Zgodnie z zapowiedziami, chociaż z dużym poślizgiem, opublikowano projekt ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Jednym z obszarów objętych dokumentów są uproszczone uprzednie porozumienia cenowe.
Dla jakich transakcji?
Uproszczone porozumienie cenowe ma być wydawane dla transakcji dotyczących:
- zakupu usług o niskiej wartości dodanej oraz
- ponoszenia opłat za korzystanie ze znaków towarowych lub know-how.
Co ważne, porozumienie nie będzie mogło zostać wydane dla transakcji zakończonych przed dniem złożenia wniosku oraz wprowadzono także dodatkowy warunek dotyczący udziału dochodów podatkowych wnioskodawcy w przychodach.
Jeśli udział ten jest niższy niż 1% w co najmniej dwóch z trzech ostatnich zakończonych lat podatkowych, APA nie będzie wydane. Co więcej uproszczone porozumienie nie będzie obowiązywało, jeżeli w dwóch pierwszych latach okresu, na jakie zostało wydane, udział dochodów w przychodach również będzie niższy niż 1%.
Co musi zawierać wniosek?
Projekt wskazuje główne elementy, jakie powinien zawierać wniosek, są to m.in.:
- informacje o transakcji, tj. jej opis oraz wskazanie wybranej metody weryfikacji.
- uzasadnienie ekonomiczne dla dokonania transakcji, przy czym projekt ustawy szczegółowo opisuje wymagane elementy,
- opis korzyści ekonomicznych wraz ze wskazaniem dowodów ich osiągnięcia,
- analizę porównawcza lub opis zgodności (albo oświadczenie dlaczego wnioskodawca nie sporządza takiej analizy),
- propozycję okresu obowiązywania porozumienia.
Zaproponowano także konieczność dołączenia kalkulacji ceny transferowej w formie edytowalnej.
Jak długo?
Uproszczone porozumienie jest wydawane na okres nie dłuższy niż 3 lata podatkowe i może być odnawiane na analogiczny okres. Postępowanie ma być przeprowadzane bez zbędnej zwłoki i zakończone nie dłużej niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jego wszczęcia.
Jaka jest opłata?
Wysokość opłaty za wniosek w sprawie uproszczonego postępowania cenowego i za jego przedłużenia wynosi 20 000 PLN.
Czy zmiana trybu postępowania jest możliwa?
Projekt ustawy dopuszcza możliwość przekształcenia uproszczonego postępowania w standardową formę i odwrotnie. O czym napiszemy w szczegółach w kolejnych dniach.
Co z ograniczeniem zaliczania do KUP?
Doprecyzowano, że ograniczenie zaliczania kosztów z art. 15 e ustawy o CIT nie ma zastosowania do transakcji objętych uproszczonym i standardowym porozumieniem cenowym. Co więcej dotyczy to roku podatkowego, w którym złożono wniosek a także do roku podatkowego poprzedzającego ten rok podatkowy.
Uproszczone porozumienie cenowe będzie znaczącym ułatwieniem dla podatników i jest to rozwiązanie służące głównie zabezpieczeniu odliczalności kosztów. Jako istotną zaletę należy wskazać wysokość opłaty za wszczęcie postępowania. Jest ona znacząco niższa niż w przypadku standardowej procedury. Natomiast zakres wniosku i jego forma nadal pozostają dość szerokie. Podobnie zakres transakcji, jakie mogą być objęte uproszczoną procedurą jest bardzo ograniczony.