MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 25-29 sierpnia 2025
Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:
Do startu KSeF zostało 5 miesięcy. Najwyższy czas na przygotowania
Obowiązkowe e-fakturowanie zacznie się 1 lutego 2026 r. To duża zmiana, która wymaga nie tylko księgowych, ale i przygotowań informatycznych. Przedsiębiorcy powinni jak najszybciej rozpocząć działania wdrożeniowe, aby uniknąć problemów z terminowym przyjmowaniem i wystawianiem faktur w nowym systemie.
Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy MDDP, komentuje:
„Do uruchomienia KSeF zostało pięć miesięcy, a to wcale nie jest dużo, jak na przygotowania w dużych firmach. Wdrożenie KSeF jest znacznie szerszym zagadnieniem niż samo zainstalowanie oprogramowania. Gdy dana firma otrzymuje dziennie setki faktur, powinna mieć system, który sam odbiera je od administracji skarbowej, przesyła do odpowiednich osób w firmie odpowiedzialnych za akceptację, płatności i księgowanie, w tym także faktury pracownicze. To w dużej mierze sprawa organizacji pracy i zmian w procesach biznesowych.”
Choć system wchodzi w życie etapami, firmy muszą być gotowe na zmiany w procedurach fakturowania, bo KSeF wpłynie na momenty otrzymania faktur i odliczeń VAT. Warto jak najszybciej dostosować procedury i, w razie wątpliwości, skonsultować się z Ministerstwem Finansów.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >> https://pro.rp.pl/vat/art42922721-do-startu-ksef-zostalo-5-miesiecy-najwyzszy-czas-na-przygotowania
Ustawa o KSeF z podpisem prezydenta, firmy muszą się śpieszyć
Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), co kończy proces legislacyjny na poziomie ustawodawczym. To oznacza, że przedsiębiorcy muszą niezwłocznie przystąpić do wdrażania systemu. Pomimo długiego procesu konsultacji, nowelizacja budzi nadal liczne wątpliwości.
Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy MDDP, komentuje:
„By wyjaśnić wątpliwości dotyczące KSeF, dobrym rozwiązaniem byłoby wydanie przez Ministerstwo Finansów objaśnień podatkowych lub interpretacji ogólnej. Przedsiębiorcy, podejmując ogromny wysiłek organizacyjny i finansowy, związany z wdrożeniem KSeF, chcą mieć pewność, że poprawnie stosują przepisy”.
Choć system wchodzi w życie etapami, przedsiębiorcy muszą być gotowi na zmiany związane z fakturowaniem, ponieważ KSeF wpłynie na daty otrzymania faktur i momenty odliczeń VAT. Warto, aby firmy jak najszybciej dostosowały swoje procedury do nowego systemu, a wszelkie wątpliwości wyjaśnili z Ministerstwem Finansów.
***
#WIĘCEJ na Prawo.pl >> https://www.prawo.pl/podatki/ustawa-o-ksef-z-podpisem-prezydenta-firmy-musza-sie-spieszyc,534623.html
Odbierasz faktury? Zobacz, jak KSeF zmieni terminy i jak uniknąć problemów
Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) będzie miało istotny wpływ na sposób odbierania faktur, a także na moment odliczenia VAT. Firmy muszą dostosować swoje procedury, aby uniknąć problemów związanych z ewidencjonowaniem faktur i ich odbiorem.
Krzysztof Jaros, menedżer, radca prawny MDDP, komentuje:
„Obowiązkowy KSeF wprowadza fundamentalne zmiany w zakresie ustalania momentów otrzymania faktury”.
Nowe przepisy wprowadzają fikcję prawną doręczenia faktury w momencie nadania jej numeru KSeF, co oznacza, że datą otrzymania faktury będzie data przypisana do systemu, a nie data, w której faktura została pobrana przez nabywcę. Z tego powodu przedsiębiorcy muszą dostosować swoje procesy, aby wiedzieć, kiedy dokładnie mogą odliczyć VAT z faktury.
Warto zwrócić uwagę, że brak odpowiednich zmian w umowach lub procesach związanych z fakturowaniem może prowadzić do sporów oraz opóźnień w płatnościach. Firmy powinny jak najszybciej przeanalizować swoje procedury i wprowadzić odpowiednie regulacje, aby uniknąć takich problemów.
