Stany Zjednoczone Ameryki nie wejdą do reżimu GloBE
- Trochę o CIT
- 3 minuty
W prezydenckim memorandum (z 20 stycznia 2025 r.) skierowanym do Sekretarza Skarbu oraz Stałego Przedstawiciela USA przy OECD Sz 20.01.2025 r. wynika, że USA wychodzą z Globalnej Umowy Podatkowej (ang. Global Tax Deal). Tym samym system GloBE nie zacznie obowiązywać w USA. Czy to oznacza, że system GloBE przestaje być systemem globalnym?
W Sekcji 1 memorandum znalazło się wskazanie, że Sekretarz Skarbu i Stały Przedstawiciel USA przy OECD powiadomią OECD, że wszelkie zobowiązania podjęte przez poprzednią administrację – w imieniu Stanów Zjednoczonych – w odniesieniu do Globalnej Umowy Podatkowej nie mają mocy ani skutku w Stanach Zjednoczonych bez aktu Kongresu przyjmującego odpowiednie postanowienia Globalnej Umowy Podatkowej. Sekretarz Skarbu i Przedstawiciel Handlowy USA podejmą wszelkie dodatkowe kroki, aby zaimplementować ustalenia zawarte w memorandum.
Skutki wyjścia USA z reżimu GloBE
Z uwagi na skalę amerykańskich inwestycji poza USA, można twierdzić, że system przestaje być globalny. Jednocześnie państwa członkowskie UE, Wielka Brytania, Kanada, Japonia czy Australia stają przed dylematem w jaki sposób podejść do zlokalizowanych w tych krajach spółek zależnych od amerykańskich korporacji. Przecież one będą podlegać lokalnym podatkom wyrównawczym, jeżeli w danym kraju wprowadzono ten podatek a spółki zależne w danym kraju osiągają ETR poniżej 15%.
Dodatkowo, stosowanie zasady Undertaxed Profits Rule będzie się wiązać z koniecznością opodatkowania podatkiem od niedostatecznie opodatkowanych zysków – np. w sytuacji, gdy jednostka dominująca najwyższego szczebla byłaby zlokalizowana w USA, gdzie nie będzie obowiązywać kwalifikowana zasada włączenia dochodu do opodatkowania albo USA zostaną uznane za jurysdykcję o niskim poziomie opodatkowania (a jednocześnie UPE nie podlega kwalifikowanej IIR).
Reakcja USA na podatek wyrównawczy
Co istotne, zastosowanie opodatkowania wyrównawczego (np. w sytuacji opisanej powyżej) będzie się najprawdopodobniej wiązać z odpowiednią reakcją strony amerykańskiej. W tym celu – w treści prezydenckiego memorandum (w sekcji 2) – znalazło się polecenie dla Sekretarza Skarbu, aby ten w porozumieniu z Przedstawicielem Handlowym USA:
- zweryfikował, czy jakiekolwiek kraje nie przestrzegają postanowień umów podatkowych zawartych z USA lub czy obowiązują lub mogą zostać wprowadzone przepisy podatkowe, które są eksterytorialne lub nieproporcjonalnie wpływają na amerykańskie firmy, oraz
- opracował i przedstawił (w ciągu 60 dni) Prezydentowi USA – za pośrednictwem Asystenta Prezydenta ds. Polityki Gospodarczej – listę możliwych do zastosowania środków ochronnych lub innych działań, które Stany Zjednoczone powinny przyjąć lub podjąć w odpowiedzi na zidentyfikowane (i) nieprzestrzeganie umów podatkowych lub (ii) przepisy podatkowe godzące w interesy amerykańskich firm.
Co dalej z GloBE?
W naszej ocenie fakt obowiązywania przepisów implementujących zasadę UTPR m.in. w ustawie z 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych może nie zostać bez odpowiedzi ze strony administracji amerykańskiej. Jako że ustawa GloBE stanowi implementację Dyrektywy 2523/2022 (przewidującej zasadę UTPR) a zatem podobny problem dotyczy pozostałych państw członkowskich UE, należy się spodziewać pilnej reakcji UE. Pytanie, czy UE może sobie pozwolić na przyjęcie konfrontacyjnego podejścia wobec USA – czy też konieczne jest pilne dostosowanie systemu GloBE (w ujęciu europejskim) do nowych realiów, czy wręcz czasowe zawieszenie tego systemu jako niemającego (bez USA) już charakteru globalnego, lecz jedynie lokalny?
Powiązane treści

Partner | Doradca podatkowy | Radca prawny
Tel.: +48 22 322 68 90

Starszy menedżer | Doradca podatkowy | Radca prawny
Tel.: +48 660 428 394