Ceny transferowe – koniec roku był intensywny również dla Ministerstwa Finansów
W czasie, kiedy podatnicy intensywnie pracowali nad przygotowaniem dokumentacji cen transferowych za 2019 r., Ministerstwo Finansów również nie próżnowało. Poniżej przedstawiamy Państwu podsumowanie wyjaśnień i przepisów prezentowanych przez MF w ostatnich dwóch tygodniach grudnia.
Transakcje z rajami podatkowymi
Największą zmianą w 2021 r. będzie podejście do dokumentowania transakcji z rajami podatkowymi. O zmianie tej wspominaliśmy w jednym z poprzednich wpisów. Przy czym finalnie, próg dokumentowania transakcji, w przypadku jej realizacji, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, został określony na 500 000 zł, a nie jak to było zakładane w ramach projektu 100 000 zł.
Przypominamy, że dokumentacja z rajami podatkowymi powinna zawierać, poza standardowymi elementami, również uzasadnienie gospodarcze dokumentowanej transakcji, w szczególności opis spodziewanych korzyści ekonomicznych, w tym podatkowych.
Na kanwie tych przepisów zostało zmodyfikowane Rozporządzenie w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych/osób fizycznych. W ramach Rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2020 r. został dodany punkt doprecyzowujący, co powinno zawierać ww. uzasadnienie gospodarcze. Zgodnie z Rozporządzeniem, element ten powinien zawierać:
- okoliczności, z których wynika obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych,
- opis spodziewanych:
- korzyści podatkowych, takich jak: niepowstanie zobowiązania podatkowego, odsunięcie w czasie powstania zobowiązania podatkowego lub obniżenie jego wysokości, powstanie lub zawyżenie straty podatkowej oraz powstanie nadpłaty lub prawa do zwrotu podatku albo zawyżenie kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku,
- innych, kwantyfikowalnych lub niekwantyfikowalnych, korzyści ekonomicznych, takich jak: zwiększenie rentowności działalności przed opodatkowaniem, zwiększenie produktywności pracy, wzmocnienie przewagi konkurencyjnej, zwiększenie udziału w rynku, zwiększenie rozpoznawalności przedsiębiorstwa, marki lub produktu oraz rozwój cech funkcjonalnych przedsiębiorstwa lub produktu,
- pozostałe przyczyny gospodarcze transakcji.
- Maksymalnie 2,3 p.p. – dla pożyczkobiorcy,
- Minimalnie 2 p.p. – dla pożyczkodawcy.
- zaostrzeniem kryteriów polityki kredytowej na rynku,
- uelastycznieniem mechanizmu typu safe harbour, w świetle zwiększonej niepewności związanej z pandemią COVID-19 oraz negatywnych skutków jej oddziaływania na polską gospodarkę,
- poszerzeniem zastosowania regulacji typu safe harbour celem zmniejszenia obciążeń administracyjno-biurokratycznych.
- umożliwienie podpisania informacji o cenach transferowych TPR-P za pomocą danych autoryzujących poprzez dodanie do formularza TPR-P obowiązkowych pól Imię i nazwisko oraz Data urodzenia podmiotu składającego informację o cenach transferowych
- dla podatników, którzy nie posiadają kodu PKD, umożliwienie opcjonalnego uzupełnienia w formularzu TPR-P pola Główny kod PKD w sekcji B_Dane podmiotu składającego informację oraz w sekcji C_Dane podmiotu, dla którego składana jest informacja; dla pozostałych podatników wypełnienia pola Główny kod PKD jest obowiązkowe.