Influencer marketing

Promujesz nowy produkt w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Współpracujesz z influencerami, aby dotrzeć do odbiorców swoich produktów? Wraz z rozwojem rynku influencer marketingu i nowymi regulacjami UOKIK w tym zakresie, rośnie znaczenie bezpiecznego od strony prawnej, podatkowej i księgowej ułożenia współpracy między influencerami i reklamodawcami.

Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, zapewniamy kompleksową obsługę prawną, podatkową i księgową w zakresie influencer marketingu firmom współpracującym z influencerami, jak i samym influencerom. Pomagamy zrozumieć obowiązujące przepisy i dostosować do nich podejmowane działania.

Dla kogo?

reklamodawcy
sponsorzy
właściciele marek
agencje marketingowe
agencje eventowe
domy mediowe
influencerzy
twórcy internetowi

Jak możemy pomóc?

Podatki:

Działania z zakresu influencer marketingu są w ostatnim czasie na celowniku organów, które kontrolują zarówno prawidłowość rozliczeń podatkowych, jak i rozliczenia ZUS. Z perspektywy podatkowej współpraca z influencerem, jak i współpraca influencera z firmą, w zależności od przyjętego modelu współpracy oraz formy prowadzenia działalności, niesie ze sobą inne skutki.

PIT i ZUS

  • Jak influencer powinien opodatkować swój przychód?
  • Jak go wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym?
  • Jaka forma współpracy z firmą będzie najkorzystniejsza?
  • Czy współpraca na podstawie umowy B2B będzie odpowiednia? Jakie ryzyka może ona rodzić?
  • Czy influencer powinien płacić ZUS?
  • Jak opodatkować przychód z odpłatnego udostępniania powierzchni na stronie internetowej w celach reklamowych?
  • Czy influencer powinien zapłacić PIT od otrzymanych świadczeń reklamowych?
  • Czy rodzaj świadczenia otrzymanego w ramach współpracy ma wpływ na obowiązki podatkowe po stronie influencera?
  • Czy firma ma jakiekolwiek obowiązki w zakresie PIT i ZUS w związku ze współpracą z influencerem?
  • Czy współpracując z zagranicznym influencerem polska firma powinna pobrać podatek PIT/WHT i sporządzić informację podatkową IFT?

VAT 

  • Jak firma bezpiecznie może odliczyć VAT od usług influencerów?
  • Co z towarami wydanymi na potrzeby promocji?
  • Czy i kiedy influencer musi rejestrować się dla potrzeb VAT?

CIT

  • Jak bezpiecznie rozliczyć w kosztach podatkowych usługi influencerów?
  • Jakie skutki podatkowe rodzi barter i sponsoring?

Kontrole i postępowania podatkowe

  • Co zrobić w przypadku kontroli podatkowej w związku ze współpracą influencer-firma?

Kwestie prawne:

Zgodnie z komunikatami UOKiK, treść komercyjna opublikowana na profilach influencerów musi być prawidłowo oznaczona i odróżniać się od treści neutralnych, niezależnie od formy wynagrodzenia. Jednocześnie każda współpraca musi być zabezpieczona umową, regulując nie tylko kwestie wzajemnych świadczeń, ale także kwestie RODO i praw autorskich, które wymagają dużej uwagi. 

  • Jaki model współpracy firma-influencer wybrać?
  • Jak prowadzić działania związane z promowaniem i lokowaniem produktów, aby były one bezpieczne i zgodne z wytycznymi UOKIK?
  • Co zawrzeć w umowie między influencerem a firmą, aby odpowiednio zabezpieczała ona interesy stron?
  • Co jest utworem i jak skuteczne przenosić prawa autorskie?
  • Jak chronić własność przemysłową związaną z twórczością influencerów?
  • Jak zabezpieczyć dane osobowe we współpracy influencer-firma?
  • Jaka odpowiedzialność grozi za reklamowanie scamu?
  • Jak przygotować się do postępowania przed UOKIK?
  • Co zrobić w sytuacji naruszenia praw autorskich lub naruszenia warunków umów we współpracy influencer-firma?

Księgowość:

Rozliczenie influencera nie należy do prostych, ponieważ występuje tu wiele niuansów, na które trzeba zwrócić uwagę. 

  1. Jak prawidłowo ująć w księgach umowy o współpracę rozliczane na zasadzie barteru?
  2. W jaki sposób dokonuje się ewidencji księgowej bonów podarunkowych?
  3. Bony jednego przeznaczenia (SPV – single-purpose vouchers) i bony różnego przeznaczenia (MPV – multi-purpose vouchers) – jakie różnice występują w ujęciu księgowym i podatkowym?
  4. Jak ewidencjonuje się w księgach rachunkowych nieodpłatne świadczenia?
  5. W jaki sposób dokonać ewidencji w księgach rachunkowych przekazania próbek, wydania gadżetów, czy wypożyczenia towarów do celów promocyjnych?
  6. Jak zapewnić liniową obsługę księgową współpracy z influencerem, w tym przelewy bankowe, wystawianie i księgowanie faktur sprzedaży?
  7. Jak najefektywniej poprowadzić obsługę płatności i rachunków bankowych influencera?

