Raportowanie tzw. schematów podatkowych
Stare przekleństwo brzmi „Obyś żył w ciekawych czasach”. Ktoś musi polskich przedsiębiorców bardzo nie lubić. Z perspektywy podatkowej czasy mamy bowiem bardzo ciekawe.
Poza zmianami w zakresie prawa materialnego, ustawodawca zdecydował się nałożyć na podatników także dodatkowe obowiązki formalne. Obowiązki te wprawdzie wynikają w pewnym zakresie z prawodawstwa unijnego, niemniej jeśli chodzi o polską implementację to jesteśmy pionierami w tym zakresie. W Polsce obowiązki te wejdą w życie rok wcześniej niż wynika to z dyrektywy. Uchwalone przepisy budzą wiele wątpliwości interpretacyjnych, a ich literalna wykładnia prowadzi do przekonania, że Ministerstwo Finansów, niczym Wielki Brat, chce mieć wiedzę o niemal wszystkich działaniach podatników, niezależnie od tego czy mają one charakter agresywnych optymalizacji, czy też dotyczą czynności stricte biznesowych, jak np. wypłata dywidendy czy działalność w strefie ekonomicznej.
Raportowanie schematów podatkowych – co to jest
W wielkim skrócie: określone kategorie podmiotów, będą obowiązane informować Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o działaniach, spełniających pewne przesłanki, zróżnicowane w odniesieniu do tzw. schematów międzynarodowych i krajowych.
Co ważne schemat podatkowy jest definiowany bardzo szeroko i obejmuje nie tylko niedozwolone optymalizacje podatkowe, ale także zupełnie poprawne, w pełni legalne działania. Elementem schematu może być np. obniżenie stawek amortyzacyjnych.
Raportowanie schematów podatkowych krajowych
Schematy podatkowe krajowe będą raportowane, gdy będą dotyczyć tzw. kwalifikowanego korzystającego oraz:
- spełniona jest przesłanka tzw. głównej korzyści podatkowej (rozumiana bardzo szeroko i obejmująca niemal każdą sytuację obniżenia zobowiązania podatkowego lub opóźnienia jego powstania) oraz tzw. ogólna cecha rozpoznawcza (znów katalog budzący szereg wątpliwości praktycznych – przykładowo zobowiązanie się do zachowania poufności albo umowa przewidująca wynagrodzenie za sukces (success fee,)
- wystąpi tzw. szczególna cecha rozpoznawcza – np. występuje nieprzejrzysta struktura własności prawnej i trudny do ustalenia jest rzeczywisty beneficjent
- wystąpi inna szczególna cecha rozpoznawcza np. jeśli do danej wypłaty nie miałyby zastosowania umowy o unikaniu opodatkowania – płatnik obowiązany byłby do pobrania w ciągu roku podatku dochodowego przekraczającego 5 mln PLN.
- podmiot, którego przychody lub koszty albo wartość aktywów przekroczy w roku poprzedzającym lub w bieżącym roku obrotowym równowartość 10 000 000 Euro;
- podmiot, któremu udostępnione jest lub u którego wdrażane jest rozwiązanie, które dotyczy rzeczy lub praw o wartości przekraczającej 2 500 000 Euro;
- korzystający jest podmiotem powiązanym z podmiotem spełniającym jedną z powyższych przesłanek.
- spełnione będzie kryterium głównej korzyści oraz dane uzgodnienie posiadać będzie ogólną cechę rozpoznawczą, albo
- uzgodnienie posiadać będzie szczególną cechę rozpoznawczą
- Promotorzy (w sporym uproszczeniu – przede wszystkim doradcy podatkowi, radcowie prawni, adwokaci);
- Korzystający (podmioty, których dane działania dotyczą) – w szczególności w odniesieniu do schematów niestandaryzowanych, co do których korzystający nie zwolnili promotora z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej,
- Wspomagający (podmioty, które współuczestniczą w procesie wdrażania) – bardzo szeroka definicja obejmująca swoim zakresem np. notariuszy, banki i ich pracowników, księgowych, dyrektorów finansowych, biegłych rewidentów, osobę świadczącą usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych.
- od 25 czerwca 2018 roku– w odniesieniu do schematów transgranicznych;
- od 1 listopada 2018 roku – w odniesieniu do schematów krajowych.