Rozliczanie inwestycji OZE

Na czym polega cost segregation?

Cost segregation to szczegółowe wyodrębnienie środków trwałych na podstawie przepisów podatkowych i Klasyfikacji Środków Trwałych oraz ustalenie wartości początkowych środków trwałych z uwzględnieniem kosztów pośrednich.

Dlaczego warto?

CeleKorzyści
Amortyzacja środków trwałychMożliwość zastosowania wyższych stawek amortyzacyjnych.
Podatek od nieruchomościPrecyzyjne określenie budowli do opodatkowania i ich podstawy opodatkowania. W przypadku inwestycji zlokalizowanych na terenie kilku gmin, ustalenie podstaw opodatkowania dla każdej gminy.
Przygotowanie inwestycji do zbyciaTransparentna struktura majątku trwałego i lepsze efekty przy badaniu due dilligence ze strony nabywcy.
Inwentaryzacja majątkuPrecyzyjne określenie składników majątkowych dla inwestycji.
Klauzula Real Estate

W praktyce często okazuje się, że po cost segregation podmiot nie spełnia definicji spółki nieruchomościowej
i klauzula nie ma zastosowania.

Przykładowa kalkulacja

Środek trwałyWartość początkowaStawka amortyzacjiAmortyzacja Podatek od nieruchomości
PrzedPoPrzedPoPrzed PoPrzedPo
Farma wiatrowa1000 4,50% 45 202
Fundament 100 4,50% 4,5 5
Wieża 250 4,50% 11,25 0
Gondola 250 7% 17,5 0
Łopaty i piasty 200 7% 14 0
Linia WN 150 4,50% 6,75 0
GPO 50 10% 5 0
RAZEM10001000  4559207

Korzyści

Zwiększenie odpisów amortyzacyjnych w skali roku ponad 2-krotnie.

Zmniejszenie podatku od nieruchomości z tytułu budowli nawet 3-krotnie.

Kiedy stosujemy cost segregation w inwestycjach OZE?

  • Na etapie budowania / oddawania inwestycji do użytkowania.
  • Na etapie nabycia inwestycji (Asset deal).
  • W trakcie użytkowania inwestycji przez SPV, w tym po transakcji share deal – pod warunkiem zaistnienia pewnych warunków.

Dlaczego zewnętrzny doradca?

W trakcie inwestycji i na etapie oddawania inwestycji do użytkowania księgowi w praktyce nie zajmują się zaawansowanym wyodrębnianiem środków trwałych:
  • zwykle nie mają czasu;
  • nie przeprowadzają technicznej inspekcji inwestycji;
  • nie łączą wiedzy technicznej z praktyką dotyczącą możliwości wyodrębnienia środków trwałych;
  • zwykle nie prowadzą rozbudowanej analityki konta środków trwałych w budowie, wobec czego nie mają możliwości ustalenia wartości początkowych.

Nasze doświadczenie

Rozliczamy inwestycje nieruchomościowe różnego typu, zarówno w ramach rozliczenia nowo powstałych inwestycji, jak i w ramach korekty rozliczeń w celu poszukiwania oszczędności podatkowych:
  • farmy wiatrowe;
  • instalacje fotowoltaiczne;
  • centra handlowe;
  • kompleksy biurowo-usługowe;
  • wieżowce biurowe;
  • hotele;
  • hale przemysłowe;
  • hale magazynowe;
  • parkingi podziemne.

Zapraszamy do kontaktu

Rafał Kran

Zespół Nieruchomości | starszy menedżer | doradca podatkowy
E: rafal.kran@mddp.pl
T: (+48) 693 290 919

Powiązane usługi

Powiązane treści

Internetowy handel za półtora roku trafi pod nadzór fiskusa

Z 17 proc. do 12 proc. zmniejszy się dolna stawka skali podatkowej. Zniknie ulga dla klasy średniej. Częściowo składkę zdrowotną będą mogli odliczać przedsiębiorcy płacący liniowy PIT, ryczałt ewidencjonowany lub według karty podatkowe. Utrzymany zostanie próg skali 120 tys. zł i kwota wolna 30 tys. zł.

Opublikowany w minionym tygodniu projekt zakłada przede wszystkim zmiany w trzech ustawach: o PIT, zdrowotnej i o systemie ubezpieczeń społecznych, a także w samym Polskim Ładzie, czyli ustawie z 29 października 2021 r. (Dz.U. poz. 2105 ze zm.).

