Ceny transferowe – wyzwania czekające podatników | Część 8
Zostały już tylko dwa tygodnie na przygotowanie i złożenie formularza TPR. W związku z tym eksperci MDDP – Magdalena Marciniak, Marta Klepacz i Jakub Patalas wyjaśniają wątpliwości dotyczące tego, jak prawidłowo wykazać poziom opłaty licencyjnej, gdy stosowano kilka jej stawek, a także jak zaraportować refaktury.
Jak w formularzu TPR wykazać poziom opłaty w transakcji udzielenia licencji, jeśli w trakcie roku spółka stosowała kilka stawek licencyjnych?
Aby prawidłowo wykazać wysokość opłaty licencyjnej w formularzu TPR, należy zidentyfikować wszystkie stawki licencyjne stosowane w danym roku podatkowym.
Warto pamiętać, że wszystkie stosowane w ciągu roku stawki powinny być zgodne z zasadą ceny rynkowej (ang. armʼs length principle). Podatnik powinien mieć analizę cen transferowych potwierdzającą, że stawki licencyjne są zgodne ze stawkami rynkowymi. Niezwykle ważne jest również przygotowanie analizy DEMPE, której celem jest określenie i zweryfikowanie funkcji, aktywów i ryzyk związanych z rozwojem, ulepszaniem, utrzymywaniem, ochroną i korzystaniem z wartości niematerialnych. W przypadku opłat licencyjnych kluczowe jest wykazanie, że podmiot udzielający licencji jest właścicielem ekonomicznym WNiP. Jeśli bowiem spółka jest jedynie prawnym właścicielem WNiP, to organ może uznać, że jej wynagrodzenie nie powinno zostać odzwierciedlone opłatą licencyjną, lecz powinno zostać ustalone jako koszty administracyjno-prawne podwyższone o narzut.
Czy transakcje refaktur podlegają obowiązkom sprawozdawczym z zakresu cen transferowych? Jak zaraportować tego rodzaju transakcje w formularzu TPR?
Refaktura jest bardzo często występującą transakcją w praktyce grup podmiotów. Ta transakcja polega na tym, że jeden podmiot powiązany X obciąża inny podmiot powiązany Y kwotą, którą sam został obciążony przez podmiot zewnętrzny Z (zewnętrznego dostawcę). W takiej sytuacji podmiot X w relacji z dostawcą występuje we własnym imieniu, ale działa na rzecz podmiotu Y lub kilku podmiotów powiązanych, które faktycznie korzystają z danych usług. Refaktura może dotyczyć np. kosztów najmu biura, kosztów mediów, utrzymania nieruchomości.
Dla podatników zwolnienie dla czystych refaktur może być korzystne, muszą się oni jednak liczyć z koniecznością spełnienia warunków w zakresie np. konieczności dokonywania niezwłocznych rozliczeń z podmiotami powiązanymi oraz posiadania szczegółowych kalkulacji transakcji. W przypadku refaktury kluczem alokacji może być np. procentowy udział powierzchni biura, z której korzystają poszczególne podmioty, liczba pracowników, czas korzystania z danej usługi itp. Zastosowanie konkretnego podejścia zawsze zależy od sytuacji i musi być dobrze uzasadnione.
#WIĘCJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9670175,zostaly-juz-tylko-dwa-tygodnie-na-przygotowanie-i-zlozenie-formularza.html.
***
Czytaj również poprzednie artykuły z tego cyklu >>
- Ceny transferowe – wyzwania czekające podatników | Część 1
- Ceny transferowe – wyzwania czekające podatników | Część 2
- Ceny transferowe – wyzwania czekające podatników | Część 3
- Ceny transferowe – wyzwania czekające podatników | Część 4
- Ceny transferowe – wyzwania czekające podatników | Część 5
- Ceny transferowe – wyzwania czekające podatników | Część 6
- Ceny transferowe – wyzwania czekające podatników | Część 7