Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują znowelizowane przepisy w zakresie cen transferowych. Jedną z istotnych zmian, wprowadzonych w ramach nowelizacji przepisów, jest zmiana instytucji sankcji w zakresie cen transferowych.
Dodatkowe zobowiązanie podatkowe
Znowelizowane przepisy wprowadzają instytucję dodatkowego zobowiązania podatkowego, przewidzianego w Ordynacji podatkowej.
W myśl Art. 58b Ordynacji podatkowej dodatkowe zobowiązanie podatkowe, co do zasady, wynosi 10% sumy nienależnie wykazanej lub zawyżonej straty podatkowej i niewykazanego w całości lub części dochodu do opodatkowania (korzyści podatkowej).
W pewnych okolicznościach sankcja może zostać podwojona lub potrojona. Zgodnie z Art.58c Ordynacji podatkowej , sankcje podlegają podwojeniu, jeżeli:
- podstawa do ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego przekracza 15 mln PLN (w zakresie nadwyżki ponad tę kwotę) lub
- podatnik nie przedłożył organowi podatkowemu dokumentacji podatkowej.
W przypadku, w którym jednocześnie podstawa do ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego przekracza 15 mln PLN i podatnik nie przedłożył dokumentacji podatkowej, stawki sankcyjne, w zakresie nadwyżki ponad kwotę 15 mln PLN, podlegają potrojeniu.
Dobrą wiadomością dla podatników jest zapis, że podwojona stawka sankcyjna nie znajdzie zastosowania, jeżeli dokumentacja podatkowa zostanie uzupełniona w pełnym zakresie, w terminie wskazanym przez organ podatkowy (nie dłuższym niż 14 dni).
Sankcje karne skarbowe
Sankcje karne skarbowe uległy zmianom w zakresie oświadczenia oraz informacji o cenach transferowych (TP-R). Ustawodawca przewidział w tym zakresie osobne artykuły oraz ujednolicił stawki sankcyjne poprzez wskazanie, że niezłożenie, złożenie po terminie lub złożenie niezgodnie ze stanem rzeczywistym oświadczenia lub/i sprawozdania TP-R naraża podatnika na karę w wysokości do 720 stawek dziennych.
Nowe stawki sankcyjne (tj. instytucja dodatkowego zobowiązania) mają zastosowanie do korzyści podatkowych realizowanych przez podatników od 1 stycznia 2019 r. Oznacza to, że niezależnie od reżimu wybranego przez podatnika za rok 2018, w przypadku ewentualnego doszacowania dochodu przez organy kontrolujące za rok 2018, zastosowanie znajdą dotychczasowe stawki sankcyjne.
Stawki sankcyjne zostały zmienione na niekorzyść podatników. Należy zauważyć, że dotychczas w praktyce stawka 50% była nakładana na podatników stosunkowo rzadko – podatnicy posiadali bowiem w większości dokumentacje cen transferowych, co uniemożliwiało zastosowanie przez organy kontrolujące stawki 50%. W obecnym kształcie przepisów, minimalna stawka sankcyjna wynosi 29% (w porównaniu z dotychczasowymi 19%).
W przypadku Kodeksu karnego skarbowego ustawodawca przewidział z kolei dużą odpowiedzialność osób fizycznych, wprowadzając bardzo dotkliwe stawki sankcyjne (aż do 720 stawek dziennych, co stanowi wartość od 54 000 PLN aż do 21 600 000 PLN), zwłaszcza w kontekście podpisywanego oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji (w ramach którego, zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2019 r., konieczne będzie również wskazanie, że ceny w transakcjach realizowanych z podmiotami powiązanymi kształtowały się na warunkach rynkowych).
W kolejnych naszych publikacjach dalsza analiza zmian w zakresie cen transferowych, dlatego zachęcamy do subskrypcji.