Od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny, który będzie istotnym elementem realizacji unijnych celów w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego oraz zwiększenia poziomu recyklingu odpadów opakowaniowych. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie ilości odpadów i wynikają z implementacji unijnej dyrektywy SUP (Single Use Plastics), zgodnie z którą wprowadzający będą musieli spełniać nowe wymogi dotyczące zwiększania poziomów selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych oraz zawartości recyklatu w nowych opakowaniach z jednorazowych tworzyw sztucznych.
Nowe regulacje związane z wejściem w życie systemu kaucyjnego dotyczą szerokiego grona przedsiębiorców wprowadzających na rynek napoje w opakowaniach. Od 1 października 2025 r. system kaucyjny w Polsce obejmie trzy rodzaje opakowań po napojach:
- Szklane butelki wielorazowego użytku do 1,5 litra,
- Butelki z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku do 3 litrów wraz z nakrętkami i zakrętkami oraz
- Puszki metalowe do 1 litra.
System kaucyjny – nowe obowiązki
Celem systemu kaucyjnego w Polsce jest osiągnięcie wymaganych poziomów recyklingu (selektywnej zbiórki) – już w 2025 r. obowiązkowy poziom zbiórki butelek plastikowych PET wynosić ma 77%, a w kolejnych latach będzie rosnąć (do 90% w 2029 r.). Przedsiębiorcy, którzy nie włączą się w system, mogą zostać obciążeni opłatami produktowymi.
System kaucyjny w Polsce – kto będzie nim objęty?
Przedsiębiorcy stoją przed ogromnym wyzwaniem finansowym i logistycznym w nadchodzących latach. System kaucyjny w Polsce nie będzie obowiązkowy dla głównych zainteresowanych, czyli wprowadzających napoje w opakowaniach, tj. producentów i importerów napojów – wejście do systemu będzie w ich przypadku dobrowolne. Inaczej przedstawia się natomiast sytuacja jednostek handlu detalicznego – obowiązek pobierania kaucji obejmie także mikro- i małych przedsiębiorców.
Jednocześnie:
- małe sklepy detaliczne (do 200 m²) będą miały obowiązek pobierania kaucji oraz przyjmowania pustych butelek szklanych wielokrotnego użytku,
- duże sklepy detaliczne (powyżej 200 m²) będą dodatkowo zobowiązane do przyjmowania pustych opakowań, w tym butelek PET, butelek szklanych i puszek aluminiowych oraz zwracania kaucji konsumentowi w momencie oddania opakowania.
Kto organizuje system kaucyjny?
System odbioru opakowań będzie działał od 1 października 2025 r. na terenie całego kraju, bez paragonów i będzie organizowany niezależnie przez przedsiębiorców. Oznacza to, że wprowadzający produkty w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym mogą:
- założyć i sfinansować działalność operatora systemu kaucyjnego lub
- dołączyć do takiego operatora poprzez podpisanie z nim odpowiedniej umowy.
Polskie przepisy dopuszczają możliwość prowadzenia systemu przez więcej niż jednego operatora, co może rodzić dodatkowe wyzwania związane z rozliczeniami, interoperacyjnością systemów oraz zgodnością działań z przepisami podatkowymi.
System kaucyjny – wyzwania podatkowe
Przygotowanie logistyki systemu to proces długotrwały i skomplikowany. Zasadniczo, mniejsze sklepy będą musiały pobierać kaucje, zaś większe sklepy będą musiały odbierać puste opakowania. Konsument będzie mógł je oddać w dowolnym punkcie zbiórki w celu odzyskania kaucji przy zwrocie opakowań. Po oddaniu pustego opakowania, kaucja pobierana będzie zwracana użytkownikowi końcowemu. To tylko część skomplikowanej logistyki, która musi zostać zorganizowana, aby uruchomić system.
Aktualnym wyzwaniem jest poszerzanie wiedzy i kompetencji przedsiębiorców na temat działania systemu kaucyjnego w Polsce, szczególnie jakie obowiązki i obciążenia prawno-podatkowe czekają na poszczególne firmy i kiedy.
Chcesz wiedzieć, jakie obowiązki będą dotyczyć Twojej branży? Sprawdź szczegóły w zakładce dla Twojego sektora lub skontaktuj się z nami, aby omówić indywidualne potrzeby.
Jak możemy pomóc?
Podatkowe wyzwania dla branży napojowej
Sektor napojów obejmuje podmioty wprowadzające na rynek różnego rodzaju napoje w opakowaniach, w tym producentów i importerów napojów takich jak bezalkoholowe, alkoholowe, mleczne itp.
