MDDP w mediach_Podsumowanie tygodnia

MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 11-15 sierpnia 2025

Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:

Małżeństwo jako jeden podatnik – nowa era w polskim VAT 

Wyroki WSA we Wrocławiu z 5 sierpnia 2025 r. (w sprawach o sygn. I SA/Wr 92/23 i I SA/Wr 99/23) otwierają nowy rozdział w polskim systemie VAT. Orzeczenia te, wydane w następstwie wyroku TSUE w sprawie Grzera, są precedensowe. Wynika z nich, że na gruncie ustawy o VAT małżeństwo może być traktowane jako jeden podatnik VAT – podkreśla Dominika Woroszyło z zespołu VAT MDDP.

Dotychczas w przypadku sprzedaży nieruchomości przez małżonków pozostających we wspólności majątkowej małżeńskiej, organy podatkowe – niemal automatycznie – przyjmowały, że każdy z małżonków odrębnie jest podatnikiem VAT, przypisując mu połowę wartości sprzedaży. Taka praktyka akceptowana była także przez sądy administracyjne. Tymczasem – co potwierdzone zostało przez TSUE oraz WSA we Wrocławiu – nie ma ku temu żadnej podstawy prawnej.

Jak podkreśla nasza ekspertka:

„W przypadku sprawy małżeństwa X., TSUE oraz wrocławski WSA, dokonując wykładni pojęcia „podatnik VAT”, słusznie uwzględnili przepisy prawa rodzinnego dotyczące wspólności majątkowej małżeńskiej oraz zasad rozporządzania składnikami majątku wchodzącego do tej wspólności. Przepisy te miały bowiem faktyczny, istotny wpływ nie tyle na sposób, ale na możliwość dokonania prawnie skutecznej dostawy nieruchomości.

Prawo rodzinne przewiduje liczne ograniczenia w swobodnym dysponowaniu przez małżonków nieruchomościami, które znalazły się w ich majątku wspólnym. Przede wszystkim – co warte szczególnego podkreślenia – małżonkowie nie posiadają żadnych udziałów w majątku wspólnym, gdyż wspólność majątkowa małżeńska jest łączna, bezudziałowa. Tak też było w przypadku małżeństwa X. – nieruchomości, które zostały przez nie zbyte, były składnikiem ich majątku wspólnego. Oznacza to, że w żadnym momencie, żadne z małżonków X. nie mogło samodzielnie zbyć nieruchomości, ani jej części, ani posiadanych udziałów, gdyż żadne z nich nigdy nie posiadało samodzielnie ani nieruchomości, ani ich części, ani udziału w nieruchomościach. Aby skutecznie zbyć działki gruntu, musieli oni działać wspólnie. W przeciwnym razie, czynności byłyby nieważne. A zatem, wówczas nie doszłoby w ogóle do prawnie skutecznego przeniesienia prawa własności do nieruchomości, a z perspektywy VAT – nie doszłoby do dostawy towarów (skutecznego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel).

TSUE, a za nim WSA we Wrocławiu, uznali jednak, że w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego, doszło do dostaw towarów, podlegających opodatkowaniu VAT. A skoro tak, to należało ustalić kto w tym przypadku jest podatnikiem VAT. Przyjęcie, iż podatnikami VAT byliby odrębnie pani X. i pan X., byłoby – moim zdaniem – błędne, co potwierdził również TSUE i wrocławski WSA. W związku z tym, iż w wymiarze zarówno prawnym, jak i faktycznym małżonkowie X. działali wspólnie, „jawili się” w stosunku do osób trzecich (organów podatkowych, nabywców, notariusza) jako działający razem, a nie samodzielnie oraz razem ponosili ryzyko gospodarcze związane z dokonywanymi dostawami towarów, należało uznać, że jeśli ktoś miałby być podatnikiem VAT z tytułu dokonanych dostaw, to powinno być to małżeństwo X.

Ustawa o VAT nie zawiera regulacji odnoszących się wprost do możliwości uznania małżeństwa za podatnika VAT. Z drugiej strony jednak, ani w ustawie o VAT, ani w Dyrektywie VAT nie wyłączono możliwości uznania małżeństwa pozostającego we wspólności majątkowej małżeńskiej i dokonującego rozporządzenia składnikami tego majątku, za podatnika VAT.