Dlaczego my?

Kompleksowo wspieramy właścicieli marek, reklamodawców, agencje reklamowe oraz influencerów od strony prawnej, podatkowej i księgowej. Bierzemy udział w Grupach Roboczych, jesteśmy członkami stowarzyszeń związanych z marketingiem, reklamą oraz e-commerce. Prowadzimy szkolenia z zakresu reklamy oraz dedykowane warsztaty akademickie „Influencerzy a prawo”. Dzięki temu rozumiemy branżę i specyfikę jej działania.

Nasze doświadczenie

Agencja komunikacji marketingowej
reprezentacja w ponad 40 postępowaniach przed ZUS w sprawie umów o dzieło dotyczących współpracy z influencerami.
Agencja influencer marketingu
doradztwo PIT i ZUS w związku z wypłatami na rzecz partnerów prowadzących działalność twórczą na YouTube i innych social mediach.
Firma z branży medycznej/beauty
doradztwo w zakresie kształtowania modelu rozliczeń barterowych klienta z influencerami, w celu zachowania neutralności podatkowej wzajemnych rozliczeń.
Wiodąca marka z branży obuwniczej
doradztwo w zakresie przygotowania umów oraz rozliczeń VAT, CIT i PIT współpracy w relacjach B2B i B2C z influencerami polegającej na wydawaniu towarów oraz kart do wybrania ze sklepu wybranych towarów o określonej wartości, a także w związku z uczestnictwem influencerów w eventach promocyjnych.
Firma z branży odzieży sportowej
analiza i rekomendacje dla rozliczania umów barterowych z osobami fizycznymi, doradztwo dot. współpracy z inluencerami z Ukrainy.
Znana marka modowa
wsparcie prawne dotyczące oznaczania treści w reklamach internetowych.
Światowa marka z branży rozrywki
przygotowanie dedykowanego przewodnika z wytycznymi, w jaki sposób oznaczać treści wyświetlane przez influencerów.
Youtube influencer
weryfikacja opakowań produktów należących do znanego influencera pod kątem zgodności z prawem unijnym i polskim.
Opiniotwórczy magazyn
przygotowanie umowy barterowej między magazynem a dystrybutorem filmów.
Współpraca z influencerką
w zakresie negocjacji umowy z producentem kosmetyków kolorowych oraz weryfikacji umowy z drogerią sprzedającą kosmetyki do twarzy.
Współpraca z influencerką
w zakresie negocjacji umowy z producentem lakierów.
Szkolenie "Influencerzy a prawo"
dotyczące kwesti własności intelektualnej, prawa konsumenckiego, sporów oraz kwestii regulacyjnych.
Szkolenia „Jak współpracować z influencerami”
dotyczące warunków i konsekwencji prawnych i podatkowych prowadzonych akcji marketingowych.
Współpraca z IAA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy) oraz Radą Reklamy
m.in. przy projektach dotyczących reklamy suplementów diety oraz reklam tworzonych przez AI.
Previous slide
Next slide

Zapraszamy do kontaktu

Podatki

Anna Misiak

Partner | Doradca podatkowy
E: anna.misiak@mddp.pl
T: (+48) (22) 376 52 86

Rafał Sidorowicz

Starszy menedżer | Doradca podatkowy
E: rafal.sidorowicz@mddp.pl
T: (+48) 506 788 582

Janina Fornalik

Partner | Doradca podatkowy
E: janina.fornalik@mddp.pl
T: (+48) (22) 322 68 88

Paweł Goś

Starszy Menedżer | Doradca podatkowy
E: pawel.gos@mddp.pl
T: (+48) 602 704 577

Marek Przybylski

Menedżer | Doradca podatkowy | Radca prawny
E: marek.przybylski@mddp.pl
T: (+48) 509 567 231

Jakub Warnieło

Starszy Menedżer | Doradca podatkowy | Szef zespołu postępowań podatkowych i sądowych
E: jakub.warnielo@mddp.pl

Prawo

Monika Gaczkowska

Senior Associate | Osborne Clarke
E: monika.gaczkowska@osborneclarke.com
T: +48 503 972 783

Wiktor Rustecki

Associate | Osborne Clarke
E: wiktor.rustecki@osborneclarke.com
T: +48 503 972 048

Księgowość

Rafał Małecki

Manager | MDDP Ooutsourcing
E: rafal.malecki@mddp-outsourcing.pl
T: +48 509 370 159