Ulga na złe długi w CIT: kiedy warto skorzystać, a kiedy trzeba uważać
Zastosowanie ulgi na złe długi może być istotne dla podatników stosujących różne stawki CIT i znacznie wpłynąć na ich rozliczenia podatku dochodowego. Wątpliwości co do jej zastosowania powstają w momencie, gdy podatnik znajduje się na granicy stosowania preferencyjnej i podstawowej stawki CIT (czyli 9% lub 19%). Należy bowiem zauważyć, że stawkę ustala się na etapie znacznie poprzedzającym ustalenie podstawy opodatkowania, zaś ulga na złe długi tę podstawę koryguje. W konsekwencji może zaistnieć sytuacja, w której preferencyjna stawka opodatkowania znajdzie zastosowanie, mimo że podstawa opodatkowania będzie przekraczała kwotę pozwalającą na jej stosowanie.
Marek Kończak i Justyna Adamska, eksperci MDDP, podkreślają, że w tej kwestii nie ma utrwalonej praktyki organów podatkowych, ale powyższe podejście było przez nie akceptowane. Autorzy artykułu na podstawie przykładów wyjaśniają pozytywny i negatywny wpływ ulgi na złe długi:
„Zarówno z perspektywy wierzyciela i dłużnika stosowanie ulgi na złe długi może się wiązać nie tylko ze skutkami w zakresie momentu rozpoznania przychodu i kosztu podatkowego (czyli różnicami przejściowymi), lecz także z różnicami w samej kwocie podatku do zapłaty. Po stronie wierzyciela, dla którego stosowanie ulgi nie jest obowiązkowe, warto przeanalizować, czy będzie to w danej sytuacji opłacalne. W przypadku zmiany przez podatnika stosowanej stawki CIT skorzystanie z ulgi wpłynie na ostateczną kwotę CIT do zapłaty.
„W przypadku osiągnięcia korzyści podatkowej należy oczywiście zweryfikować jej zgodność z klauzulami przeciwko unikaniu opodatkowania” – podsumowują Marek Kończak i Justyna Adamska.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/cit/artykuly/9715491,ulga-na-zle-dlugi-w-cit-kiedy-warto-skorzystac-a-kiedy-trzeba-uwazac.html.