WSA we Wrocławiu dopatrzył się analogii – skądinąd moim zdaniem słusznie – do spółki cywilnej. W jej przypadku także w ustawie o VAT nie ma przepisu, który wprost wskazywałby, iż dla celów VAT uznaje się ją za podatnika VAT. W praktyce spółka cywilna jest jednak podatnikiem VAT, odrębnym od każdego z jej wspólników, pomimo tego, iż jest de facto umową cywilnoprawną, zawieraną przez wspólników w celu osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego. Nie jest więc jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej w rozumieniu cywilistycznym. Ustawa o VAT w oderwaniu więc od tego rozumienia, autonomicznie nadaje jej taki status.

Małżeństwo nie jest oczywiście umową, lecz pewnym stosunkiem społeczno-prawnym. Jednakże uważam, że nadanie małżeństwu X. statusu podatnika VAT, stosując analogię do statusu, jaki posiada spółka cywilna na gruncie ustawy o VAT, uznać należy za jak najbardziej zasadne”.

***

#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/prezydencki-projekt-zwolnienia-z-pit-dla-rodzin-z-dwojka-dzieci-prace-w-sejmie,534363.html.

Eksperci: Część prezydenckich pomysłów podatkowych dobra, ale inne do poprawki

Prezydent zaproponował m.in. podwyższenie drugiego progu podatkowego oraz wprowadzenie PIT-0 dla rodziców co najmniej dwójki dzieci. W projekcie znalazły się też zmiany dla przedsiębiorców – od uszczelnienia cen transferowych po większą jawność danych podatkowych.

Eksperci chwalą niektóre rozwiązania, ale też ostrzegają, że część zapisów może być kosztowna dla budżetu, ale inne – z założenia uszczelniające obecne przepisy w ich obecnym kształcie – mogą być mało skuteczne w walce z optymalizacją podatkową.

W kontekście cen transferowych prezydencki projekt przewiduje obowiązkową kontrolę celno-skarbową w zakresie cen transferowych co najmniej raz na trzy lata dla podatników CIT ze średniorocznymi przychodami za trzy ostatnie lata powyżej 5 mld zł,

Eksperci mają jednak mieszane uczucia wobec propozycji głowy państwa. Warto bowiem zdać sobie sprawę, ilu jest w Polsce podatników z takimi przychodami i ilu z nich to spółki Skarbu Państwa, które nie transferują zysków za granicę. Jak podkreśla Natalia Rutkowska – menedżer w zespole cen transferowych MDDP – „To może być nietrafione kryterium — tym bardziej, że to spółki państwowe stanowią znaczną część tej grupy”.

***

#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9861524,eksperci-czesc-prezydenckich-pomyslow-podatkowych-dobra-ale-inne-do.html.

PGK nie rozliczy kosztów finansowania dłużnego spółki sprzed jej wstąpienia do grupy

Podatkowa grupa kapitałowa nie może odliczyć od przychodu kosztów finansowania dłużnego poniesionych przez jedną z jej spółek w latach, gdy spółka ta nie była jeszcze częścią PGK – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Zgodnie z art. 15c ust. 18 ustawy o CIT koszty finansowania dłużnego, które zostały wyłączone wcześniej z kosztów uzyskania przychodów na podstawie limitów określonych w art. 15c ust. 1 ustawy, są zaliczane do podatkowych kosztów w następnych pięciu latach, w ramach obowiązujących w danym roku limitów.

Przepis ten nie ma jednak zastosowania do spółek „wchodzących uprzednio w skład podatkowej grupy kapitałowej – w odniesieniu do kosztów finansowania dłużnego wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów w czasie funkcjonowania tej podatkowej grupy”. Tak wynika z art. 15c ust. 19 pkt 2 ustawy o CIT.

Sprawa rozpatrzona przez NSA dotyczyła sytuacji odwrotnej; spółka najpierw poniosła koszty finansowania dłużnego, których nie zdołała w całości zaliczyć do podatkowych kosztów (z powodu limitu wskazanego w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT), a dopiero następnie przystąpiła do PGK.

