Opublikowany z końcem lipca, w ramach Polskiego Ładu, projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (więcej na ten temat we wpisie) przewiduje liczne zmiany w przepisach z obszaru cen transferowych. Z uwagi na skalę proponowanych zmian, w ramach najbliższych publikacji postaramy się Państwu je szczegółowo przybliżyć.
W ramach niniejszego wpisu chcielibyśmy omówić proponowane zmiany w zakresie mechanizmu safe harbour dla transakcji finansowych. Co się zmieni? Kto i kiedy będzie mógł skorzystać z rozwiązań zaprojektowanych w nowych przepisach?
Aktualne przepisy
Mechanizm safe harbour został wdrożony do polskich przepisów w styczniu 2019 r. Zgodnie z treścią aktualnie obowiązujących przepisów, w przypadku transakcji finansowych, organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości oprocentowania, jeżeli warunki finansowania spełniają łącznie następujące warunki:
- wysokość stosowanego oprocentowania, które na dzień zawarcia umowy powinno zostać określone w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę określone przez ustawodawcę (obecnie WIBOR/LIBOR USD/EURIBOR/LIBOR CHF/LIBOR GBP 3M + 2 p.p. (minimalna marża z perspektywy pożyczkodawcy) i 2,3 p.p. (maksymalna marża z perspektywy pożyczkobiorcy)),
- brak dodatkowych opłat związanych z finansowaniem (np. prowizje, premie),
- okres finansowania, który nie może przekroczyć 5 lat,
- kwota finansowania, która dla wszystkich udzielonych lub otrzymanych finansowań od podmiotów powiązanych nie może (w części kapitałowej) w trakcie roku obrotowego przekroczyć równowartości 20 mln PLN, oraz
- miejsce zamieszkania, siedziby lub zarządu podmiotu udzielającego finansowania (podmiot udzielający finansowania nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową).
W przypadku spełnienia łącznie opisanych wyżej warunków, podatnicy są zwolnieni z obowiązku przygotowania analizy porównawczej dla danej transakcji finansowej.
Ograniczenie dostępności mechanizmu safe harbour
Wprowadzenie mechanizmu safe harbour dla transakcji finansowych, zapewniającego rynkowy charakter stosowanych warunków transakcyjnych oraz zwalniającego częściowo z obowiązku dokumentacyjnego (w zakresie przygotowania analizy porównawczej), zostało pozytywnie ocenione zarówno przez podatników jak i doradców. W praktyce jednak mechanizm ten został ograniczony jedynie do umów zawartych po 1 stycznia 2019 r., na co wskazuje zapis jednego z warunków mechanizmu, który wymaga ustalenia odpowiedniego oprocentowania „na dzień zawarcia umowy”. Zapis ten powoduje, że dla umów zawartych przed 1 stycznia 2019 r., spełniających warunki określone da mechanizmu safe harbour, podatnicy wciąż zobowiązani są do sporządzania analiz porównawczych.
Proponowane zmiany
Projekt zmian zawartych w Polskim Ładzi przewiduje, że za dzień zawarcia umowy uważać się będzie również dzień zmiany umowy w przypadku, gdy zmiana ta dotyczy stosowanego oprocentowania. Oznacza to, że dla umów, dla których dotychczas podatnicy nie mieli możliwości skorzystania z mechanizmu safe harbour (np. umowy zawarte przed 1 stycznia 2019 r.), a które zostały aneksowane po dacie 1 stycznia 2019 r. w zakresie stosowanego oprocentowania (jeżeli oprocentowanie to zostanie określone w wysokości określonej przepisami), podatnicy będą mogli skorzystać z tego rozwiązania, a tym samym będą zwolnieni z obowiązku przygotowywania dedykowanych analiz porównawczych.
Mechanizm safe harbour a formularz TP-R
Przypominamy jednocześnie, że skorzystanie z mechanizmu safe harbour nie zwalnia podatników z obowiązku raportowania takich transakcji w formularzu TP-R. Formularz ten jednakże został ograniczony do podstawowych informacji dotyczących finansowania, bez konieczności uzupełniania części odnoszącej się do analizy porównawczej.
A w praktyce?
Zmiana w zakresie stosowania mechanizmu safe harbour dla transakcji finansowych, mimo iż należy ją oceniać pozytywnie, nie rozstrzyga jednakże innych problemów technicznych, na które natrafiać mogą podatnicy chcący skorzystać z takiego rozwiązania (o problemach takich informowaliśmy Państwa w jednym z naszych wpisów: https://www.mddp.pl_blog/uproszczona-forma-rozliczen-safe-harbours-dla-transakcji-pozyczek-2/). Pozostaje wierzyć, że kolejne zmiany wprowadzane w przepisach z obszaru cen transferowych będą precyzować dotychczas problematyczne aspekty.