Urząd skarbowy stoi na stanowisku, że system, który pozwala bezpłatnie wypożyczyć rower na pierwsze kilkadziesiąt minut, nie służy w tym obszarze działalności opodatkowanej.

Co innego natomiast, gdy limit bezpłatnych minut zostanie przekroczony. A wszystko to przekłada się na prawo gminy do odliczenia VAT od wydatków związanych z budową i utrzymaniem wypożyczalni rowerów.

Tożsame rozróżnienie fiskus stosuje w odniesieniu do miejskich parkingów, które znajdują się m.in. przy transportowych centrach przesiadkowych. Jeśli kierowca zaparkuje na kilka minut (np. tylko po to, aby wysadzić pasażera pociągu lub autobusu), to działalność gminy jest nieopodatkowana, więc samorząd nie może odliczyć całego VAT naliczonego od wydatków związanych z budową i utrzymaniem takiego parkingu. Odmienna sytuacja ma miejsce, gdy kierowca zatrzyma się na dłużej i poniesie w związku z tym opłatę.

Potwierdzeniem tej wykładni są najnowsze interpretacje indywidualne dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

***

#WIĘCEJ na ten temat w dzienniku Rzeczpospolita w artykule z komentarzem Janiny Fornalik >
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9409914,miejskie-rowery-fiskalnie-wciaz-pod-gorke-problemem-pierwsze-minuty-w.html.