W tym kontekście Justyna Bauta-Szostak, partner, doradca podatkowy, radca prawny w MDDP, podkreśla:

„NSA wskazał, że aby podatkowa grupa kapitałowa mogła zaliczyć odsetki do kosztów uzyskania przychodów, musiałby istnieć przepis, który na to zezwala. Gdyby kierować się ustnym uzasadnieniem wyroku, zgodnie z którym zgoda na zaliczenie miałaby być wyraźnie wskazana w przepisach w odniesieniu do PGK, to można argumentować, że w przepisie bazowym – czyli art. 15c ust. 1 – również nie wspomina się o PGK. A przecież nie ma wątpliwości, że ogólne zasady, jak wyliczać limity dla odsetek, stosuje się wobec PGK”.

***

#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9860700,pgk-nie-rozliczy-kosztow-finansowania-dluznego-spolki-sprzed-jej-wstap.html.

Zmiany w fundacji rodzinnej obejmą inwestycje w spółki transparentne

Ministerstwo Finansów zapowiedziało szereg zmian dotyczących opodatkowania fundacji rodzinnych, które mają wejść w życie z początkiem 2026 r. Jednym z obszarów objętych nowelizacją ma być uregulowanie skutków nabywania przez fundację udziałów w zagranicznych spółkach transparentnych podatkowo. Chociaż szczegóły zmian nie zostały przedstawione, wstępne sygnały wskazują, że zmiana przepisów może polegać na usankcjonowaniu stanowiska prezentowanego obecnie przez organy podatkowe.

W świetle dotychczasowej praktyki interpretacyjnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, jednym z najbardziej kontrowersyjnych obszarów dotyczących opodatkowania fundacji rodzinnych pozostaje kwestia inwestycji dokonywanych przez te fundacje w zagraniczne spółki transparentne podatkowo (a więc spółki niebędące podatnikiem podatku dochodowego; dochód takich spółek jest zwyczajowo opodatkowany na poziomie jej wspólników). Organy podatkowe konsekwentnie prezentują stanowisko, zgodnie z którym tego rodzaju inwestycje mogą zostać zakwalifikowane jako działalność gospodarcza wykraczająca poza dozwolony przez ustawę zakres. W rezultacie fundacja angażująca się w tego typu przedsięwzięcia może zostać obciążona sankcyjnym opodatkowaniem.

Jak podkreśla Szymon Konieczny – menedżer, radca prawny w MDDP:

„W aktualnym stanie prawnym fundacje rodzinne rozważające inwestycje w zagraniczne spółki powinny mieć świadomość, że mimo potencjalnych korzyści biznesowych są one obecnie obarczone istotnym ryzykiem podatkowym. W obliczu niekorzystnej linii interpretacyjnej organów podatkowych oraz braku jednoznacznych przepisów przychody z tego typu inwestycji mogą zostać uznane za rezultat tzw. działalności niedozwolonej i opodatkowane stawką 25 proc.

Można spodziewać się, że zapowiadana nowelizacja regulacji dotyczących opodatkowania fundacji rodzinnych ostatecznie utrwali stan, w którym inwestycje fundacji rodzinnej w zagraniczne spółki transparentne pozostają nieefektywne podatkowo ze względu na sankcyjne opodatkowanie. Szczegółowy projekt ustawy ma zostać przedstawiony w najbliższym czasie”.

***

#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >>
https://pro.rp.pl/biznes/art42833941-zmiany-w-fundacji-rodzinnej-obejma-inwestycje-w-spolki-transparentne.

Co wspólnego mają ceny transferowe z podatkiem u źródła

W praktyce, ceny transferowe mają istotny wpływ na rozliczanie podatku u źródła (WHT). Organy podatkowe coraz częściej badają, czy wypłaty dokonywane na rzecz zagranicznych podmiotów powiązanych, takie jak odsetki, należności licencyjne, czy opłaty za korzystanie z know-how, są realizowane na warunkach rynkowych. Przykładem może być analiza wysokości odsetek czy wynagrodzeń, które muszą być zgodne z zasadą ceny rynkowej, aby kwalifikować się do preferencyjnego opodatkowania.

