Wakacje składkowe to specjalna ulga dla przedsiębiorców w Polsce, umożliwiająca zawieszenie obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne (ZUS) przez określony czas. Ma na celu wsparcie małych przedsiębiorców, którzy mają trudności finansowe, oferując im możliwość czasowego zwolnienia z płacenia składek.
Dlaczego warto ubezpieczyć ryzyko podatkowe?
Polski system podatkowy od lat uznawany jest za jeden z najbardziej skomplikowanych w Europie. Liczne i częste nowelizacje ustaw oraz niejasne przepisy sprawiają, że przedsiębiorcy mierzą się w wieloma wyzwaniami, ale i ryzykiem w zakresie prawidłowości stosowania przepisów prawa podatkowego. Częste zmiany interpretacyjne powodują, że nawet prawidłowe rozliczenia mogą być przedmiotem sporu. Statystyki sądów administracyjnych potwierdzają, że liczba takich spraw stale rośnie.
Jednocześnie organy podatkowe dysponują dziś coraz szerszym zakresem narzędzi analitycznych i kontrolnych. Dzięki rozbudowanym systemom informatycznym, mogą łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej porównywać dane, identyfikować nieprawidłowości i oceniać ryzyka podatkowe.
W praktyce oznacza to wzrost liczby kontroli oraz częstsze kwestionowanie przez fiskusa sposobu dokumentowania i rozliczania transakcji, nawet tych rutynowych.
W obliczu tak dynamicznego i nieprzewidywalnego otoczenia prawnego, ubezpieczenie ryzyka podatkowego jest nie tylko formą zabezpieczenia przed potencjalnymi konsekwencjami błędnych rozliczeń, ale także sposobem na zwiększenie stabilności i spokoju w prowadzeniu działalności.
W szczególności ubezpieczenie może:
- eliminować potencjalne opóźnienia transakcji (np. w sytuacji gdy alternatywą jest uzyskanie interpretacji indywidualnej),
- pomóc w zarządzaniu alokacją potencjalnych ryzyk podatkowych w przypadku braku jasnych wytycznych interpretacyjnych ze strony organów podatkowych,
- stanowić alternatywę dla odszkodowania.
Kto powinien rozważyć ubezpieczenie ryzyk podatkowych?
Ubezpieczenie ryzyk podatkowych to realna ochrona – nie tylko dla firmy, ale i dla osób, które na co dzień podejmują kluczowe decyzje w obszarze finansów i podatków, w szczególności dla:
- Właścicieli i zarządów firm,
- Dyrektorów finansowych,
- Księgowych ,
- Pracowników działów finansowych i kadrowo-płacowych.
Jakie ryzyka podatkowe można ubezpieczyć? Przykłady z praktyki
Zakres ryzyk podatkowych, które mogą podlegać ubezpieczeniu jest bardzo szeroki, dlatego każda czynność, która powoduje ryzyko podatkowe, może zostać przeanalizowana pod kątem możliwości ubezpieczenia.
Poniżej przedstawiamy przykładowe obszary działań oraz towarzyszące im potencjalne ryzyka podatkowe, które mogą podlegać ubezpieczeniu.
