Jak zmiany w klasyfikacji CN dla pojazdów typu VAN wpłyną na obowiązek akcyzowy?

Zmiana klasyfikacji pojazdów typu VAN

Zmiana w zakresie klasyfikacji pojazdów typu VAN wynika z nowego brzmienia Not wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej UE do pozycji CN 8703, opublikowanych w Dzienniku Urzędowym C/2024/2382 z 27 marca br.

Wprowadzona zmiana do pozycji CN  8703 ma istotne znaczenie m.in. dla klasyfikacji akcyzowej pojazdów typu VAN.

Zgodnie z nowym brzmieniem Not wyjaśniających do pozycji CN 8703 pojazdy typu VAN z więcej niż jednym rzędem siedzeń powinny być klasyfikowane do pozycji CN 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50 % długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.

Z kolei pojazdy typu VAN z jednym rzędem siedzeń i nieposiadające żadnych stałych punktów ich kotwiczenia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa, znajdujących się w tylnej części pojazdu również powinny być klasyfikowane do pozycji CN 8704, nawet jeżeli posiadają:

  • stałą płytę

lub

  • przegrodę pomiędzy przestrzenią dla osób a powierzchnią ładunkową

lub

  • okna w panelach bocznych.

Wpływ zmian na obowiązek akcyzowy

W oparciu o powyższe zmiany kluczowe zatem dla pojazdów VAN z dwoma rzędami siedzeń są parametry długość podłogi do transportu towarów do długości rozstawu osi pojazdu – tj. czy przekracza 50 %.  Z kolei w przypadku pojazdów VAN z jednym rzędem siedzeń znaczenia już nie ma m.in. kwestia występowania okien w panelach bocznych.

Te zmiany mają na celu wyklarowanie, które pojazdy powinny być klasyfikowane jako transportowe (tj. klasyfikowane do CN 8704) i efektywnie nieobjęte akcyzą, a które jako pasażerskie (tj. klasyfikowane do CN 8703) i objęte akcyzą, co ma istotne znaczenie nie tylko z perspektywy obowiązków akcyzowych ale również celnych w obrocie pojazdami na terenie Unii Europejskiej i przez granicę UE.

Stanowisko sądów administracyjnych

Podobne do przedstawionego powyżej podejście prezentuje Naczelny Sąd Administracyjny. Przykładowo NSA w wyrokach z 13 grudnia 2023 r. (sygn. akt: I FSK 1573/23, I FSK 1211/23), wskazał, że pojazdy typu VAN z dwoma rzędami siedzeń – dotychczas klasyfikowane przez organy jako samochody opodatkowane akcyzą – nie powinny być klasyfikowane dla celów akcyzy tak jak samochody osobowe. NSA podkreślił, że pojazdy VAN z przestrzenią pasażerską i ładunkową nie powinny być objęte akcyzą, nawet jeśli posiądą dodatkowy rząd siedzeń. 

Skutki zmian dla obecnych i przeszłych rozliczeń akcyzowych

Skonkretyzowanie kryteriów klasyfikacyjnych ma fundamentalne znaczenie dla podmiotów sprowadzających pojazdy typu VAN do Polski. Prócz ułatwienia bieżących rozliczeń, podmioty, które zapłaciły w przeszłości akcyzę od tego typu pojazdów mogą ubiegać się o jej zwrot za okresy nieprzedawnione. W praktyce jednak w celu odzyskania nadpłaconych należności niezbędne jest zgromadzenie odpowiedniej dokumentacji i potwierdzenie klasyfikacji akcyzowej pojazdu.

Nasze wsparcie

Na marginesie: od lat wspieramy naszych Klientów w różnych sprawach związanych z klasyfikacją CN pojazdów typu VAN i cieszymy się, że klasyfikacja tego typu towarów stała się łatwiejsza, a kryteria klasyfikacyjne, które uważaliśmy za najistotniejsze, zostały uznane za kluczowe również przez autorów Not wyjaśniających i sądy administracyjne.

Powiązane treści

Facebook
Twitter
LinkedIn