Niepokojący projekt zmian podatku od nieruchomości
17 czerwca 2024 r. pojawił się długo wyczekiwany projekt zmian w podatku od nieruchomości w zakresie definicji budowli i budynku, które mają obowiązywać od 2025 r.
Zmiany są wymuszone orzeczeniami Trybunału Konstytucyjnego, w tym zwłaszcza w kontekście nieakceptowalnego posiłkowania się Prawem budowlanym. Wbrew pierwotnym komunikatom, Ministerstwo Finansów zaproponowało regulację, która nie stanowi zachowania status quo w stosunku do aktualnych przepisów. Punktowe proponowane ingerencje są poważne i mogą skutkować rozszerzeniem zakresu opodatkowania budowli dla biznesu.
Poniżej przedstawiamy wybrane proponowane rozwiązania:
- Przywrócenie przesłanki „całości techniczno-użytkowej” dla komponentów obiektów, która do 2016 r. powodowała liczne spory z organami podatkowymi – może to skutkować objęciem dodatkowych niebudowlanych komponentów obiektów do opodatkowania, jak: części techniczne, komputery, elektronika urządzeń;
- Objęcie opodatkowaniem części budowlanych elektrowni wiatrowych i jądrowych (jak obecnie) – ale brak wskazania wprost elektrowni fotowoltaicznych może oznaczać ryzyko ich opodatkowania od całości (w tym od paneli PV); tym bardziej, że organy będą mogły powoływać się na przesłankę „całości techniczno-użytkowej”;
- Wskazanie wprost do opodatkowania jako budowle zbiorników, silosów, bunkrów magazynowych – w naszej ocenie wciąż pozostawia przestrzeń na inną kwalifikację obiektów, które oprócz funkcji magazynowej pełnią również funkcje technologiczne;
- Objęcie opodatkowaniem jak budowle „przekryć namiotowych” i „powłok pneumatycznych”, które do tej pory były kwalifikowane do podatku w bardzo różny sposób, często pozostając poza opodatkowaniem; użyte terminy rodzą nasze wątpliwości, co może być punktem zaczepienia do odmiennej kwalifikacji obiektów;
- Kategorią budowli ma być: „wolno stojące trwale związane z gruntem: (…) instalacja przemysłowa oraz urządzenie techniczne” – te kategorie od zawsze budziły trudności interpretacyjne, projekt regulacji ich nie wyklucza, co powoduje, że aktualny pozostaje istotny obszar sporny z organami podatkowymi;
- Budowlą ma być m.in. „sieć elektroenergetyczna”, co do której istnieją wątpliwości
w zakresie komponentów, a zwłaszcza transformatora; przepisy nie precyzują urządzeń, ale z treści uzasadnienia wynika, że transformator będzie podlegać opodatkowaniu; - Obiekty kontenerowe trwale związane z gruntem mają być budowlami (bez pierwszeństwa dla budynków), podobnie jak wiaty i hangary;
- Rezygnacja ze zwolnienia dla infrastruktury kolejowej w zakresie terminali towarowych; w uzasadnieniu pojawia się informacja, że wycofano nawet wniosek notyfikacyjny do Komisji Europejskiej;
- Usunięcie wymogu, aby budowla była „wzniesiona” z użyciem wyrobów budowlanych – wystarczy, że jest z nich „wykonana” (a więc nie musi mieć nic wspólnego z procesem budowlanym).
- Jako pozytywny element należy wskazać, że w kompleksowych obiektach, jak np. oczyszczalniach ścieków i obiektach sportowych, pierwszeństwo ma mieć definicja budynku w stosunku do części kompleksu, który jest budynkiem, nawet jeśli taki obiekt kompleksowy jest wymieniony jako budowla – może to pozwolić na pewną racjonalizację podstawy opodatkowania.
Przez najbliższe 3 tygodnie zakłada się konsultacje publiczne. Jako MDDP mamy zamiar brać w nich czynny udział, reprezentując interesy przedsiębiorców. Służymy wsparciem również
w formułowaniu stanowisk do organizacji branżowych.
Co można i warto zrobić teraz? Jak możemy pomóc?
- Zapraszamy na darmowy webinar dotyczący planowanych zmian w podatku od nieruchomości, który odbędzie się w czwartek, 27 czerwca 2024 r. Poniżej link do zapisów:
https://mddp.clickmeeting.com/platforma-wiedzy-mddp-i-niepokojacy-projekt-zmian-podatku-od-nieruchomosci/register. - Należy ocenić czy i jak nowe przepisy mogą wpłynąć na zakres opodatkowania, jakie wiążą się z tym ryzyka i możliwości, z jaką zmianą poziomu opodatkowania należy się liczyć i jakie będą nowe obowiązki – pomagamy m.in. poprzez pełne przeglądy majątku z wynikami w postaci raportów, jak również punktowo weryfikujemy wątpliwe składniki majątkowe;
- Na kolejnych etapach służymy wsparciem w postępowaniach podatkowych i przy występowaniu o interpretacje indywidualne;
- W naszej ocenie dużą wagę należy przykładać do ewidencji środków trwałych, która jest weryfikowana przez gminne organy podatkowe, podczas kontroli, w pierwszej kolejności. Proponujemy działania weryfikacyjne i porządkujące ewidencję, w tym poprzez rozliczanie inwestycji na środki trwałe (cost segregation).
Zachęcamy do składania nam Państwa uwag i spostrzeżeń, które przekażemy do ministerstwa.
Kontakt do nas:
Rafał Kran | rafal.kran@mddp.pl | +48 693 290 919 |
Łukasz Szatkowski | lukasz.szatkowski@mddp.pl | +48 570 898 499 |
lub z Państwa doradcą ze strony MDDP.
Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.