WSA w Warszawie o wspieraniu nowych inwestycji
15 czerwca 2020 r. WSA w Warszawie wypowiedział się na temat zakresu zwolnienia podatkowego przysługującego w związku z realizacją nowej inwestycji w oparciu o decyzję o wsparciu.
Skład orzekający zgodził się z poglądem podatnika, zgodnie z którym cały dochód z działalności prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu będzie zwolniony od podatku dochodowego. Sąd zakwestionował zatem głoszoną uparcie przez Dyrektora KIS koncepcję zastosowania zwolnienia wyłącznie do „dochodów uzyskanych w związku z realizacją nowej inwestycji”, z jednoczesnym wskazaniem przez organ interpretacyjny – wbrew brzmieniu ustawy podatkowej i przepisów wykonawczych – że zwolnienie nie jest możliwe w przypadku, gdy „nowa inwestycja” dokonywana jest w istniejącym już przedsiębiorstwie.
W takiej sytuacji np. koszty rozbudowy istniejącej fabryki, usprawnienie procesu produkcyjnego, takie jak ograniczenie ilości odpadów, szkodliwych emisji i polepszenie jakości wytwarzanych wyrobów, utworzenie nowych miejsc pracy, mimo iż będą stanowić wydatkami kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną, nie będą mogły stanowić podstawy do zwolnienia podatkowego albo zwolnienie to będzie nieefektywne. Według Dyrektora KIS, podatnik powinien bowiem zidentyfikować, które wyroby są wynikiem „nowej inwestycji”, a które nie i w jakim zakresie, wyliczyć dochód ze zbycia tych konkretnych wyrobów (lub ich części). I tylko w odniesieniu do tak zidentyfikowanych dochodów stosować zwolnienie od podatku dochodowego.
W ustnym uzasadnieniu wyroku, skład orzekający wskazał na jeszcze jedno bardzo ważne zagadnienie. WSA wbrew twierdzeniom Dyrektora KIS potwierdził możliwość posiłkowania się, w drodze analogii, praktyką i dorobkiem orzeczniczym zapadłym na gruncie stosowania przepisów o Specjalnych Strefach Ekonomicznych. A jest z czego czerpać, przypomnijmy, że SSE kończą w tym roku 25 lat. Nie sposób zrozumieć, dlaczego Dyrektor KIS odrzuca tak bogaty zasób wiedzy, tym bardziej, że wątpliwości nie rozwiały ani interpretacja ogólna ani objaśnienia do WNI przygotowane przez Ministerstwo Finansów (w zasadzie to przyniosły ich jeszcze więcej).
Zagadnienie nie było jeszcze rozpoznawane przez NSA, natomiast Dyrektor KIS nie składa broni – wszystkie wyroki WSA pozostają nieprawomocne. Wydaje się jednak, że NSA potwierdzi kierunek wykładni wyznaczony przez WSA. Wynika to głównie z tej przyczyny, że interpretacja dokonywana przez poszczególne składy WSA opiera się na brzmieniu przepisów jako takim. I to Dyrektor KIS, mniej lub bardziej nieudolnie, usiłuje owe przepisy interpretować w sposób dla siebie korzystny.