Magdalena Narkun, menedżer, doradca podatkowy w MDDP, podkreśla:

„Kluczowe jest, aby na transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi patrzeć jak na element szerszego zarządzania ryzykiem podatkowym, w tym m.in. w kontekście podatku u źródła”.

To oznacza, że każda transakcja powinna być dokładnie udokumentowana, aby spełniała wymogi rynkowości.

Martyna Leszczyńska, starszy konsultant w MDDP, dodaje:

„Podatnicy muszą przygotować się na weryfikację przez organy podatkowe rzeczywistego przebiegu i okoliczności zawarcia transakcji. Warto dbać o odpowiednią dokumentację, która potwierdzi, że transakcje są rynkowe, nawet jeśli nie przekraczają ustawowych progów dokumentacyjnych”.

***

#WIĘCEJ w Dzienniku Rzeczpospolita >>
https://pro.rp.pl/ceny-transferowe/art42833751-co-wspolnego-maja-ceny-transferowe-z-podatkiem-u-zrodla

Polskie zwolnienie kolejowe było zgodne z prawem UE. Teraz mogą być spory o odsetki

Zwolnienie z podatku od nieruchomości dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej, udostępnianej licencjonowanym przewoźnikom kolejowym, w latach 2017-2021 nie było niedozwoloną pomocą publiczną – tak orzekł NSA w dwóch wyrokach.

To pierwsze orzeczenie polskiego sądu wdrażające tezy wyroku TSUE z 29 kwietnia 2025 r. w sprawie C-453/23. Trybunał orzekł wówczas, że zwolnienie z podatku od nieruchomości dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym, było zgodne z prawem UE. Oznacza to, że gminy będą musiały zwrócić nadpłaty w podatku od nieruchomości.

Rafał Kran, partner, doradca podatkowy w zespole nieruchomości MDDP, przypomina, że podatnicy, którzy jeszcze nie złożyli wniosku o stwierdzenie nadpłaty, mogą to zrobić jedynie za okres 2020-2021 – z uwagi na przedawnienie.

***

#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9860058,polskie-zwolnienie-kolejowe-bylo-zgodne-z-prawem-ue-teraz-moga-byc-sp.html.

Prezydent przedstawił projekt zwolnienia z PIT dla rodzin z dwójką dzieci

8 sierpnia br. Prezydent przedstawił kolejny projekt zmian w przepisach. Chce wprowadzić zwolnienie z podatku – do limitu 140 tys. zł dla każdego z rodziców wychowujących co najmniej dwójkę dzieci. Według ekonomistów, przy deficycie 289 mld zł za 2025 r. nie możemy sobie pozwolić na żadne dodatkowe wydatki, chyba że znajdziemy oszczędności w budżecie.

Pytanie jednak o rodziny z jednym dzieckiem w trudnej sytuacji. W tym kontekście Anna Misiak – partner, doradca podatkowy, szef zespołu podatków osobistych i doradztwa dla pracodawców MDDP – wskazuje, że przed wprowadzeniem nowych preferencji podatkowych dla rodzin warto przeprowadzić przegląd polskiego systemu podatkowego.

„Najpierw należałby zbadać, jakie skutki finansowe oraz społeczne będą miały nowe preferencje. Należy pamiętać, że na zwiększenie dzietności nie wpływa tylko system podatkowy, ale szereg dodatkowych czynników. Warto też zadać pytanie, dlaczego PIT-0 ma dotyczyć rodzin wychowujących dwójkę i więcej dzieci. Czy nie doprowadzimy w ten sposób do dyskryminacji rodzin wychowujących jedno dziecko, ale znajdujących się w bardzo trudnej sytuacji finansowej oraz rodzin wychowujących jedno niepełnosprawne dziecko” – podkreśla nasza ekspertka.

***

#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/prezydent-przedstawil-projekt-zwolnienia-z-pit-dla-rodzin-z-dwojka-dzieci,534363.html.