Promujesz nowy produkt w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Współpracujesz z influencerami, aby dotrzeć do odbiorców swoich produktów? Wraz z rozwojem rynku influencer marketingu i nowymi regulacjami UOKIK w tym zakresie, rośnie znaczenie bezpiecznego od strony prawnej, podatkowej i księgowej ułożenia współpracy między influencerami i reklamodawcami.
Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, zapewniamy kompleksową obsługę prawną, podatkową i księgową w zakresie influencer marketingu firmom współpracującym z influencerami, jak i samym influencerom. Pomagamy zrozumieć obowiązujące przepisy i dostosować do nich podejmowane działania.
Dla kogo?
Jak możemy pomóc?
Podatki:
Działania z zakresu influencer marketingu są w ostatnim czasie na celowniku organów, które kontrolują zarówno prawidłowość rozliczeń podatkowych, jak i rozliczenia ZUS. Z perspektywy podatkowej współpraca z influencerem, jak i współpraca influencera z firmą, w zależności od przyjętego modelu współpracy oraz formy prowadzenia działalności, niesie ze sobą inne skutki.
PIT i ZUS
- Jak influencer powinien opodatkować swój przychód?
- Jak go wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym?
- Jaka forma współpracy z firmą będzie najkorzystniejsza?
- Czy współpraca na podstawie umowy B2B będzie odpowiednia? Jakie ryzyka może ona rodzić?
- Czy influencer powinien płacić ZUS?
- Jak opodatkować przychód z odpłatnego udostępniania powierzchni na stronie internetowej w celach reklamowych?
- Czy influencer powinien zapłacić PIT od otrzymanych świadczeń reklamowych?
- Czy rodzaj świadczenia otrzymanego w ramach współpracy ma wpływ na obowiązki podatkowe po stronie influencera?
- Czy firma ma jakiekolwiek obowiązki w zakresie PIT i ZUS w związku ze współpracą z influencerem?
- Czy współpracując z zagranicznym influencerem polska firma powinna pobrać podatek PIT/WHT i sporządzić informację podatkową IFT?
VAT
- Jak firma bezpiecznie może odliczyć VAT od usług influencerów?
- Co z towarami wydanymi na potrzeby promocji?
- Czy i kiedy influencer musi rejestrować się dla potrzeb VAT?
CIT
- Jak bezpiecznie rozliczyć w kosztach podatkowych usługi influencerów?
- Jakie skutki podatkowe rodzi barter i sponsoring?
Kontrole i postępowania podatkowe
- Co zrobić w przypadku kontroli podatkowej w związku ze współpracą influencer-firma?
Kwestie prawne:
Zgodnie z komunikatami UOKiK, treść komercyjna opublikowana na profilach influencerów musi być prawidłowo oznaczona i odróżniać się od treści neutralnych, niezależnie od formy wynagrodzenia. Jednocześnie każda współpraca musi być zabezpieczona umową, regulując nie tylko kwestie wzajemnych świadczeń, ale także kwestie RODO i praw autorskich, które wymagają dużej uwagi.
- Jaki model współpracy firma-influencer wybrać?
- Jak prowadzić działania związane z promowaniem i lokowaniem produktów, aby były one bezpieczne i zgodne z wytycznymi UOKIK?
- Co zawrzeć w umowie między influencerem a firmą, aby odpowiednio zabezpieczała ona interesy stron?
- Co jest utworem i jak skuteczne przenosić prawa autorskie?
- Jak chronić własność przemysłową związaną z twórczością influencerów?
- Jak zabezpieczyć dane osobowe we współpracy influencer-firma?
- Jaka odpowiedzialność grozi za reklamowanie scamu?
- Jak przygotować się do postępowania przed UOKIK?
- Co zrobić w sytuacji naruszenia praw autorskich lub naruszenia warunków umów we współpracy influencer-firma?
Księgowość:
Rozliczenie influencera nie należy do prostych, ponieważ występuje tu wiele niuansów, na które trzeba zwrócić uwagę.
- Jak prawidłowo ująć w księgach umowy o współpracę rozliczane na zasadzie barteru?
- W jaki sposób dokonuje się ewidencji księgowej bonów podarunkowych?
- Bony jednego przeznaczenia (SPV – single-purpose vouchers) i bony różnego przeznaczenia (MPV – multi-purpose vouchers) – jakie różnice występują w ujęciu księgowym i podatkowym?
- Jak ewidencjonuje się w księgach rachunkowych nieodpłatne świadczenia?
- W jaki sposób dokonać ewidencji w księgach rachunkowych przekazania próbek, wydania gadżetów, czy wypożyczenia towarów do celów promocyjnych?
- Jak zapewnić liniową obsługę księgową współpracy z influencerem, w tym przelewy bankowe, wystawianie i księgowanie faktur sprzedaży?
- Jak najefektywniej poprowadzić obsługę płatności i rachunków bankowych influencera?
Dlaczego my?
Kompleksowo wspieramy właścicieli marek, reklamodawców, agencje reklamowe oraz influencerów od strony prawnej, podatkowej i księgowej. Bierzemy udział w Grupach Roboczych, jesteśmy członkami stowarzyszeń związanych z marketingiem, reklamą oraz e-commerce. Prowadzimy szkolenia z zakresu reklamy oraz dedykowane warsztaty akademickie „Influencerzy a prawo”. Dzięki temu rozumiemy branżę i specyfikę jej działania.
Nasze doświadczenie
Zapraszamy do kontaktu
Podatki

Anna Misiak
Partner | Doradca podatkowy E: anna.misiak@mddp.pl T: (+48) (22) 376 52 86

Rafał Sidorowicz
Starszy menedżer | Doradca podatkowy E: rafal.sidorowicz@mddp.pl T: (+48) 506 788 582

Janina Fornalik
Partner | Doradca podatkowy E: janina.fornalik@mddp.pl T: (+48) (22) 322 68 88

Paweł Goś
Starszy Menedżer | Doradca podatkowy E: pawel.gos@mddp.pl T: (+48) 602 704 577

Marek Przybylski
Menedżer | Doradca podatkowy | Radca prawny E: marek.przybylski@mddp.pl T: (+48) 509 567 231

Jakub Warnieło
Starszy Menedżer | Doradca podatkowy | Szef zespołu postępowań podatkowych i sądowych E: jakub.warnielo@mddp.pl
Prawo

Monika Gaczkowska
Senior Associate | Osborne Clarke E: monika.gaczkowska@osborneclarke.com T: +48 503 972 783

Wiktor Rustecki
Associate | Osborne Clarke E: wiktor.rustecki@osborneclarke.com T: +48 503 972 048
Księgowość

Rafał Małecki
Manager | MDDP Ooutsourcing E: rafal.malecki@mddp-outsourcing.pl T: +48 509 370 159