Czy wydatki na organizację eventów dla klientów spółki mają związek z działalnością opodatkowaną?

Wyrok NSA z dnia 9 maja 2025 r., sygn. I FSK 2424/21 –

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się dystrybucją ciężarówek, ciągników siodłowych, sprzedażą części zamiennych oraz serwisem pojazdów. W ramach działań marketingowych, spółka uczestniczy lub samodzielnie organizuje eventy krajowe i zagraniczne (np. narty w Alpach, rejsy w Chorwacji), skierowane do obecnych i potencjalnych klientów. Wyjazdy te mają przede wszystkim charakter wypoczynkowo-rekreacyjny i służą budowaniu relacji oraz promocji pozytywnego wizerunku, a więc nie są ukierunkowane na realizację celów szkoleniowych czy prezentacyjnych. Spółka zapytała czy jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur za zakup usługi organizacji poszczególnych eventów.

Zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do odliczenia VAT od faktur za organizację eventów, ponieważ są one ściśle powiązane z jej działalnością – służą budowaniu relacji z klientami i wspierają sprzedaż.

Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 9 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.375.2020.1.IG) uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe.

Organ uznał, że wydatki te mają przede wszystkim charakter rekreacyjny, a ich związek z działalnością opodatkowaną spółki jest zbyt słaby, by stanowiły podstawę do odliczenia VAT. Podkreślił, że przekonanie o ich potencjalnym wpływie na przyszłą sprzedaż nie jest wystarczające. Samo umieszczenie nazwy i logo spółki w materiałach organizacyjnych przygotowanych dla uczestników eventu nie świadczy, zdaniem organu, o bezpośrednim związku tych kosztów z działalnością opodatkowaną, co wyklucza możliwość odliczenia VAT.

Sprawa trafiła do WSA w Warszawie, który w wyroku z dnia 2 września 2021 r. (sygn. III SA/Wa 159/21) nie zgodził się ze stanowiskiem organu i uchylił zaskarżoną interpretację. W uzasadnieniu sąd wskazał, że wydatki związane z organizacją eventów mają pośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W wyroku wskazano także, że spółka nabywa kompleksową usługę organizacji eventów, obejmującą m.in. transport, nocleg, wyżywienie i atrakcje, a nie pojedyncze świadczenia. Taka usługa tj. organizacja eventów nie została wyłączona z prawa do odliczenia VAT na mocy art. 88 ustawy o VAT. Dlatego, spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT, mimo że usługa ta obejmuje również elementy noclegowe i gastronomiczne, które co do zasady – zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT – nie dają prawa do odliczenia.

Na powyższy wyrok WSA organ interpretacyjny wniósł skargę kasacyjną do NSA.

Wyrok NSA

NSA w wyroku z dnia 9 maja 2025 r. oddalił skargę kasacyjną organu. W uzasadnieniu podkreślił, że trafnie pełnomocnik spółki odwołał się do najnowszego orzecznictwa i trendów gospodarczych wyznaczających sposób działania firm w tej branży. Nie sposób uznać, że celem spółki jest jedynie zapewnienie uczestnikom wypoczynku i rozrywki. Działanie spółki nie jest działaniem bezinteresownym na rzecz uczestników takich eventów, tylko ma określony cel gospodarczy – zachęcenie do dalszej współpracy z klientami. Nawet jeśli we wniosku nie wskazano wprost działań marketingowych, organizacja eventu ma charakter gospodarczy i służy budowaniu relacji z klientami.

Znaczenie dla VAT

To korzystny wyrok, który wpisuje się w obecne, bardziej otwarte podejście organów i sądów administracyjnych do wydatków na organizację eventów dla klientów. Zarówno organy, jak i sądy coraz częściej dostrzegają, że celem takich wydatków nie jest zapewnienie klientom wypoczynku, lecz budowanie i zacieśnianie relacji biznesowych. To kolejny wyrok potwierdzający, że działania o charakterze relacyjno-integracyjnym mogą mieć bezpośredni związek z działalnością gospodarczą i wspierać sprzedaż, a w konsekwencji dawać prawo do odliczenia VAT.