Po dość rewolucyjnych zmianach w zakresie cen transferowych, które zostały wprowadzone w ramach nowelizacji CIT obowiązującej od 1 stycznia 2017 r., w 2018 r. podatników również czekają nowości w tym zakresie. Projekt gruntownej nowelizacji ustawy o CIT został podpisany przez Prezydenta 22 listopada br.
Nowelizacja zakłada kilka pozytywnych zmian jak np.:
- brak obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych dla transakcji objętych procedurą APA,
- wyłączenie z obowiązków dokumentacyjnych podmiotów powiązanych wyłącznie poprzez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego,
Nowelizacja wprowadza również określenie limitu progowego (analogicznego jak w przypadku dokumentacji cen transferowych) dla okoliczności powodującej rozwiązanie PGK w przypadku realizowania transakcji na zasadach nierynkowych z podmiotami powiązanymi spoza PGK.
Dodatkowo, w nowelizacji Ustawy o CIT pojawiły się również zapisy wzbudzające wiele kontrowersji, tj. ustanowienie limitu wydatków na usługi niematerialne, które będą mogły być zaliczone do KUP – do 5% EBITDA (w przypadku gdy przewyższają one 3 mln PLN i są realizowane z podmiotami powiązanymi) (czytaj więcej: APA sposobem na ograniczenie możliwości odliczenia wydatków na wartości niematerialne i prawne)
Ustawodawca wprowadza również ograniczenia związane z zaliczeniem do KUP odsetek od finansowania zarówno od podmiotów powiązanych jak i niepowiązanych. Podatnicy będą obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty powyżej 30% EBITDA. Nowelizacja przewiduje również wartościowy limit dolny (3 mln zł), dla którego wskazane przepisy nie będą miały zastosowania.
Z drugiej strony ustawodawca chce nałożyć dodatkowe limity dla podatników działających w grupach kapitałowych. Bowiem w przypadku, gdy koszty finansowania dłużnego przekroczą wartość finansowania, jaką podatnik mógłby uzyskać od podmiotów niezależnych organ ma prawo określić dochód podatnika w wysokości większej lub stratę w wysokości mniejszej, niż przez niego zadeklarowana. Tak, więc organy będą miały możliwość oceny i określenia, jaką zdolność kredytową posiadałby podatnik w przypadku braku finansowania wewnątrzgrupowego. Przy czym, co ważne przy ustaleniu zdolności kredytowej nie będą uwzględniane zabezpieczenia udzielone podatnikowi przez podmioty powiązane ani zdolność kredytowa wynikająca z istnienia powiązań
Wprowadzenie wskazanej regulacji będzie stanowić ryzyko przede wszystkim dla podatników pozyskujących finansowanie w ramach grupy kapitałowej, zwłaszcza tych, rozpoczynających działalność i finansujących się głównie w ramach grupy kapitałowej. Kwestią budzącą kontrowersje (poza niedookreślonymi pojęciami np. wartość finansowania) będzie sposób, w jaki organy będą określać zdolność kredytową podatnika. Czy będą brały pod uwagę inne możliwości sposobu finansowania dla podatnika niż banki oraz czy w ramach analizy zastosują kryteria porównywalności w pełni odpowiadające działalności podatnika?
Przedstawiciele Ministerstwa Finansów na konferencji CCT, która odbyła się w dniach 23-24 listopada wskazali, że czas pokaże, w jaki sposób wskazane przepisy będą wykorzystywane w praktyce i zapowiedzieli wydanie Rozporządzeń, które objaśnią podatnikom ich zastosowanie w praktyce.