Opłaty prozdrowotne nazywane „podatkiem cukrowym”
„Przewlekłe choroby niezakaźne, w tym cukrzyca i otyłość stanowią poważne wyzwanie dla zdrowia publicznego.” – z tym stwierdzeniem Ministra Zdrowia trudno się nie zgodzić. Należy jednak zwrócić uwagę na środki fiskalne, które Minister zaproponował w celu promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów w Polsce.
Jako remedium na przewlekłe choroby niezakaźne Polaków Minister Zdrowia przygotował projekt ustawy wprowadzającej dodatkowe opłaty na:
- napoje z dodatkiem monosacharydów, disacharydów, oligosacharydów, środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancje słodzące, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. U. L 354 z 31.12.2008, s. 16 z późn. zm.), kofeiny, guarany lub tauryny (Opłata cukrowa)
- napoje alkoholowe w opakowaniach o objętości do 300 ml (Opłata alkoholowa);
- reklamę suplementów diety (Opłata suplementowa)
- opłaty, ze względu na ich cel, nazywane dalej łącznie Opłatami prozdrowotnymi.
- oferowanych konsumentowi w postaci gotowej do spożycia
- z dodatkiem substancji słodzących (dosładzane) i/lub substancji aktywnych (napoje energetyczne).
- 0,70 zł/ litr napoju w przypadku dodatku jednej substancji o właściwościach słodzących albo
- 0,80 zł/ litr napoju w przypadku dodatku więcej niż jednej substancji o właściwościach słodzących,
- 0,20 zł/ litr napoju w przypadku dodatku co najmniej jednej substancji o właściwościach aktywnych.
- podmiot, który nabywa audycje i materiały do audycji reklamy suplementu diety lub ich opracowanie;
- podmiot, który produkuje lub koprodukuje audycje i materiały do audycji reklamy suplementu diety lub ich opracowanie, jeżeli są one przeznaczone na potrzeby tego podmiotu lub innego podmiotu świadczącego audiowizualne usługi medialne lub radiowe usługi medialne, lub podmiotu zajmującego się zakupem czasu antenowego.
- producenci i importerzy napojów dosładzanych i napojów energetyzujących;
- dystrybutorzy alkoholi;
- producenci i nabywcy reklam suplementów diety.