W dniu 16 lipca br. opublikowany został projekt nowelizacji ustawy o CIT oraz PIT w zakresie cen transferowych. Proponowane zmiany to niewątpliwie kolejna rewolucja w podejściu do dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi. Zgodnie z projektem, dotychczasowe regulacje w zakresie cen transferowych zostaną zniesione, a w ich miejsce wprowadzony zostanie odrębny rozdział poświęcony wyłącznie temu zagadnieniu. Co istotne, niewiele elementów obecnej regulacji zostało przeniesionych na grunt projektu. Jak wynika z uzasadnienia do projektu, obowiązujące obecnie przepisy stanowią źródło nadmiernego obciążenia administracyjnego podatników, w szczególności tych prowadzących działalność na stosunkowo niewielką skalę. Jako cel projektu ustawodawca wskazuje postulat uproszczenia przepisów, przy jednoczesnym uszczelnianiu systemu podatkowego oraz umożliwieniu organom efektywnego badania stosowanych cen transferowych.
Jak wspomniano, projektowana zmiana jest kompleksowa i obejmuje niemal wszystkie zagadnienia związane z cenami transferowymi. Najważniejsze zmiany zostały wskazane oraz krótko omówione poniżej. Z uwagi na złożoność proponowanych zmian, w kolejnych wpisach będziemy Państwa informowali o kolejnych proponowanych zmianach.
- Nowe zasady ustalania obowiązku dokumentacyjnego
Jedna z proponowanych zmian dotyczy sposobu ustalania obowiązku dokumentacyjnego oraz mechanizmu określania progów transakcyjnych.
W projekcie całkowicie zrezygnowano z obecnego sposobu ustalania obowiązku dokumentacyjnego (bazującego na przychodach/kosztach podatnika). Projekt przewiduje określenie obowiązku dokumentacyjnego w oparciu o stałe wartości (w PLN) dla różnych kategorii transakcji. Wprowadzono dwa rodzaje progów: 2 000 000 PLN (m.in. w przypadku transakcji zakupu lub sprzedaży usług czy wartości niematerialnych) oraz 10 000 000 PLN (m.in. w przypadku transakcji zakupu lub sprzedaży rzeczowych aktywów trwałych czy finansowania). Dodatkowo, doprecyzowano, że wartości progów nie uwzględniają podatku od towarów i usług.
- Wydłużenie terminów
Wydłużeniu na stałe uległy terminy na złożenie oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz złożenie informacji o cenach transferowych (która ma zastąpić sprawozdania CIT-TP, PIT-TP) do 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Ponadto, termin na sporządzenie grupowej dokumentacji cen transferowych został wydłużony do 12 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego.
- Ułatwienia dokumentacyjne w zakresie Master File
Jedną z istotnych zmian jest umożliwienie podatnikom przedłożenia organom dokumentacji grupowej sporządzonej przez inny podmiot z grupy. Dodatkowo, podatnik będzie mógł udostępnić organom wersję anglojęzyczną tego dokumentu. Należy jednak podkreślić, że organ będzie mógł zażądać od podatnika przedłożenia dokumentu w języku polskim. W takim przypadku, podatnik zobowiązany będzie przedłożyć tłumaczenie w ciągu 30 dni.
- Zmiana elementów dokumentacji lokalnej oraz grupowej
Projekt ustawy wprowadza nowy zakres elementów, jakie powinna zawierać dokumentacja lokalna oraz grupowa. Informacje w tym względzie są raczej ogólne (np. opis podmiotu, opis transakcji czy informacje finansowe). W związku z podwyższeniem progów dokumentacyjnych, każdy podatnik zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych będzie miał obowiązek przygotowania analizy porównawczej.
- Zwolnienia dokumentacyjne
Projekt przewiduje dwa nowe zwolnienia dokumentacyjne, obejmujące transakcje kontrolowane, które w całości nie stanowią przychodu lub kosztów uzyskania przychodów oraz transakcje kontrolowane, których cena została ustalona w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Uproszczone rozliczenia, tzw. safe harbours
Jedną z proponowanych zmian jest wprowadzenie tzw. safe harbours, tj. rozwiązań, których zastosowanie daje podatnikowi pewność, że stosowana przez niego cena zostanie uznana za rynkową. Takie uproszczone zasady rozliczeń przewidziano dla transakcji pożyczek oraz usług o niskiej wartości dodanej.
- Metody ustalenia ceny transferowej
Projekt ustawy określa metody, jakie należy stosować w celu ustalenia ceny transferowej. Poza metodami dotychczas wskazanymi w ustawie o CIT oraz PIT, projekt przewiduje możliwość zastosowania innej metody, jeśli prowadzi do ustalenia ceny transferowej w wysokości, w jakiej określiłyby między sobą podmioty niepowiązane. Regulacja ta pozostaje w zgodzie z uzupełniającym ją przepisem, w myśl którego do ustalenia ceny stosuje się metodę najbardziej odpowiednią w danych okolicznościach. Ponadto, organy zobowiązane są podczas określania wysokość dochodu bądź straty do zastosowania metody przyjętej przez podmiot powiązany chyba, że inna metoda jest bardziej odpowiednia.
- Korekty cen transferowych
Projekt wprowadza jednoznaczną regułę, że korekta cen transferowych stanowi odpowiednio przychód lub koszt uzyskania przychodów i jest ujmowana w roku, którego dotyczy.
- Raportowanie cen transferowych – wprowadzenie tzw. informacji o cenach transferowych
Informacja o cenach transferowych (TP-R) zastąpi obowiązek składania sprawozdania CIT-TP i PIT-TP. Złożenie nowego formularza ma być prostsze, gdyż zakres danych objętych informacją nie będzie wymagał od podatników gromadzenia i przetwarzania informacji innych niż dane stale dostępne podatnikowi. Ponadto, uproszczeniu realizacji tego obowiązku ma służyć zastosowanie formy elektronicznej.
- Ujednolicenie pojęć
W projektowanym rozdziale wprowadzono kluczowe definicje legalne pojęć istotnych na gruncie regulacji w zakresie cen transferowych. Ma to na celu uniknięcie potencjalnych sporów interpretacyjnych, jakie występują obecnie np. w przypadku definicji transakcji.
Projekt nowelizacji został skierowany do konsultacji społecznych. Uwagi oraz stanowiska do projektu można zgłaszać do 30 lipca br.
O postępach prac nad projektem będziemy Państwa na bieżąco informować.