Odkąd opublikowano pierwszą wersję uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi (CIT-TP/PIT-TP), podatnicy zgłaszali wątpliwości dotyczące miejsca prezentacji transakcji specyficznych jak na przykład refaktura, cashpool czy hedging, których nie można było jednoznacznie przyporządkować do kategorii wskazanych przez ustawodawcę.
Ministerstwo nie zmieniło znacząco w tym zakresie wzoru formularza, natomiast wśród odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez podatników, znalazły się również wytyczne dotyczące tego, gdzie takie transakcje w sprawozdaniu CIT-TP/PIT-TP ująć.
W jakiej pozycji powinny znaleźć się refaktury?
Według Ministerstwa Finansów, refaktury należy zaprezentować, co do zasady, nie jako jedną kategorię rozliczeń, a w ramach pozycji, której dotyczy transakcja objęta refakturą. Jako przykład wskazano wydatki poniesione z tytułu refaktury dotyczącej usług najmu. Takie rozliczenie powinno zostać wykazane w sekcji F.1. w wierszu „Wypłacone wynagrodzenie z tytułu usług najmu i leasingu”.
Czy wynik na transakcjach hedgingowych należy wykazać w sekcji F.2. w wierszach „Przychody/koszty z tytułu/otrzymanych gwarancji, poręczeń lub opłat ubezpieczeniowych”?
Ministerstwo Finansów wskazuje, że w sekcji F.2. w wierszach „Przychody/koszty z tytułu/otrzymanych gwarancji, poręczeń lub opłat ubezpieczeniowych” należy wykazać wyłącznie przychody/koszty z tytułu gwarancji, poręczeń i ubezpieczeń. Natomiast pozostałe przychody i koszty dotyczące transakcji finansowych, w tym w szczególności:
- wypłacane/ otrzymywane odsetki od pożyczek czy od należności/zobowiązań,
- przychody/koszty z tytuły transakcji zabezpieczających (w tym hedging),
- przychody/ koszty z transakcji wymiany walut, odsetki z tytułu udziału w umowach typu cashpool,
należy wykazać w sekcji F.2. w wierszach „Przychody z tytułu należności (otrzymywane)/Koszty z tytułu zobowiązań (wypłacane)”.
Dodatkowo wskazano, że pozycje, które zgodnie z przepisami o rachunkowości wykazywane są przez podatnika jako saldo, mogą zostać zaprezentowane wynikowo.
Opublikowanie wyjaśnień przez Ministerstwo Finansów należy ocenić pozytywnie. Trzeba też przyznać, że odpowiedzi są rzeczowe i precyzyjne.
Można się nie zgadzać z zaprezentowanym podejściem np. wskazaną koniecznością grupowania refaktur według przedmiotu rozliczenia, podczas gdy wydaje się, że większość podatników podejmie próbę przygotowania jednej dokumentacji cen transferowych dla tego typu rozliczeń, jako transakcji jednego rodzaju. Pojawić się może zatem niespójność w prezentacji refaktur w dokumentacji i sprawozdaniu. Wydaje się, że podatnicy oczekiwali dodania odrębnego wiersza, gdzie mogliby zaprezentować łączną wartość refaktur, co spowodowałoby jednolitą prezentację w CIT-TP/PIT-TP i dokumentacji cen transferowych. Co więcej, jeśli wszystkie refaktury dotyczyć będą jednego typu np. usług, czytając sprawozdanie CIT-TP/PIT-TP, organy mogą uznać, że podatnik nabywał usługi wewnątrzgrupowe o dużej wartości, co nie będzie odpowiadało stanowi faktycznemu.
Należy przyznać jednak, że ze względu na szczegółowość wytycznych, ministerialnyporadnik z pewnością stanie się pomocny w sporządzeniu sprawozdań CIT-TP/PIT-TP.
Z niecierpliwością czekamy również na nowy wzór formularza, który według informacji przedstawionych w poradniku powinien pojawić się jeszcze w czerwcu.