Połączenia i podziały krajowe i transgraniczne, wymiany udziałów
- brak uzasadnienia ekonomicznego transakcji
- zakwestionowanie neutralności transakcji
- brak rynkowości transakcji (w niektórych przypadkach)
Aporty
- reklasyfikacja aportu aktywów na wniesienie przedsiębiorstwa/ZCP (PCC)
- podstawa opodatkowania VAT oraz obowiązek podatkowy w PCC
- kontynuacja amortyzacji otrzymanych składników majątkowych
Transakcje nieruchomościowe / share deal
- zakwestionowanie odliczenia VAT / obowiązek zapłaty PCC
- zastosowanie klauzuli nieruchomościowej
Podatek u źródła (WHT)
- brak prowadzenia rzeczywistej działalności
- brak spełnianie definicji beneficjenta rzeczywistego przez podmiot otrzymujący płatności z Polski
- niedochowanie należytej staranności przy WHT przez zarządy polskich spółek wypłacających należności
- zakwestionowanie zastosowania zwolnienia / obniżonej stawki podatku wynikającej z UPO
Finansowanie i jego restrukturyzacja
- nieefektywne ustalenie struktury finansowania
- zaniżenie lub zawyżenie podstawy opodatkowania
- opodatkowanie VAT/PCC pożyczek
- ryzyko nieodpłatnych świadczeń
Bieżące rozliczenia w ramach działalności
- nieprawidłowe zidentyfikowanie przedmiotu opodatkowania / zaniżona podstawa opodatkowania w zakresie podatku od nieruchomości (PON)
- prowadzenie działalności powodującej ryzyko powstania zakładu podatkowego
- ryzyko w zakresie ustalenia statusu zagranicznej jednostki kontrolowanej (CFC)
- ryzyko związane z rozliczeniem przez spółkę holdingową, fundację rodzinną
- niepoprawne rozliczenie z tytułu ulg podatkowych lub rozwiązania preferencyjne (B+R, PSI)
Ceny transferowe (TP)
- nieodpłatne świadczenia / częściowo nieodpłatne pomiędzy podmiotami powiązanymi / w grupach kapitałowych (przykład: gwarancje, w tym wzajemne, pożyczki)
- stosowanie nierynkowych cen (w niektórych przypadkach)
- podważanie kosztów usług niematerialnych w przypadku niewłaściwego udokumentowania i braku dowodów potwierdzających ich nabycie
Spory podatkowe i sankcje na gruncie Kodeksu karno skarbowego
- zastosowanie klauzul generalnych, takich jak m.in. klauzule antyabuzywne czy dodatkowe sankcje
- odpowiedzialność karno skarbowa m.in. członków zarządu i osób zajmujących się finansami
- solidarna odpowiedzialność członków zarządu
PIT
- 50% koszty uzyskania przychodów
- reklasyfikacja umów B2B z członkami zarządu i menadżerami
- reklasyfikacja programów motywacyjnych opartych np. o akcje
Jak możemy pomóc?
Zapewniamy wsparcie podatkowe na każdym etapie uzyskania ubezpieczania ryzyka podatkowe zarówno dla firm ubezpieczeniowych, jak i podatników, którzy rozważają ubezpieczenie ryzyka
Etap I – identyfikacja ryzyka podatkowego
- weryfikacja kwestii podatkowych i wskazanie ryzyk, które mogą podlegać ubezpieczeniu,
- kalkulacja ryzyk podatkowych (kwoty potencjalnie podlegającej ubezpieczeniu).
Etap II – wsparcie prawno-podatkowe w procesie ubezpieczenia
- udział w negocjacjach z ubezpieczycielem,
- pomoc w udzielaniu odpowiedzi na pytania z kwestionariusza w zakresie ryzyka,
- weryfikacja dokumentów pod kątem podatkowym, w tym treści polisy,
- przygotowanie opinii podatkowej / dokumentacji TP jeżeli byłyby wymagane przez ubezpieczyciela,
- przygotowanie opinii podatkowej, jak i bieżące doradztwo dla firm ubezpieczeniowych w zakresie ryzyk podatkowych.
Korzyści z ubezpieczenia ryzyk podatkowych
Nasze doświadczenie
Przykładowe transakcje i związane z nimi ryzyka, których ubezpieczenie wpieraliśmy od strony podatkowej:
FAQ
Zakres ubezpieczenia uzależniony jest od przedmiotu ubezpieczenia. Może on obejmować nie tylko pokrycie kwoty podatku, ale także odsetki, kary i sankcje podatkowe, koszty obrony przed organami podatkowymi, jak i ubruttowienia wypłacanego ubezpieczenia.
