VAT w usługach przez Internet
Trwająca pandemia koronawirusa sprawiła, że żyjemy w innej rzeczywistości. Usługi, z których korzystaliśmy jeszcze niedawno głównie stacjonarnie, teraz zdecydowanie częściej są świadczone z wykorzystaniem Internetu. Przykładowo można wskazać:
– udzielanie porad medycznych,
– korepetycje,
– porady prawne i usługi doradcze.
Czy taka zmiana sposobu świadczenia usług może mieć wpływ na zasady ich opodatkowania? Z perspektywy podatku VAT zdecydowanie tak. Z tego powodu w artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, kiedy tego typu usługi świadczone z wykorzystaniem Internetu mogą stanowić usługi elektroniczne w rozumieniu ustawy o VAT i jakie będą skutki takiej klasyfikacji.
Kiedy mamy do czynienia z usługami elektronicznymi dla celów VAT?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy odwołać się do art. 2 pkt. 26 ustawy o VAT oraz art. 7 Rozporządzenia Wykonawczego Rady UE nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. Powołane przepisy pozwalają wyróżnić następujące warunki uznania usługi za „usługę elektroniczną”:
- realizacja usługi za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
- świadczenie usługi (ze względu na charakter) jest zasadniczo zautomatyzowane,
- świadczenie usługi wymaga minimalnego udziału człowieka,
- wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
- usługi elektroniczne – oznaczałoby, że co do zasady miejscem opodatkowania tych usług jest odpowiednio Polska, Niemcy i Stany Zjednoczone miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28k ust. 1 ustawy o VAT);
- usługi, co do których ustawa o VAT nie przewiduje szczególnych reguł ustalania miejsca świadczenia – skutkowałoby uznaniem, że miejscem opodatkowania w każdym przypadku byłaby Polska miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej (art. 28c ust. 1 ustawy o VAT)