Firmy znalazły sposób, jak uniknąć śledzenia kontrahentów

Polscy przedsiębiorcy mają trudności z ustaleniem, czy VAT od usług należy rozliczyć w Polsce, czy w kraju kontrahenta. Przypomnijmy, że większość usług świadczonych na rzecz innego przedsiębiorcy opodatkowana jest w kraju siedziby usługobiorcy. Inaczej jest, gdy posiadają oni stałe miejsce prowadzenia działalności w innym państwie. Pojęcie to zostało zdefiniowane w unijnym rozporządzeniu wykonawczym 282/2011 i było wielokrotnie interpretowane przez TSUE. Dotychczasowe wyroki nie dają jednak jednoznacznej odpowiedzi na wszystkie przypadki, a polski usługodawca często nie ma realnej możliwości samodzielnego ustalenia faktycznej sytuacji zagranicznego kontrahenta.

Firmy szukały sposobu, aby poradzić sobie z tym problemem. Jedna z nich wysłała do swojego zagranicznego kontrahenta kwestionariusz, który później pokazała we wniosku o interpretację. Celem ankiety było ustalenie, czy klienci mają w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności. Spółka chciała od Dyrektora KIS potwierdzenia, że w oparciu o dane zawarte w kwestionariuszu, świadczone przez nią usługi serwisowe powinny być opodatkowane za granicą. W interpretacji z 12 lutego 2025. Dyrektor KIS w pełni potwierdził jej stanowisko.

Zdaniem eksperta

Jednak, jak zauważa Tomasz Michalik, partner, doradca podatkowy, szef zespołu VAT MDDP:

„Przepisy ustawy o VAT, do których odwołała się spółka, dotyczą miejsca opodatkowania usług wykonywanych dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a więc odnoszą się do stanu faktycznego. Nie da się go zmienić domniemaniem opartym na informacjach uzyskanych z zagranicy”.

Ekspert wyjaśnia, że w przypadku błędu usługodawcy, który nie zapłaci VAT od wykonanej usługi, powstanie zaległość, którą będzie zmuszony uregulować wraz z odsetkami. W niektórych okolicznościach urząd skarbowy może też zażądać sankcji w VAT.

„Dyrektor KIS uznał wprawdzie „między słowami”, że przy braku innej możliwości zweryfikowania statusu kontrahenta mogą wystarczyć uzyskane od niego informacje, ale choć jest to rozstrzygnięcie dobre, zasadne i pożądane, to niesie ono ze sobą wątpliwości” – dodaje Tomasz Michalik.

***

#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9756685,firmy-znalazly-sposob-jak-uniknac-sledzenia-kontrahentow.html.