Nowe zasady ustalania miejsca dostawy energii elektrycznej
dla celów VAT od 2027 r.
● 2 PAŹDZIERNIKA 2026 ● |
Jedną z istotnych zmian, wprowadzanych na mocy ustawy z dnia 4 września 2026 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2026 r., poz. 1270) jest ujednolicenie zasad określania miejsca dostawy energii elektrycznej dla celów podatku VAT. Nowe regulacje mogą mieć szczególne znaczenie dla podmiotów działających w branży energetycznej i elektromobliności.
Omawiane zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2027 r.
NA CZYM POLEGA ZMIANA?
Nowelizacja ustawy o VAT usunie odniesienie do „systemu elektroenergetycznego” z przepisów o miejscu dostaw energii elektrycznej oraz z przepisów o dostawach towarów rozliczanych przez nabywcę w ramach odwrotnego obciążenia.
W konsekwencji, możliwość zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do dostawy energii elektrycznej nie będzie już uzależniona od tego, czy energia ta jest dostarczana w systemie elektroenergetycznym czy poza nim.
Nowe regulacje nie zmieniają dotychczasowych zasad w zakresie powstania obowiązku podatkowego przy dostawach energii elektrycznej oraz ich fakturowania.
CO ZMIANA OZNACZA DLA PODATNIKÓW?
W związku z wejściem nowych regulacji w życie od 1.01.2027 r. warto, by podmioty uczestniczące w obrocie energią elektryczną przeanalizowały, w jaki sposób zmienione przepisy wpłyną na stosowane przez nie modele rozliczeń dostawy energii elektrycznej. Kwestiami, na które w szczególności warto zwrócić uwagę są:
✓określenie statusu każdego z uczestników biorących udział w łańcuchu dostaw energii elektrycznej (m.in. tzw. „podatnika-pośrednika”),
✓określenie miejsca opodatkowania VAT dostarczanej energii elektrycznej oraz zasadności stosowania polskiego opodatkowania VAT albo mechanizmu odwrotnego obciążenia,
✓weryfikacja prawidłowości przyjętego sposobu fakturowania, raportowania dla celów VAT,
✓określenie wpływu nowych regulacji na obowiązek rejestracji dla celów VAT w Polsce lub w innych państwach członkowskich UE.
Weryfikacja może być istotna również dla podmiotów, które dotychczas przyjmowały, że szczególne regulacje dotyczące miejsca dostawy energii elektrycznej nie znajdują zastosowania do energii dostarczanej w ramach ładowania pojazdów elektrycznych. Znane są nam bowiem orzeczenia sądów uznające, że polskie przepisy już wcześniej były niezgodne z prawem UE w tym zakresie.
JAK MOŻEMY POMÓC?
Zespół VAT MDDP posiada bogate doświadczenie w zakresie doradztwa podatkowego dla podmiotów z branży energetycznej, w tym dla podmiotów z sektora elektromobliności.
Oferujemy wsparcie m.in. w zakresie analizy wpływu nowych regulacji na krajowe i transgraniczne modele sprzedaży energii elektrycznej; ustalenia miejsca dostawy energii elektrycznej na poszczególnych etapach łańcucha dostaw oraz określenia konsekwencji na gruncie VAT; weryfikacji spełnienia warunków zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia; oceny obowiązków rejestracyjnych VAT, dot. fakturowania i raportowania dla celów VAT czy też dostosowania umów, procedur podatkowych i rozliczeń do nowych przepisów.
W przypadku zainteresowania powyższymi informacjami i ich wpływem na Państwa działalność, prosimy o kontakt z:
Tomasz Michalik Partner, Doradca podatkowy Szef Zespołu VAT tomasz.michalik@mddp.pl +48 501 733 720
| Janina Fornalik Partner, Doradca podatkowy Janina.fornalik@mddp.pl +48 660 440 141 |
lub Państwa doradcą ze strony MDDP.
Żeby otrzymywać bezpośrednio najnowsze Tax Alerty, a także zaproszenia na webinaria i wydarzenia podatkowe organizowane przez MDDP zapraszamy do zapisu na nasz newsletter > LINK.
Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.
#WIĘCEJ o MDDP: link