***
#WIĘCEJ w Business Insider >> https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/ksef-data-otrzymania-faktury-a-terminy-platnosci-wyjasniamy/rl3dq50
Jak KSeF zmieni terminy związane z wystawianiem faktur? Uwaga na pułapkę
Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oznacza zmiany w zakresie wystawiania faktur, a także nowe zasady związane z datami wystawiania faktur. Platformy e-commerce oraz przedsiębiorcy, którzy wystawiają faktury, muszą odpowiednio dostosować swoje procesy, aby uniknąć potencjalnych pułapek.
Krzysztof Jaros, menedżer, radca prawny MDDP, komentuje:
„Przepisy o obowiązkowym KSeF wprowadzają fundamentalne zmiany w zakresie ustalania momentów wystawienia i otrzymania faktury”.
Zgodnie z nowymi przepisami, istotną rolę w systemie KSeF będzie pełnić data wskazana przez podatnika w polu P_1 faktury. Bez względu na tryb – online czy offline – KSeF uzna za datę wystawienia faktury tę, która zostanie podana przez wystawcę w treści faktury. Tryb offline, choć daje pewność co do daty wystawienia, wiąże się z ryzykiem nałożenia sankcji, jeśli faktura zostanie przesyłana z opóźnieniem.
Obowiązkowy system e-Faktur wymaga więc dużej ostrożności i precyzyjnego dostosowania procedur wewnętrznych, aby uniknąć ryzyka odpowiedzialności za fałszowanie dat na fakturach i związanych z tym sankcji.
***
#WIĘCEJ w Business Insider >> https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/ksef-jak-zmiany-wplyna-na-daty-wystawiania-faktur-sprawdz-szczegoly/92nwenp
Czy prezydent zahamuje deregulację i uszczelnienie systemu VAT? Decyzje wkrótce
Prezydent Karol Nawrocki nie podjął jeszcze decyzji dotyczącej ustaw związanych z deregulacją energetyczną i nowelizacją przepisów o Krajowym Systemie e-Faktur. Jego weto może wprowadzić istotne zmiany w systemie VAT, w tym w fakturowaniu elektronicznym.
Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy MDDP, komentuje:
„Czekająca na podpis prezydenta ustawa przewiduje wiele ważnych przepisów, które są efektem szerokich konsultacji z przedsiębiorcami. Znalazły się tam np. rozwiązania umożliwiające wystawianie faktur w trybie offline24, nie tylko w przypadku awarii. Są też przepisy przejściowe umożliwiające najmniejszym firmom tradycyjne fakturowanie do końca 2026 roku”.
Decyzja prezydenta o podpisaniu lub zawetowaniu tych ustaw będzie miała duże znaczenie dla przedsiębiorców i administracji skarbowej. Jeśli ustawa wejdzie w życie, może to znacząco uprościć proces fakturowania, ale również wymagać dalszych przygotowań.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >> https://www.rp.pl/prawo-w-polsce/art42909001-czy-prezydent-zahamuje-deregulacje-i-uszczelnienie-systemu-vat-decyzje-wkrotce
Wyższy podatek od deweloperów? Oni dostali już żądania dopłaty
Deweloperzy znaleźli się na celowniku fiskusa. Chodzi o podatek od nieruchomości, który pobierają gminy i miasta. Prezydent Katowic zażądał od deweloperów wyższego podatku. Uznał bowiem, że niesprzedane mieszkania oznaczają, że są one związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Eksperci podatkowi uważają, że taka interpretacja jest błędna.
Zdaniem prezydenta Katowic podstawą do żądania wyższego podatku od niesprzedanych mieszkań, i to również za lata wcześniejsze, jest ubiegłoroczna uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie podatku od nieruchomości.
Jak wyjaśnia Łukasz Szatkowski, menedżer w zespole nieruchomości MDDP, w ostatnich tygodniach niektórzy przedsiębiorcy z branży deweloperskiej otrzymali wezwania do złożenia korekt podatkowych za lata 2020-2025 i zapłaty zaległego podatku. Z takimi żądaniami, jak na razie, wystąpił jedynie prezydent Katowic. Powołał się on na uchwałę NSA z 21 października 2024 r. (sygn. III FPS 2/24), z której zasadniczo wynika, że jeśli firma, będąca właścicielem mieszkania, wynajmuje je osobie fizycznej, która w lokalu po prostu mieszka, to zastosowanie ma niska stawka mieszkalna, a nie stawka właściwa dla działalności gospodarczej.
