Korekta rozliczeń i ponowny zwrot podatku VAT w systemie „Tax Free” bezpośrednio podróżnemu.

Czego dotyczyła sprawa?

Wnioskodawca (dalej: ”Podatnik”) zajmujący się sprzedażą detaliczną oraz hurtową wystąpił w dniu 3 września 2024 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

We wniosku wskazano, iż Podatnik dokonuje sprzedaży na rzecz podróżnych (głównie z Ukrainy) w systemie „TAX FREE”. Przedmiotem sprzedaży są głównie towary niezbędne do wykonania instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz wyposażenia łazienek. Z uwagi na nieświadomość zmiany przepisów, Podatnik nie dostosował się do nowych przepisów, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2022 r., które ograniczały możliwość dokonywania wypłat gotówkowych zwracanej kwoty podatku na rzecz upoważnionych przez podróżnego osób.

Tym samym, Podatnik nadal dokonywał wypłat gotówkowych na rzecz osób upoważnionych przez podróżnego. Podróżny zatem kupował towar, za który płacił, przekraczał granicę, wywożąc ten towar (uzyskując potwierdzenia wywozu), zaś po kilku dniach upoważniona (przez podróżnego) osoba z zagranicy odbierała kwotę „zwrotu podatku” z paragonu i dokumentu „TAX FREE” wystawionego na podróżnego. Do systemu Tax Free i E-Puesc było wprowadzane nazwisko podróżnego.

W związku z tymi zwrotami podatku, Podatnik stosował stawkę 0% VAT do sprzedaży dokonywanej podróżnym, mimo tego, że zwrot podatku (w gotówce) następował na ręce osoby innej niż podróżny (dokonujący zakupów).

Po stwierdzeniu nieprawidłowości, o których mowa, Podatnik następnie dokonał korekty deklaracji VAT w zakresie zaniżonego podatku od towarów i usług poprzez nieprawidłowe stosowanie stawki 0% VAT i zapłacił kwotę zaległości podatkowych wynikających z tych deklaracji wraz z odsetkami należnymi do dnia wpłaty.

Obecnie Podatnik dokonuje (ponownego) zwrotu kwoty podatku w formie gotówkowej bezpośrednio na rzecz podróżnego, który osobiście odbiera kwotę zwrotu i jednocześnie potwierdza na dokumencie własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu. Ponowny zwrot jest dokonywany od sierpnia 2024 r.

Biorąc powyższe pod uwagę, Podatnik powziął wątpliwość i zwrócił się z następującymi pytaniami do organu interpretacyjnego.

  1. Czy Podatnik prawidłowo dokonuje zwrotu VAT podróżnemu, który teraz osobiście odbiera kwotę zwrotu podatku i w konsekwencji może „ponownie” zastosować stawkę 0% VAT ?
  2. Czy nie będzie przeszkodą dla powyższego, że nazwisko tego podróżnego już widnieje w systemie Tax Free i E-PUESC jako osoby, która otrzymała zwrot podatku (w ramach TAX FREE) do dokumentów za ten okres? W systemie E-PUESC nie można wpisać innego nazwiska niż podróżny, a pieniądze wówczas odbierała osoba upoważniona?

W ocenie Podatnika, odpowiedź na powyższe pytania jest twierdząca.

Stanowisko Dyrektora KIS

W interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 13 grudnia 2024 r[1]., Dyrektor KIS uznał stanowisko Podatnika w zakresie pytania 1 za nieprawidłowe, natomiast w zakresie pytania 2 za bezprzedmiotowe.

W uzasadnieniu wskazał, iż w przedmiotowej sprawie podatnik nie ma prawa do zastosowania 0% stawki VAT. Skoro bowiem Podatnik dokonał zwrotu podatku VAT osobie innej niż podróżny (w tym przypadku osobie upoważnionej), nie może zastosować 0% stawki VAT. Oceny tej nie zmienia okoliczność, że wypłacona kwota zwrotu jest podatnikowi zwracana i dokonuje on (ponownego) zwrotu kwoty podatku w formie gotówkowej bezpośrednio na rzecz podróżnego, który osobiście odbiera kwotę zwrotu i jednocześnie potwierdza na dokumencie własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, ze wskazaniem daty otrzymania zwrotu.

Od powyższej interpretacji, Podatnik następnie wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Wyrok WSA w Rzeszowie

Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej jako: „WSA”) w Rzeszowie, w wyroku z dnia 22 maja 2025 r., uznał stanowisko organu za nieprawidłowe, tym samym uchylając zaskarżoną interpretację.

WSA argumentował, że w sytuacji gdzie system bądź platforma, (która de facto służy pośrednio do rozliczania się z organem podatkowym), nie posiada funkcjonalności umożliwiających zarejestrowanie ponownego zwrotu podatku oraz wykazania poprawionego stanu rozliczeń – taki brak, nie może wpływać na kreowanie innych przesłanek aniżeli te, które wynikają z przepisów prawa. W konsekwencji, ustawienia systemowe nie mogą determinować obowiązujących przepisów prawa podatkowego.

W ocenie Sądu, jeżeli podatnik doprowadził do sytuacji, która jest zgodna ze stanem prawnym, która z jednej strony jest realizacją uprawnienia podróżnego do otrzymania zwrotu podatku VAT oraz spełnił wszystkie inne podane przesłanki, a nie upłynął termin do dokonania korekty – termin wskazany w art. 129 ust. 2 u.p.t.u., tj. 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy – to nie ma przeszkód, żeby podatnik takiej korekty dokonał, skoro wykazał spełnienie wszystkich przesłanek i te wcześniejsze nieprawidłowości zostały usunięte.

Znaczenie w VAT

Kwestia prawa Podatnika, który dokonuje sprzedaży w ramach systemu „Tax Free” do dokonania korekty rozliczeń oraz ponownego zwrotu podatku VAT bywa przedmiotem sporów oraz licznych wątpliwości między Podatnikami a organami interpretacyjnymi.

Omawiany wyrok WSA w Rzeszowie, jest niewątpliwie korzystny dla Podatnika, umożliwiając mu dokonanie ponownego zwrotu kwoty podatku w formie gotówkowej bezpośrednio na rzecz podróżnego (pod pewnymi warunkami).

Ponadto, należy podkreślić fakt, iż okoliczność, że system lub platforma taka jak PUESC bądź Tax Free (pełniąca funkcję pośredniczenia w rozliczeniach z organem podatkowym), nie posiada funkcjonalności, które umożliwiałyby odnotowanie dokonania ponownego zwrotu oraz wizualizacji poprawionego stanu rozliczeń – nie może wpływać na kreowanie innych przesłanek aniżeli te, które wynikają z przepisów prawa podatkowego.

W sytuacji gdy Podatnik dopełnił należytej staranności, doprowadzając do rzeczywistego odzwierciedlenia transakcji gospodarczej, która jest zgodna ze stanem prawnym oraz wypełnił wszystkie wymogi ustawowe a termin do dokonania korekt jeszcze nie upłynął – nie ma obiektywnych przesłanek zabraniających Podatnikowi dokonania wskazanej korekty i ponownego zwrotu podatku VAT.

[1] sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.745.2024.2.PRP