Dla kogo 9% CIT?
Podatnik CIT o statusie tzw. małego podatnika ma prawo do m.in.: wyboru kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek, jednorazowej amortyzacji w określonych sytuacjach oraz obniżonej stawki CIT, która od 2019 r. ma wynosić 9%.
Jeżeli planowane zmiany wejdą w życie, 9% stawka CIT będzie przysługiwać jedynie w odniesieniu do dochodów innych niż zyski kapitałowe.
9% CIT będą mogły stosować tylko podmioty, u których przychody netto osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1,2 mln euro, jednocześnie posiadające status małego podatnika (który ustala się w oparciu o przychody roku poprzedniego) lub podatnicy CIT rozpoczynający działalność gospodarczą.
Tym samym, dla zastosowania 9% CIT, przez spółki które działają nie pierwszy rok, wymagane będzie spełnienie dwóch wskaźników, obydwu wynoszących równowartość w złotych 1,2 mln euro przy czym za inne okresy i wg innego kursu.
Progi przychodów dla zastosowania 9% CIT w 2019 r.
Przeliczenie drugiej kwoty 1,2 mln euro (przychodów roku, którego dotyczy podatek) dokonywane będzie według średniego kursu ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego w zaokrągleniu do 1000 zł.
Z 9% CIT stawki będą mogli skorzystać tylko ci podatnicy, który posiadają status małego podatnika na podstawie przychodów ze sprzedaży brutto z poprzedniego roku podatkowego. Taki status w 2019 r. otrzymają podatnicy, którzy w 2018 r. osiągnęli przychód ze sprzedaży nieprzekraczający kwoty 5 135 000 zł.
Począwszy od 2020 r., próg przychodów uprawniający do uzyskania statusu małego podatnika ma prawdopodobnie wzrosnąć do kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro. Oznacza to, że na potrzeby ustalenia posiadania przez podmiot statusu małego podatnika w 2020 r. trzeba będzie wziąć pod uwagę wielkość przychodów ze sprzedaży brutto osiągniętych w 2019 r.
Z przedłożonych projektów nadal nie wynika jak postępować w przypadku zwrotu przychodów ze sprzedaży, do której odwołuje się definicja małego podatnika. Brak definicji przychodu ze sprzedaży powoduje w praktyce szereg wątpliwości interpretacyjnych.
Projekt nie reguluje, jak podatnik powinien postąpić w sytuacji, gdy przekroczy ustawowy próg. Brak przepisów w tym zakresie powoduje, że podstawową 19% stawką CIT może być opodatkowany cały przychód lub jedynie jego nadwyżka, przy czym naszym zdaniem, organy podatkowe będą skłaniać się do pierwszego rozwiązania.
Liczymy, że jeszcze w trakcie prac nad projektem powyższe niejasności zostaną usunięte.
Przeliczenie drugiej kwoty 1,2 mln euro (przychodów roku, którego dotyczy podatek) dokonywane będzie według średniego kursu ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego w zaokrągleniu do 1000 zł.
Z 9% CIT stawki będą mogli skorzystać tylko ci podatnicy, który posiadają status małego podatnika na podstawie przychodów ze sprzedaży brutto z poprzedniego roku podatkowego. Taki status w 2019 r. otrzymają podatnicy, którzy w 2018 r. osiągnęli przychód ze sprzedaży nieprzekraczający kwoty 5 135 000 zł.
Począwszy od 2020 r., próg przychodów uprawniający do uzyskania statusu małego podatnika ma prawdopodobnie wzrosnąć do kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro. Oznacza to, że na potrzeby ustalenia posiadania przez podmiot statusu małego podatnika w 2020 r. trzeba będzie wziąć pod uwagę wielkość przychodów ze sprzedaży brutto osiągniętych w 2019 r.
Z przedłożonych projektów nadal nie wynika jak postępować w przypadku zwrotu przychodów ze sprzedaży, do której odwołuje się definicja małego podatnika. Brak definicji przychodu ze sprzedaży powoduje w praktyce szereg wątpliwości interpretacyjnych.
Projekt nie reguluje, jak podatnik powinien postąpić w sytuacji, gdy przekroczy ustawowy próg. Brak przepisów w tym zakresie powoduje, że podstawową 19% stawką CIT może być opodatkowany cały przychód lub jedynie jego nadwyżka, przy czym naszym zdaniem, organy podatkowe będą skłaniać się do pierwszego rozwiązania.
Liczymy, że jeszcze w trakcie prac nad projektem powyższe niejasności zostaną usunięte. 