Rewolucja w podatku u źródła, a czasu coraz mniej
Nowelizacje ustaw podatkowych nabrały tempa i na początku listopada należy się spodziewać publikacji.
Wśród zmian jest, nieco marginalizowana przez media, kwestia rewolucyjnych zmian w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidend, odsetek, należności licencyjnych, która dotknie podatników, w szczególności w relacjach transgranicznych.
Do tej pory podatek zryczałtowany był albo pobierany według stawki obniżonej albo w ogóle nie pobierany dzięki systemowi zwolnień. Wystarczyło mieć certyfikat rezydencji.
Od stycznia 2019 roku ten model odejdzie w zapomnienie w odniesieniu do płatności na rzecz jednego odbiorcy, które przekroczą 2 mln PLN rocznie. Dotychczasowa metoda bezpośredniego pobierania podatku według stawki obniżonej zostanie zastąpiona metodą polegająca na konieczności wpłaty podatku do urzędu przez płatnika (wypłacającego np. dywidendę czy odsetki), a następnie występowania o jego zwrot przez podatnika lub płatnika (w przypadku gdy to płatnik poniósł ekonomiczny ciężar opodatkowania).
W odniesieniu do tych płatności możliwe będzie pobieranie/rozliczanie podatku na dotychczasowych zasadach w dwóch sytuacjach.
Po pierwsze – możliwe będzie uzyskanie przez płatnika opinii organu podatkowego o zasadności niepobierania podatku/pobrania go według stawki obniżonej. Drugim wyjątkiem będzie sytuacja, w której podatnik złoży oświadczenie o dochowaniu należytej staranności co do weryfikacji zasadności pobrania podatku według stawki obniżonej oraz oświadczy, że posiada stosowne dokumenty potwierdzające ten fakt.
Do stycznia 2019 roku czasu pozostało już niewiele, a nasuwa się szereg pytań, na które w kontekście powyższych zmian należy udzielić sobie odpowiedzi.
Ot, należy choćby zweryfikować, czy zawarte umowy przewidują klauzule ubruttowienia (kto ponosi ekonomiczny ciężar podatku – wypłacający czy odbiorca), zdecydować czy właściwym trybem będzie składanie oświadczenia czy też występowanie o opinię organu, trzeba sprawdzić lub przygotować wewnętrzne procedury dotyczące poboru podatku zryczałtowanego, wreszcie podjąć z kontrahentami negocjacje co do zmiany uregulowanych umownie zasad rozliczania podatku u źródła lub po prostu chociażby poinformować ich o zmianach i wytłumaczyć nowe regulacje.
Odpowiedź na te pytania wydaje się o tyle ważka, że może wiązać się ona także z istotnymi konsekwencjami na gruncie kodeksu karnego – skarbowego.
Warto zatem do tych zmian przygotować się z odpowiednim wyprzedzeniem, tak by móc płynnie zmienić zasady rozliczeń podatku zryczałtowanego obowiązujące w organizacji.