„Prezydent Katowic odwrócił sytuację i wyciągnął z uchwały wniosek, że skoro mieszkanie zostało wybudowane i było oferowane do sprzedaży, to siłą rzeczy nikt w nim nie mieszkał. Nie można więc mówić o zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych” – tłumaczy intencje organu podatkowego nasz ekspert.
W efekcie deweloper od niesprzedanego mieszkania powinien zapłacić podatek według stawki najwyższej (właściwej dla nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej). Zdaniem eksperta interpretacja i żądanie organu podatkowego są bezpodstawne.
***
#WIĘCEJ w serwisie Business Insider >>
https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/deweloperzy-zaplaca-wyzszy-podatek-sa-pierwsze-decyzje/ykd13wm.
Czy fundator może finansować fundację rodzinną poprzez pożyczki
Z podatkowego punktu widzenia finansowanie fundacji rodzinnej długiem może prowadzić do powstania tzw. ukrytych zysków, co skutkuje obowiązkiem zapłaty przez fundację 15 proc. CIT.
W odróżnieniu od spółek kapitałowych, w których finansowanie dłużne ze strony wspólników – na przykład w formie pożyczki – jest powszechną i elastyczną formą poprawy płynności, zastosowanie tego mechanizmu w fundacji rodzinnej wymaga znacznie większej ostrożności.
Wynika to zarówno ze specyfiki celów, jakie realizuje fundacja, jak i z odmiennych konsekwencji podatkowych oraz potencjalnych ryzyk prawnych.
Z prawnego punktu widzenia nie istnieją przepisy wyraźnie zakazujące korzystania z finansowania dłużnego przez fundację rodzinną. Możliwe jest zatem, co do zasady, udzielenie fundacji pożyczki – również przez fundatora lub beneficjenta. Należy jednak pamiętać, że ustawa o fundacji rodzinnej jasno definiuje cele, jakim ten podmiot ma służyć, tj. gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz.
***
#WIĘCEJ w artykule Szymona Koniecznego w dzienniku Rzeczpospolita >>
https://pro.rp.pl/biznes/art42898321-czy-fundator-moze-finansowac-fundacje-rodzinna-poprzez-pozyczki.
WSA: Do raportu z zakupów w sieci liczy się każdy towar w ramach jednej oferty
Właściciele platform internetowych muszą zwracać szczególną uwagę na sposób raportowania zakupów w ramach systemu DAC7. Wrocławski Sąd Administracyjny potwierdził, że każdy rodzaj czynności wystawionej w ramach pojedynczej oferty powinien być raportowany do fiskusa, co może stanowić wyzwanie dla operatorów platform e-commerce.
Marek Przybylski, menedżer, doradca podatkowy MDDP, komentuje:
„Komentowany wyrok jest ważny, bo dotyczy sposobu liczenia przez operatorów platform internetowych tego, ile transakcji i o jakiej wartości w danym roku zawiera jej użytkownik – sprzedawca. W świetle przepisów odpowiedź mogła być jednak tylko taka, jak przedstawił organ podatkowy – można ustalać limity per oferta na platformie, jeśli oferta obejmuje tylko towar. Jeśli oferta obejmuje towar i usługę, to będą to już dwie raportowane czynności”.
Wyrok WSA potwierdza obowiązek szczegółowego raportowania przez platformy e-commerce zakupów w sieci, uwzględniając każdy towar lub usługę jako odrębną czynność. Choć zmieniające się regulacje stwarzają pewne trudności w interpretacji przepisów, przedsiębiorcy muszą zachować szczególną ostrożność przy sporządzaniu raportów dla fiskusa.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >>
https://pro.rp.pl/prawo-podatkowe/art42882401-wsa-do-raportu-z-zakupow-w-sieci-liczy-sie-kazdy-towar-w-ramach-jednej-oferty

