Choć projektodawcy zakładali, że wprowadzenie ulgi dla Młodych nie będzie stanowić dla płatników istotnych obciążeń, to wprowadzona w pośpiechu i w trakcie roku podatkowego ulga stanowi dziś spore wyzwanie dla wielu z nich.
Dopiero 12 grudnia 2019 r. został opublikowany druk informacji PIT-11, który umożliwia prawidłowe rozliczenie Młodych podatników. Skutkiem tak późnej publikacji są problemy z odpowiednim wdrożeniem zmian w systemach kadrowo-płacowe. W ubiegłym tygodniu wielu płatników zgłaszało dodatkowo problemy z elektroniczną wysyłką informacji PIT-11. Kłopot w tym, że ustawowy termin przesłania informacji PIT-11 upływa z końcem stycznia 2020 r., a zatem zostało niewiele czasu na prawidłowe i skuteczne wysłanie PIT-11 do urzędu.
Na fali kontrowersji projekt objaśnień podatkowych
Ulga dla Młodych to nie tylko wątpliwości jak zaraportować wynagrodzenie młodych pracowników i zleceniobiorców. W trakcie 2019 r. eksperci wskazywali na wiele kontrowersji związanych z praktycznym jej stosowaniem. Niedawno na stronie Ministerstwa Finansów został opublikowany projekt objaśnień podatkowych z 14 stycznia 2019 r.
W projekcie objaśnień podatkowych Minister Finansów potwierdza między innymi:
- możliwość zastosowania ulgi dla Młodych do przychodu uzyskanego przez podatnika w dniu 26. urodzin,
- brak możliwości „przesunięcia” daty urodzin na następny dzień roboczy, jeśli dzień urodzin przypada na dzień wolny od pracy,
- brak możliwości zastosowania ulgi dla Młodych do przychodów uzyskanych z umów o dzieło, pozarolniczej działalności gospodarczej, praw autorskich, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, praktyk absolwenckich czy staży uczniowskich,
- brak możliwości uwzględnienia w limicie ulgi dla Młodych kwoty przychodów nie objętych ulgą,
- brak możliwości uwzględnienia w kwocie przychodów objętych ulgą dla Młodych przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym (np. odprawy z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę, której przedmiotem są czynności związane z zarządzaniem, zawartej z państwową lub komunalną spółką), korzystających ze zwolnienia od podatku (np. należności za czas podróży służbowej pracownika, dochody zagraniczne rozliczane zgodnie z metodą wyłączenia z progresją na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania) czy przychodów, do których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,
- brak możliwości odliczenia od podatku PIT składek ZUS i NFZ zapłaconych ze środków podatnika od przychodów objętych ulgą dla Młodych, a jeśli podatnik nie zna tej kwoty, a wyłącznie dysponuje ogólną kwotą zapłaconych składek na ZUS i NFZ, odliczeniu podlega tylko część z ogółu zapłaconych składek, która odpowiada udziałowi przychodów podlegających opodatkowaniu w sumie przychodów objętych ulgą dla Młodych oraz przychodów podlegających opodatkowaniu,
- prawo do ulgi na dzieci, nawet jeśli podatnik skorzystał z ulgi dla Młodych.
Różne stany faktyczne, wiele pozycji
Sposób wypełnienia informacji PIT-11 uzależniony jest od sytuacji faktycznej Młodego podatnika.
Przykładowo pracownik (zleceniobiorca), który złożył oświadczenie, że jego przychody uzyskane w okresie od sierpnia 2019 r. do grudnia 2019 r. będą zwolnione od podatku w ramach ulgi dla Młodych, powinien otrzymać informacje PIT-11, w której kwota przychodów za ten okres zostanie wykazana w części „Informacja o przychodach zwolnionych od podatku” (część G formularza).
Jeśli przychód pracownika (zleceniobiorcy) przekroczy limit ulgi dla Młodych, tj. kwotę 35 636,67 zł, nadwyżkę należy wykazać w części „Dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki” (część E). Z kolei jeśli poza wynagrodzeniem za pracę Młody podatnik uzyskał na przykład zasiłek chorobowy, kwotę tą należy ująć w części E ale jako „inne źródła”.
Największy kłopot ze wskazaniem prawidłowych pozycji w PIT-11 dotyczy jednak Młodych podatników, którzy nie złożyli oświadczenia umożliwiającego zastosowanie ulgi w trakcie 2019 r. Dotychczas, Krajowa Informacja Skarbowa udzielała informacji, że wartość uzyskanego przez pracownika (zleceniobiorcę) przychodu należy wskazać w części „Informacja o przychodach zwolnionych od podatku” (część G formularza), a kwotę pobranej zaliczki w „”Dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki” (część E). Jednakże w zeszły czwartek Ministerstwo Finansów opublikowało na Portalu Podatkowym wyjaśnienia, z których wynika zupełnie inny sposób postępowania w wyżej opisanym stanie faktycznym. Wskazano w nich, że właściwy sposób rozliczenia to ujęcie zarówno przychodu jak i pobranej zaliczki w części E w wierszu 2 (wierszu 6). Z dostępnych nam informacji wynika, że Ministerstwo Finansów ma rozwiązać kłopot z rozbieżnością w zakresie interpretacji formularza PIT-11 i przygotuje nowe wytyczne dla Krajowej Informacji Skarbowej zgodne z ministerialnym stanowiskiem.