Zdarza się, że z powodu krótkiego vacatio legis podatnicy mają mało czasu, by przygotować się do zmian — uważają eksperci.
Dają przykład ostatniej podwyżki akcyzy na olej napędowy, która weszła w życie 1 stycznia br., a została ogłoszona 30 grudnia 2011 r. Marta Szafarowska, partner w spółce doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, tłumaczy, że każda zmiana podatkowa powinna być uchwalona i opublikowana z odpowiednim wyprzedzeniem, aby podatnicy mieli czas się do niej przygotować. Wskazała, że np. zmiany dotyczące PIT, które wchodzą w życie 1 stycznia, powinny być opublikowane do końca listopada roku poprzedzającego. Jej zdaniem, podatnicy co prawda wiedzieli z mediów, że akcyza wzrośnie od 1 stycznia 2012 r., jednak dopóki nowelizacja nie jest opublikowana, przyjmuje się, że zmiany nie ma.
— Nie powinno dochodzić do tego typu sytuacji. To nie świadczy o dbałości o sprawy podatników — powiedziała Marta Szafarowska.
Źródło: Puls Biznesu/Prawo
lista aktualności