Przepisy dotyczące gospodarki opakowaniami, które wkrótce wejdą w życie, będą miały szczególny wpływ na sektor napojów, ponieważ system selektywnej zbiórki obejmie tylko trzy typy opakowań po napojach, w tym alkoholowych, bezalkoholowych i mlecznych. Warto zauważyć, że inne opakowania objęte systemem wprowadzane na rynek, takie jak szklane butelki jednorazowego użytku, kartony do płynnej żywności itp., nie będą podlegać kaucji ani nie będą zbierane w systemie.
Podmioty wprowadzające, których wytworzone opakowania będą objęte systemem, muszą podjąć decyzję, czy chcą zainwestować w stworzenie operatora systemu kaucyjnego (stając się akcjonariuszem operatora), czy wolą dołączyć do takiego operatora, podpisując z nim umowę w przyszłości. Mogą także nie przystępować do systemu, z czym jednak wiąże się ponoszenie opłaty produktowej, która może nawet być naliczona z zastosowaniem potrójnej stawki.
Istotne jest zbadanie kosztów związanych nie tylko z dołączeniem do operatora, ale także kosztów związanych z realizacją pozostałych obowiązków prawnych, takich jak etykiety, opakowania, pozyskiwanie recyklatu, nowa logistyka butelek wielokrotnego użytku, które po zebraniu w systemie wrócą do producenta w celu ponownego napełnienia. Transakcje wskazane powyżej, związane np. z pozyskaniem recyklatu będą mogły wystąpić zarówno pomiędzy podmiotami powiązanymi jak i niepowiązanymi. W przypadku podmiotów powiązanych konieczne będzie właściwie ustrukturyzowanie transakcji pod kątem cen transferowych i zapewnienie spełnienia zasady ceny rynkowej. Kluczowym obszarem jest również właściwa identyfikacja powiązań pomiędzy uczestnikami systemu, w tym zdolność osoby fizycznej do wpływania na kluczowe decyzje gospodarcze.
Dla producentów napojów ważna będzie również klasyfikacja podatkowa wydatków związanych z przystąpieniem do systemu kaucyjnego i jego funkcjonowaniem, w szczególności określenie, które z nich i kiedy mogą być uznane za koszty podatkowe (jednorazowo czy ich rozliczenie będzie rozłożone w czasie). Ponadto producenci powinni przygotować się na nowe zasady rozliczania VAT od opakowań objętych systemem (ze znakiem kaucji), w których sprzedają swoje napoje. VAT nie będzie naliczany w stosunku do nich w związku z upływem terminu zwrotu opakowania, ale po zakończeniu roku na podstawie liczby opakowań wprowadzonych do obrotu i zwróconych w ramach systemu kaucyjnego. Będzie to wiązało się z obowiązkiem prowadzenia nowej ewidencji podatkowej dotyczącej opakowań w systemie. Niektóre opakowania zwrotne (np. skrzynki, palety) będą rozliczane na podstawie dotychczasowych przepisów poza systemem, co oznacza, że dostosowanie się do nowych przepisów podatkowych wymaga analizy używanych rodzajów opakowań.
Wiele kontrowersji wywołują przepisy zakładające rozliczenie VAT od niezwróconych opakowań najpierw przez operatora systemu jako płatnika, a następnie przez wprowadzającego w deklaracji VAT. Prawidłowa kalkulacja podatku wymaga współpracy tych dwóch podmiotów, choć nie zostały przewidziane żadne ramy prawne dla takiej współpracy. Warto więc uregulować te kwestie w umowie z operatorem.
Z punktu widzenia operatora jednym z najważniejszych aspektów będzie także prawidłowe rozliczenie podatkowe przychodów uzyskanych z tytułu nieodebranej kaucji oraz ze sprzedaży materiałów pochodzących z przetwarzania odpadów opakowaniowych, jak i prawidłowa alokacja kosztów operatora związanych z systemem kaucyjnym. Dla rozliczeń między przedsiębiorcami (wprowadzającymi) a operatorem istotne znaczenie będzie miała treść umów zawartych pomiędzy tymi podmiotami, w szczególności gdy będą to podmioty powiązane. Również w przypadku ewentualnego finansowania operatora przez podmioty go tworzące, należy określić wysokość wynagrodzenia na poziomie rynkowym, dotyczy to takich transakcji jak pożyczka ale również np. gwarancja, której beneficjentem będzie bank zewnętrzny.
