E-commerce: Nowe obowiązki VAT dla platform internetowych
Nadchodzące zmiany związane z wprowadzeniem od 1 lipca br. pakietu e-commerce w UE dotkną w szczególności platformy internetowe. Mogą one spodziewać się znacznego rozszerzenia swoich obowiązków i odpowiedzialności w zakresie rozliczeń VAT.
Fikcja dostawy przez platformę pośredniczącą
Zmiany dotyczą przede wszystkim platform funkcjonujących w tzw. modelu marketplace (oferujące towary wielu sprzedawców internetowych w jednym miejscu i umożliwiające zakup ich przez klientów). Dotychczas takie platformy na potrzeby podatku VAT nie uczestniczyły bezpośrednio w łańcuchu sprzedaży i to sprzedawca towaru był odpowiedzialny za rozliczenie VAT.
Od 1 lipca 2021 r. to się zmieni. W pewnych sytuacjach wprowadzona zostanie fikcja prawna, w której platforma pośrednicząca będzie traktowana tak jakby nabyła i sprzedała towar oferowany za jej pośrednictwem. Bez znaczenia pozostaje to, że towar będzie wysyłany do nabywcy z pominięciem platformy. W efekcie platforma będzie uczestniczyła w dwóch transakcjach:
- B2B – od właściwego dostawcy do platformy,
- B2C – od platformy do właściwego nabywcy.
- sprzedaż na odległość towarów importowanych spoza UE w paczkach o wartości mniejszej niż 150 euro dokonana zarówno przez dostawców z UE jak i spoza UE,
- dostawa towarów na terenie UE (dostawa krajowa lub do innego państwa UE – tzw. wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość) dokonana przez sprzedawcę spoza UE.
- umożliwieniu nawiązania kontaktu pomiędzy nabywcą a dostawcą,
- który oferuje towary na sprzedaż poprzez interfejs elektroniczny,
- skutkiem czego jest dostawa towarów poprzez ten interfejs elektroniczny.
- zarejestrować się dla celów VAT w danych krajach unijnych, do których właściwi dostawcy wysyłają towary z jej wykorzystaniem i składać tam odpowiednie deklaracje podatkowe,
- skorzystać z nowej procedury VAT-OSS lub VAT-IOSS i rozliczać VAT za wszystkie kraje w jednej deklaracji, jednak według stawek VAT obowiązujących w poszczególnych krajach.