ISTOTNE ZMIANY W VAT W LATACH 2027 I 2028

● 2 PAŹDZIERNIKA 2026 ●

 

W Dz. U. opublikowana została ustawa z dnia 4 września 2026 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2026 r., poz. 1270). Przewiduje ona szereg zmian, z których większość obowiązywać będzie już od 1 stycznia 2027 r.

W naszym alercie prezentujemy je zbiorczo, jednak najważniejszym z nich poświęcimy odrębne publikacje na naszym blogu oraz profilu LinkedIn MDDP.

Jeśli są Państwo zainteresowani zmianami istotnymi dla Państwa firmy możemy przygotować w tym zakresie dedykowane szkolenie.

Zmiany obowiązujące od 1 grudnia 2026 r.

Dla ustalania stawki podatku dla opakowań w systemie kaucyjnym wprowadzanych do obrotu albo zwracanych stosowana ma być stawka VAT obowiązująca w ostatnim dniu odpowiednio roku wprowadzenia do obrotu albo zwrotu w punkcie zbiórki.

Zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2027 r.

  • Wprowadzona zostanie odpowiedzialność solidarna nabywcy usług niematerialnych (wymienionych w nowym załączniku nr 16 do ustawy o VAT, np. usługi IT, reklamowe) za rozliczenie VAT przez usługodawcę, jeśli nabywca wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego. Odpowiedzialność będzie wyłączać zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.
  • Będzie istniała możliwość skorzystania z procedury składu VAT. Procedura ta, po uzyskaniu zezwolenia, umożliwia stosowanie stawki 0% VAT do dostaw towarów wewnątrz składu VAT oraz do świadczenia usług na tych towarach. Zakres zastosowania procedury będzie ograniczony do towarów wymienionych w nowym załączniku nr 17 do ustawy o VAT (m.in. produkty rolne, niektóre metale). Będzie istniał także obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji transakcji w składzie VAT.
  • Doprecyzowane zostaną przepisy w zakresie miejsca dostawy energii elektrycznej – ze szczególnych zasad opodatkowania korzystać będą jej dostawy dokonywane na rzecz „podatnika-pośrednika” nie tylko poprzez system energetyczny. Będzie to miało istotne znaczenie dla rozliczania usług ładowania pojazdów elektrycznych.
  • Likwidacja obowiązku wykazywania w rejestrach i deklaracjach importu usług zwolnionych oraz zwolnionych nabyć towarów rozliczanych na zasadzie odwrotnego obciążenia.
  • Za niezłożenie wniosku o wyrejestrowanie nieużywanej kasy rejestrującej grozić będzie kara pieniężna do 300 złotych.
  • Obowiązek podatkowy dla dostaw towarów oraz świadczenia usług wykonywanych z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy prawa w zamian za odszkodowanie powstanie w momencie otrzymania całości lub części zapłaty.
  • Przy rozliczaniu importu towarów z zastosowaniem zgłoszeń uproszczonych należności celne i VAT importowy będą wyliczane w zgłoszeniu uzupełniającym.
  • Utrata prawa do rozliczenia importu towarów w deklaracji podatkowej (art. 33a ustawy o VAT) nastąpi również gdy kwoty VAT importowego wykazane w rozliczeniu zamknięcia albo zgłoszeniu uzupełniającym nie zostaną ujęte w deklaracji podatkowej.
  • Wprowadzenie możliwości zastosowania stawki 0 % do usług ubezpieczenia oraz usług dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
  • Brak możliwości odliczenia VAT gdy faktury lub dokumenty celne będą dokumentowały transakcje dokonane w warunkach nadużycia ustawy o VAT, bez odwołania do pozorności i nieważności na gruncie Kodeksu cywilnego.
  • W zakresie odmowy rejestracji podatników organy podatkowe uzyskają taką możliwość gdy podatnik zagraniczny nie ustanowił przedstawiciela podatkowego mimo istnienia takiego obowiązku.
  • Podatnicy wykreśleni z powodu nieskładania deklaracji przed ponowną rejestracją będą musieli złożyć zaległe deklaracje.
  • Brak obowiązku składania VAT-Z dla osób fizycznych wykreślających działalność z CEIDG, które nie prowadzą innej działalności oraz dla podmiotów wpisanych do KRS, gdy wpis o wykreśleniu otrzymają organy podatkowe.
  • Brak obowiązku aktualizacji VAT-R, gdy zmiana organu podatkowego wynika ze zmiany adresu
  • Wprowadzenie możliwości sprawdzenia statusu podatnika na ”białej liście” 5 lat wstecz.
  • Likwidacja obowiązku zapłaty VAT w ciągu 14 dni od WNT środków transportu wykazanego w VAT-23, choć deklaracja ta będzie dalej musiała być składana.
  • Podatnicy zwolnieni podmiotowo będą uwzględniać w limicie sprzedaży (240.000 zł) przemieszczenia towarów własnych do innych państw UE.
  • Aktualizacja załącznika nr 15 do ustawy o VAT (towary i usługi objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności) poprzez identyfikację towarów przez odwołania do CN, a nie do PKWiU.

Zmiany obowiązujące od 1 lipca 2027 r.

Wprowadzony zostanie zakaz wymiany pamięci fiskalnej w kasach rejestrujących starego typu dwurolkowych albo z elektronicznym zapisem kopii. Ma to służyć coraz szerszemu stosowaniu wyłącznie kas rejestrujących online – łączących się z Centralnym Repozytorium Kas.

Zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2028 r.

Należy spodziewać się aktualizacji wymogów technicznych dla kas rejestrujących, ponieważ wejdą w życie nowe wytyczne dla Ministra Finansów co do wydania rozporządzeń w tym zakresie.

Zmiany obowiązujące od 1 lipca 2028 r.

Od tego dnia ma działać terminal TAX FREE umożliwiający uzyskanie elektronicznego potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium UE przez osoby korzystające z tej procedury. Terminale te będą znajdować się na wybranych przejściach granicznych.

W przypadku zainteresowania powyższymi informacjami i ich wpływem na Państwa działalność, prosimy o kontakt z:

 

Tomasz Michalik

Partner, Doradca podatkowy

Szef Zespołu VAT

tomasz.michalik@mddp.pl

+48 501 733 720

 

 

Janina Fornalik

Partner, Doradca podatkowy

Janina.fornalik@mddp.pl

+48 660 440 141

lub Państwa doradcą ze strony MDDP.

Żeby otrzymywać bezpośrednio najnowsze Tax Alerty, a także zaproszenia na webinaria i wydarzenia podatkowe organizowane przez MDDP zapraszamy do zapisu na nasz newsletter > LINK.

 
  

Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.

#WIĘCEJ o MDDP: link