Warto przy tym podkreślić, że rozwiązania związane z przepływami w ramach systemu są nowością na gruncie polskim, co – z uwagi na trudności w pozyskaniu odpowiednich danych porównawczych czy ratingów – może istotnie utrudniać określenie cen rynkowych dla celów TP.
Jak możemy pomóc?
- Bieżące wsparcie podatkowe związane z uczestnictwem w systemie kaucyjnym.
- Doradztwo podatkowe dla operatorów.
- Uzyskanie interpretacji podatkowej potwierdzającej rozliczanie VAT przez wprowadzających napoje, przez operatorów, czy też przez te podmioty wspólnie.
- System kaucyjny, czyli jak to będzie działać? – ogólne szkolenie podatkowe (poziom podstawowy).
Rewolucja logistyczna dla sklepów i konsumentów
Innym segmentem rynku, który stoi przed dużym wyzwaniem logistycznym, są sklepy i sieci handlowe. Małe punkty sprzedaży będą musiały uczestniczyć w systemie, pobierając kaucję, którą następnie będą musiały rozliczyć z operatorem.
Chociaż tylko te placówki o powierzchni sprzedaży powyżej 200 m2 będą musiały obowiązkowo uczestniczyć w odbiorze wszystkich rodzajów zużytych opakowań, doświadczenia z innych krajów pokazują, że także mniejsze sklepy będą chciały uczestniczyć w takim systemie zwrotu, organizując punkty zbiórki.
Sklepy, które planują odbierać zużyte opakowania, muszą już teraz zacząć planować rozmieszczenie infrastruktury odpadowej i opakowaniowej, w tym jej zgodności z przepisami budowlanymi, przestrzennymi, BHP itp. Muszą sprawdzić tytuły do nieruchomości i ewentualnie wymagane pozwolenia środowiskowe.
Z punktu widzenia sklepów ważne jest rozwiązanie następujących kwestii:
- określenie sposobu klasyfikacji podatkowej kosztów związanych z przystąpieniem do systemu oraz poniesienia wydatków na zbiórkę opakowań i odpadów opakowaniowych,
- określenie konsekwencji podatkowych rozliczenia pobranych i zwróconych kaucji,
- wprowadzenie systemu logistycznego do selektywnego zbierania opakowań i odpadów opakowaniowych, prowadzenie i obsługa ewidencji wymaganej ustawą,
- określenie, które z opakowań będą rozliczane pod kątem VAT na dotychczasowych zasadach (rozliczenie poza systemem, naliczenie VAT po upływie terminu zwrotu),
- uzyskanie interpretacji podatkowej potwierdzającej rozliczanie VAT przez jednostki handlowe.
Jak możemy pomóc?
- System kaucyjny, czyli jak to będzie działać? – ogólne szkolenie prawno-podatkowe (poziom podstawowy).
- Bieżące wsparcie podatkowe związane z uczestnictwem w systemie kaucyjnym.
- Roadmapa systemu kaucyjnego – kluczowe obowiązki dla twojej firmy (poziom zaawansowany, warsztaty).
Wyzwania związane z systemem kaucyjnym nie są ograniczone tylko do firm wprowadzających napoje na rynek lub sklepów. Należy zauważyć, że istnieje duża grupa firm, które nie mają prawnego obowiązku, ale chciałyby uczestniczyć w systemie, na przykład poprzez zbiórkę zużytych opakowań po napojach, takich jak stacje benzynowe, gminy, duże sklepy wielobranżowe itp.
Inną grupą są przedsiębiorcy zaangażowani w logistykę systemu, w szczególności producenci urządzeń, infrastruktury technologicznej i IT, firmy transportowe i inne podmioty działające w obszarze gospodarki odpadami opakowaniowymi lub opakowaniami.
Co oferujemy?
- System kaucyjny, czyli jak to będzie działać? – ogólne szkolenie prawno-podatkowe (poziom podstawowy.
- Bieżące wsparcie podatkowe związane z uczestnictwem w systemie kaucyjnym.
- Pomoc w potwierdzeniu właściwej stawki VAT dla usług wykonywanych na rzecz operatorów systemów kaucyjnych, czy też w zastosowaniu ulg podatkowych w związku z opracowaniem urządzeń i technologii do obsługi systemu kaucyjnego.
Zapraszamy do kontaktu

Tomasz Michalik
Partner | Doradca podatkowy | Szef zespołu VAT E: tomasz.michalik@mddp.pl T: +48 501 733 720

Marek Przybylski
Menedżer | Doradca podatkowy | Radca prawny E: marek.przybylski@mddp.pl T: +48 509 567 231
