Ustrukturyzowane faktury elektroniczne i Krajowy System e-Faktur

slider_techtax
Obowiązkowy KSeF zacznie obowiązywać za:

Obowiązkowy KSeF - dlaczego to ważne dla każdego biznesu?

  • W niedalekiej przyszłości wszystkie faktury w transakcjach B2B pomiędzy podatnikami VAT zarejestrowanymi w Polsce będą wysyłane i odbierane wyłącznie przez Krajowy System e-Faktur (KSeF).
  • Obowiązkowe wdrożenie systemu pierwotnie planowane na 1 lipca 2024 roku zostało przesunięte (choć jeszcze nieoficjalnie), co nie zmienia faktu, że KSeF prędzej czy później obejmie wszystkich podatników, a możliwym terminem wejścia w życie pozostaje 1 stycznia 2025 r.
  • System ma obejmować również podmioty zagraniczne, które mają w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (tzw. fixed establishment).
  • Faktury wystawiane przez polskich podatników zagranicznym kontrahentom (np. z tytułu WDT, eksportu towarów czy eksportu usług) również będą musiały zostać wystawione w KSeF, lecz ich dostarczenie nastąpi w sposób uzgodniony z kontrahentem.
  • Zgodnie z  nowelizacją ustawy VAT mającą obowiązywać od 1 lipca 2024 r. faktury B2C miały zostać całkowicie wyłączone z KSeF, bez możliwości dobrowolnego wykorzystania KSeF i najprawdopobniej wyłączenie to zostanie utrzymane.

Wdrożenie KSeF to proces skomplikowany i czasochłonny. Obejmuje nie tylko aspekty techniczne, ale również konieczność wprowadzenia bardzo istotnych zmian w procesach, procedurach wewnętrznych, umowach, regulaminach. Z naszego praktycznego doświadczenia z projektów wdrożeniowych KSeF wynika, że typowe trudności wiążą się z np. brakiem możliwości przesyłania w KSeF załączników do faktur lub utrudnionym procesem księgowania faktur z uwagi na oczekiwanie na ich walidację w KSeF.

Niezależnie od ostatecznego terminu wprowadzenia obowiązkowego KSeF rekomendujemy, aby jak najwcześniej rozpocząć przygotowania Państwa firmy do funkcjonowania w KSeF.

Jak możemy Państwu pomóc?

Wesprzemy Państwa szczególnie zakresie:

  1. Przygotowania planu wdrożenia KSeF zarówno z punktu widzenia aspektów technologicznych, pomocy w ustaleniu zakresu funkcjonalności systemu IT, jak i określenia niezbędnych zmian w procesach, procedurach wewnętrznych, umowach i regulaminach;
  2. Określenia i zmapowania poszczególnych danych z systemów firmy, które będą objęte nową schemą faktury ustrukturyzowanej;
  3. Zidentyfikowania potencjalnych ryzyk związanych ze zmianą modelu fakturowania i wprowadzeniu działań zabezpieczających firmę;
  4. Skoordynowania prac w ramach zespołu projektowego, w tym wsparcia w komunikacji między osobami z działów podatkowych / księgowych / finansowych oraz IT;
  5. Przygotowania zmian w procesach i procedurach wewnętrznych firmy, zapisach umów i regulaminów w celu dostosowania do nowego modelu fakturowania i obiegu dokumentów, zasad wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych, wewnętrznej akceptacji faktur, raportowania i rozliczenia VAT, a także nadawania/odbierania dostępu do KSeF;
  6. Przeprowadzenia testów systemu informatycznego do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych w KSeF;
  7. Weryfikacji generowanych faktur za pomocą autorskiego narzędzia MDDP Walidator KSeF.

Obejmujące szczegółowe omówienie zagadnień dotyczących zasad funkcjonowania KSeF i praktycznych problemów związanych z wdrożeniem KSeF.

Przedstawimy szczegółowo zagadnienia techniczne i merytoryczne dotyczące m.in. nadawania uprawnień, uwierzytelniania, wysyłki i odbioru faktur w KSeF, a także omówimy wszystkie pola faktury ustrukturyzowanej, z uwzględnieniem jej elementów obowiązkowych i nieobowiązkowych.

Zalety narzędzia:

  1. łatwa integracja z różnymi systemami,
  2. walidacja techniczna faktury przed wysyłką,
  3. monitoring statusu e-faktur,
  4. możliwość dołączania załączników,
  5. dostosowanie do przyszłych zmian API w KSeF.

Posłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się jeszcze #WIĘCEJ na temat wdrożenia KSeF

Posłuchaj też na YouTube -> link do odcinka

Zapraszamy do kontaktu

Tomasz Michalik

Partner | Doradca podatkowy | Szef zespołu VAT
E: tomasz.michalik@mddp.pl
T: (+48) 501 733 720

Janina Fornalik

Partner | Doradca podatkowy
E: janina.fornalik@mddp.pl
T: (+48) 660 440 141

Krzysztof Jaros

Menedżer | Radca prawny
E: krzysztof.jaros@mddp.pl

Magdalena Krzemińska

Menedżer
E: magdalena.krzeminska@mddp.pl

Iwanna Lewko

Menedżer | Doradca podatkowy
E: iwanna.lewko@mddp.pl
T: (+48) 503 974 625

Powiązane usługi

Powiązane treści