Rozszerzenie zwolnienia podatkowego dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi odpowiedź na orzecznictwo TUSE. Proponowane regulacje mają na celu wyeliminowanie niezgodności obecnych przepisów z prawem wspólnotowym, które zostały wskazane w dwóch kluczowych wyrokach TSUE. Główne założenie projektu to znaczące poszerzenie grupy zagranicznych funduszy uprawnionych do zwolnienia podatkowego w Polsce. Ustawa, zgodnie z projektem, ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. i dotyczyć dochodów osiąganych od tej daty.

Które przepisy budziły wątpliwości?

Dotychczasowe regulacje były źródłem licznych sporów sądowych, a ich niezgodność z prawem UE potwierdził Trybunał Sprawiedliwości. Problematyczne okazały się dwa główne warunki:

  • Kryterium siedziby: Prawo do zwolnienia było zarezerwowane wyłącznie dla instytucji wspólnego inwestowania, które miały siedzibę na terenie UE lub EOG. TSUE już w wyroku z 10 kwietnia 2014 r. (sygn. C-190/12) orzekł, że takie ograniczenie geograficzne jest niezgodne z unijnymi swobodami.
  • Forma zarządzania: Przepisy przyznawały zwolnienie tylko funduszom zarządzanym przez zewnętrzne, wyspecjalizowane podmioty. W przełomowym wyroku z 27 lutego 2025 r. (sygn. C-18/23) TSUE stwierdził, że dyskryminowanie funduszy z wewnętrzną strukturą zarządczą narusza swobodę przepływu kapitału.

Jakie zmiany zakłada projekt nowelizacji?

Projekt ustawy bezpośrednio implementuje wskazówki płynące z orzeczeń TSUE. Nowelizacja przepisów o CIT wprowadzi dwie fundamentalne zmiany:

Otwarcie na fundusze z państw trzecich:

  • Możliwość skorzystania ze zwolnienia zyskają podmioty z siedzibą poza terytorium UE oraz EOG (np. w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Wielkiej Brytanii, Kanadzie lub Australii),
  • Zmiana obejmie zarówno fundusze otwarte (typu UCITS), jak i zamknięte.

Akceptacja wewnętrznego zarządzania:

  • Zniknie warunek korzystania z usług zewnętrznego zarządzającego funduszem i zwolnienie będzie dostępne także dla funduszy, które są zarządzane samodzielnie, przez własny zarząd.
  • Wymogiem będzie, aby kompetencje takiego wewnętrznego zarządu były formalnie potwierdzone, np. przez wpis do odpowiedniego rejestru w kraju siedziby funduszu lub przez posiadanie zezwolenia.

Nowe warunki i mechanizmy zabezpieczające

Aby zapobiec potencjalnym nadużyciom, projektodawcy wprowadzają dodatkowe obostrzenia:

  • Warunek wymiany informacji podatkowych: Fundusze z państw trzecich będą kwalifikować się do zwolnienia tylko, jeśli istnieje skuteczna podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z Polską. Może nią być umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, umowa w ramach standardu CRS/MCAA lub umowa FATCA z USA.
  • Klauzula antyabuzywna: Wprowadzona zostanie specjalna klauzula wymierzona w sztuczne struktury. Organy podatkowe zyskają narzędzie do zakwestionowania zwolnienia, jeśli uznają, że głównym celem działania funduszu (zwłaszcza typu zamkniętego) było osiągnięcie korzyści podatkowej w sposób sprzeczny z celem przepisów.

Podsumowanie – kluczowe zmiany dla funduszy

  • Ze zwolnienia z CIT skorzystają fundusze z siedzibą w państwach trzecich (spoza UE/EOG).
  • Prawo do zwolnienia zostanie rozszerzone na fundusze zarządzane wewnętrznie.
  • Wprowadzony zostanie nowy warunek dotyczący istnienia umowy o wymianie informacji podatkowych.
  • Pojawi się dedykowana klauzula antyabuzywna, która ma zapobiegać tworzeniu sztucznych struktur w celu unikania opodatkowania.
  • Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r.

W przypadku zainteresowania powyższymi informacjami i ich wpływem na Państwa działalność, prosimy o kontakt z:

Piotr Paśkopiotr.pasko@mddp.pl

+48 602 197 893

Tomasz Janiktomasz.janik@mddp.pl

+48 503 976 021

Marek Kończakmarek.konczak@mddp.pl+48 508 016 680

lub z Państwa doradcą ze strony MDDP.

Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.