Wyrównanie za ulgę
– Likwidacja preferencji dla klasy średniej nie oznacza automatycznie, że kwota ulgi odliczonej przy poborze zaliczek na PIT w pierwszej połowie 2022 r. definitywnie przepadnie i trzeba będzie dopłacić podatek w zeznaniu rocznym – wyjaśnia Rafał Sidorowicz, doradca podatkowy i starszy menedżer w MDDP. Zwraca bowiem uwagę na zaproponowane w projekcie wprowadzenie mechanizmu wyrównującego, ustalanego na bazie przepisów obowiązujących do 30 czerwca 2022 r. Pojawi się więc pojęcie „hipotetycznego” podatku, czyli uwzględniającego ulgę dla klasy średniej, ale też – konsekwentnie – skalę podatkową z dzisiejszymi stawkami, czyli 17 proc. i 32 proc. PIT (a nie 12 proc. i 32 proc.). Gdyby więc przy rozliczeniu rocznym okazało się, że ktoś na likwidacji ulgi dla klasy średniej stracił, to naczelnik urzędu skarbowego zwróci mu tę różnicę (art. 18 projektu).

Jeżeli przy tych założeniach ktoś byłby korzystniej opodatkowany niż po zmianach,które są teraz  projektowane, to naczelnik urzędu skarbowego poinformuje podatnika o tej różnicy w ciągu 14 dni od złożenia zeznania, a sama różnica będzie traktowana na równi z nadpłatą i zostanie zwrócona.
– Takie rozwiązanie będzie adresowane do podatników osiągających przychody ze stosunku pracy lub działalności gospodarczej, opodatkowane według skali podatkowej, gdy przychody te będą mieściły się w przedziale objętym obecnie ulgą dla klasy średniej, tj. od 68 412 zł do 133 692 zł- – zwraca uwagę Rafał Sidorowicz.

Czytaj WIĘCEJ

Wydatki związane ze zbiórką nie zawsze będą kosztem

Z 17 proc. do 12 proc. zmniejszy się dolna stawka skali podatkowej. Zniknie ulga dla klasy średniej. Częściowo składkę zdrowotną będą mogli odliczać przedsiębiorcy płacący liniowy PIT, ryczałt ewidencjonowany lub według karty podatkowe. Utrzymany zostanie próg skali 120 tys. zł i kwota wolna 30 tys. zł.

Opublikowany w minionym tygodniu projekt zakłada przede wszystkim zmiany w trzech ustawach: o PIT, zdrowotnej i o systemie ubezpieczeń społecznych, a także w samym Polskim Ładzie, czyli ustawie z 29 października 2021 r. (Dz.U. poz. 2105 ze zm.).

Wyrównanie za ulgę
– Likwidacja preferencji dla klasy średniej nie oznacza automatycznie, że kwota ulgi odliczonej przy poborze zaliczek na PIT w pierwszej połowie 2022 r. definitywnie przepadnie i trzeba będzie dopłacić podatek w zeznaniu rocznym – wyjaśnia Rafał Sidorowicz, doradca podatkowy i starszy menedżer w MDDP. Zwraca bowiem uwagę na zaproponowane w projekcie wprowadzenie mechanizmu wyrównującego, ustalanego na bazie przepisów obowiązujących do 30 czerwca 2022 r. Pojawi się więc pojęcie „hipotetycznego” podatku, czyli uwzględniającego ulgę dla klasy średniej, ale też – konsekwentnie – skalę podatkową z dzisiejszymi stawkami, czyli 17 proc. i 32 proc. PIT (a nie 12 proc. i 32 proc.). Gdyby więc przy rozliczeniu rocznym okazało się, że ktoś na likwidacji ulgi dla klasy średniej stracił, to naczelnik urzędu skarbowego zwróci mu tę różnicę (art. 18 projektu).

Jeżeli przy tych założeniach ktoś byłby korzystniej opodatkowany niż po zmianach,które są teraz  projektowane, to naczelnik urzędu skarbowego poinformuje podatnika o tej różnicy w ciągu 14 dni od złożenia zeznania, a sama różnica będzie traktowana na równi z nadpłatą i zostanie zwrócona.
– Takie rozwiązanie będzie adresowane do podatników osiągających przychody ze stosunku pracy lub działalności gospodarczej, opodatkowane według skali podatkowej, gdy przychody te będą mieściły się w przedziale objętym obecnie ulgą dla klasy średniej, tj. od 68 412 zł do 133 692 zł- – zwraca uwagę Rafał Sidorowicz.

Czytaj WIĘCEJ