Kwota składki ubezpieczeniowej waha się między 0,8% a 6% sumy ubezpieczenia. Dodatkowo, przed zawarciem polisy pobierana jest opłata związana z procesem underwritingu w wysokości ok. 15 000-25 000 euro.
Najczęściej polisy ubezpieczeniowe związane z ryzykiem podatkowym zawierane są na okres 6 lat, tj. do momentu przedawnienia się potencjalnego zobowiązania podatkowego.
Proces uzyskania ubezpieczenia może trwać ok. 10-21 dni od akceptacji oferty przez podmiot ubiegający się o ubezpieczenie.
W transakcjach fuzji, przejęć, sprzedaży spółek czy podczas procesów restrukturyzacyjnych, kwestie podatkowe stanowią jedno z kluczowych źródeł ryzyk Niewłaściwie zidentyfikowane lub niedoszacowane zobowiązania podatkowe, które mogą powstać w wyniku ziszczenia się ryzyka podatkowego są w stanie prowadzić do sporów, opóźnień, a nawet zagrozić realizacji całej transakcji. Dlatego precyzyjna analiza i skuteczne zarządzanie ryzykiem podatkowym są nieodzownym elementem bezpiecznego procesu transakcyjnego.
Najczęstsze obszary ubezpieczanych ryzyk podatkowych to te, na które najczęściej zwracają uwagę organy podatkowe podczas kontroli podatkowych. Szczególnie ryzyka dotyczą.
- Transakcji z podmiotami powiązanymi
- Transakcji dotyczących usług niematerialnych
- Transakcji z podmiotami zagranicznymi (np. WHT)
Ubezpieczenie odpowiedzialności karno-skarbowej to forma ochrony dla osób, które mogą ponosić odpowiedzialność za naruszenia przepisów prawa podatkowego, np. członków zarządu, głównych księgowych czy doradców podatkowych. Polisa ta pokrywa koszty obrony prawnej, grzywny administracyjne oraz inne wydatki związane z postępowaniami karno-skarbowymi. Celem ubezpieczenia jest zabezpieczenie majątku prywatnego ubezpieczonego w przypadku błędów lub zaniedbań w rozliczeniach podatkowych. To szczególnie istotne w świetle coraz bardziej rygorystycznych kontroli i sankcji ze strony organów skarbowych.
Ubezpieczenie pomocy w sporach podatkowych to polisa, która zapewnia wsparcie prawne i finansowe w razie kontroli lub sporu z urzędem skarbowym. Obejmuje m.in. koszty pełnomocnika, przygotowanie odwołań oraz reprezentację przed organami podatkowymi. Jest przydatne zarówno dla firm, jak i osób prywatnych, np. właścicieli nieruchomości czy przedsiębiorców. Chroni przed wysokimi kosztami i ułatwia kontakt z urzędami. Wsparcie w prowadzeniu postępowania w ramach tego typu ubezpieczenia prowadzą dedykowane firmy doradztwa podatkowego, a polisa określa maksymalną liczbę sporów w okresie ubezpieczenia.
Assistance podatkowy to usługa doradcza, która zapewnia szybkie wsparcie w sprawach podatkowych, np. telefoniczne porady czy pomoc w przygotowaniu dokumentów. Polega na ekspresowym doradztwie związanym z bieżącymi wątpliwościami interpretacyjnymi przepisów, czynnościami sprawdzającymi wykonywanymi przez organy podatkowe bez zapowiedzi.. Może być samodzielna usługą (hotline podatkowy) lub bywa dodatkiem do polis ubezpieczeniowych.
Zapraszamy do kontaktu

Bartosz Doroszuk
Partner I Doradca podatkowy E: bartosz.doroszuk@mddp.pl T: (+48) 790 732 266

Dariusz Fistek
Menedżer | Doradca podatkowy E: dariusz.fistek@mddp.pl T: (+48) 696 273 865
