MIT 5 – Faktury w dotychczasowej formie – mimo trybów awaryjnych
- Trochę o VAT
- 2 minuty
„W przypadku zastosowania trybów awaryjnych będę mógł wystawiać faktury w dotychczasowej formie.”
Wprowadzenie przez ustawodawcę tzw. trybów awaryjnych spowodowało błędne przeświadczenie części podatników, że w określonych sytuacjach możliwe będzie wystawianie faktur w dotychczasowej formie. Co do zasady jednak, pomimo wystąpienia trybów awaryjnych podatnicy wciąż będą zobowiązani do wystawiania faktur w formacie zgodnym z aktualnie obowiązującym schematem. Od tej zasady przewidziano jednak pewien wyjątek.
Regułą tryb online
Od 1 lutego 2026 r. podstawowym trybem wystawiania faktur będzie wystawianie ich bezpośrednio w KSeF w trybie online. Taka reguła wynika z art. 106ga ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu KSeF.
Wyjątkowe tryby fakturowania poza KSeF
Ustawodawca przewidział jednak kilka trybów wyjątkowych, które umożliwiają wystawianie faktur poza KSeF. W tym zakresie, bazując na nomenklaturze wynikającej z podręcznika KSeF 2.0 cz. III[1], wymienić należy:
- „tryb offline24”,
- „tryb offline (niedostępność systemu)”,
- „tryb awaryjny”,
oraz
- „awarię całkowitą”.
“Tryb offline24”
Pierwszy tryb, tj. „tryb offline24” nie będzie trybem awaryjnym w ścisłym tego słowa znaczeniu – nie będzie bowiem związany z wystąpieniem zakłóceń w funkcjonowaniu KSeF. Jest to tryb dostępny stale, dzięki któremu podatnicy mogą wystawiać faktury poza systemem wedle własnego uznania.
“Tryb offline” i “tryb awaryjny”
Z kolei „tryb offline (niedostępność systemu)” oraz „tryb awaryjny” będą już związane z faktyczną przerwą w funkcjonowaniu systemu. Informacje o wystąpieniu trybów awaryjnych zamieszczane będą w Biuletynie Informacji Publicznej, ma również zostać udostępniony interfejs informujący podatników o awarii i niedostępności KSeF.
Faktury zgodne z wzorem mimo trybów wyjątkowych
W każdym z trzech wymienionych trybów (tj. „tryb offline24”, „tryb offline (niedostępność systemu)” oraz „tryb awaryjny”) podatnicy wciąż będą zobowiązani do wystawiania faktur w formacie zgodnym z aktualnie obowiązującym wzorem faktury ustrukturyzowanej (od 1 lutego 2026 r. będzie to FA (3)). Co więcej, takie faktury będą musiały zostać przesłane do KSeF w późniejszych terminach, różniących się w zależności od zastosowanego trybu.
“Awaria całkowita”
Wyjątkowym trybem będzie „awaria całkowita”. Ma ona znaleźć zastosowanie w przypadku braku możliwości zamieszczenia komunikatów o wystąpieniu awarii w Biuletynie Informacji Publicznej. Zakładamy więc, że takie rozwiązanie może zostać zastosowane wyłącznie w sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak np. ataki hakerskie. W takim przypadku Minister Finansów zamieści w środkach społecznego przekazu komunikat o wystąpieniu awarii całkowitej KSeF. Wyłącznie w tym trybie podatnicy będą mogli wystawiać faktury w postaci papierowej lub faktury elektroniczne, bez konieczności późniejszego dosyłania ich do KSeF.
Podsumowanie
W większości przypadków wystąpienie trybów awaryjnych nie pozwoli więc na powrót do fakturowania na dotychczasowych zasadach. Jedynie tzw. „awaria całkowita” umożliwi wystawianie faktur w postaci papierowej lub elektronicznej.
——————————–
[1] https://ksef.podatki.gov.pl/media/ruthftwo/podrecznik-ksef-2-0-cz-iii-dodatkowe-funkcjonalnosci-ksef.pdf
Starszy konsultant
Tel.: +48 503 971 843
Konsultant
Tel.: +48 503 975 983
