MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 2-6 czerwca 2025
Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:
Nieruchomości fundacji rodzinnej i podatki
Fundacja rodzinna może być efektywnym instrumentem, służącym zaplanowaniu dziedziczenia bądź zabezpieczeniu majątku, ograniczając skomplikowane postępowania spadkowe. Jej majątek może składać się z nieruchomości, którymi fundacja może zarządzać w interesie beneficjentów, jednak te działania wiążą się z wieloma konsekwencjami podatkowymi, z którymi w następstwie musi się liczyć.
Zgodnie z przepisami, fundacja może nie tylko otrzymać nieruchomość od fundatora lub ją nabyć, ale także prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania. Jednak te dochody, które wykraczają poza wskazany w ustawie zakres, nie mogą zostać zwolnione z CIT – wręcz przeciwnie, podlegają sankcyjnej stawce 25%.
Wątpliwości, gdzie przebiega granica oddzielająca działalność dozwoloną od niedozwolonej są często przedmiotem interpretacji dokonywanej przez organy podatkowe. Fundacja może sprzedać nieruchomość, pod warunkiem że nie zostało ono nabyte wyłącznie z zamiarem dalszego zbycia.
Jak podkreśla Justyna Bauta-Szostak, partner, doradca podatkowy, radca prawny w MDDP, sprzedaż nieruchomości może wiązać się z ryzykiem opodatkowania:
„Częsta sprzedaż nieruchomości, zwłaszcza po ich remoncie, może zostać zakwalifikowana jako działalność niedozwolona, skutkująca opodatkowaniem 25 proc. CIT. Organy podatkowe mogą również zakwestionować jednorazową sprzedaż, jeśli stwierdzą, że celem wniesienia nieruchomości do fundacji była jej dalsza odsprzedaż”.
Podobne ograniczenia mogą dotyczyć także dochodów z najmu, dzierżawy i udostępniania mienia lub też prowadzenia przez fundację działalności hotelowej. Jak podkreśla autorka, warto także zwrócić uwagę na obowiązki podatkowe w zakresie PIT i VAT.
***
#WIĘCEJ o fundacji rodzinnej w kontekście podatkowym w dzienniku Rzeczpospolita >> https://www.rp.pl/nieruchomosci/art42475811-nieruchomosci-fundacji-rodzinnej-i-podatki.
Księgowym wciąż przybywa nowych zadań
Cyfryzacja raportowania podatkowego przyspiesza – księgowi nie tylko prowadzą księgi, ale stają się liderami projektów transformacyjnych. Zmiany obejmują m.in. wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur, obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w formacie JPK_CIT oraz wykorzystanie narzędzi opartych na AI.
Prace nad wdrożeniem obowiązkowego KSeF przyspieszyły, co oznacza rosnące obciążenie dla księgowych – szczególnie w mniejszych firmach i biurach rachunkowych. Choć obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie w dwóch etapach – od lutego i kwietnia 2026 r. – przygotowania powinny rozpocząć się znacznie wcześniej. Równolegle Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w projekcie, m.in. w zakresie trybu offline oraz możliwości dołączania załączników do faktur po uprzednim zgłoszeniu przez e-Urząd Skarbowy.
Jak zauważa Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy MDDP
„Zmiany idą w dobrym kierunku, ministerstwo uwzględniło część postulatów przedsiębiorców. Jednak największym problemem będzie krótki termin na wdrożenie obligatoryjnego KSeF, biorąc pod uwagę dużą skalę zmian. By zdążyć, przedsiębiorcy powinni już teraz zacząć przygotowania (o ile nie zaczęli wcześniej), tymczasem ostateczna wersja przepisów ma być znana w lipcu, a rozporządzenia wykonawcze najprawdopodobniej dopiero jesienią.”
W obliczu zmian księgowi stają się nie tylko strażnikami zgodności, ale też partnerami strategicznymi, odpowiadającymi za wdrażanie nowoczesnych i bezpiecznych systemów podatkowych.
***
#WIĘCEJ na Prawo.pl >> https://www.prawo.pl/podatki/ksiegowym-wciaz-przybywa-nowych-zadan,533254.html
Polski exit tax trafił do TSUE
Podatek od niezrealizowanych zysków, który w 2019 r. nałożono na najbogatszych polskich rezydentów przenoszących się na stałe za granicę, stanie się przedmiotem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To skutek trzech pytań prejudycjalnych, które 29 maja br. skierował do TSUE Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt II FSK 566/25).
Sedno tychże pytań można streścić następująco: czy polski fiskus może żądać zapłaty exit tax już z chwilą zmiany rezydencji podatkowej na zagraniczną (lub ewentualnie zgodzić się na rozłożenie należnej daniny na raty), a nie z chwilą, gdy emigrant sprzeda swój majątek?
Argumentem za tym drugim podejściem stał się wyrok TSUE z 26 lutego 2019 r. w niemieckiej sprawie (sygn. C-581/17). W świetle tego orzeczenia mechanizm tzw. natychmiastowego poboru podatku stoi w sprzeczności w szczególności ze swobodą przepływu osób. Może dyskryminować emigrantów wobec osób, które pozostały w kraju.
WSA w Warszawie spytał również, czy fiskus może żądać zapłaty exit tax od hipotetycznej wartości majątku emigranta. Słowem, czy polskie przepisy w tym zakresie nie naruszają wspomnianej unijnej swobody przemieszczania się, wynikającej z art. 21 i art. 45 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
W tym kontekście Rafał Sidorowicz – starszy menedżer, doradca podatkowy w zespole podatków osobistych i doradztwa dla pracodawców MDDP, zwraca uwagę, że:
Podatek od niezrealizowanych zysków – zwany potocznie exit tax lub podatkiem od wyprowadzki – nie przynosi istotnych wpływów budżetowych. Generuje natomiast wiele wątpliwości prawnych i praktycznych.
Dyrektywa ATAD dotyczy wyłącznie osób prawnych, tymczasem polski ustawodawca postanowił objąć nią również osoby fizyczne. To już na starcie budziło poważne wątpliwości co do zgodności z prawem wspólnotowym, zwłaszcza w kontekście unijnej swobody przepływu kapitału i osób. Zastrzeżenia pojawiają się również na gruncie krajowym. Wydaje się, że świadoma tego jest również administracja skarbowa, ale Ministerstwo Finansów, zamiast zaproponować systemowe zmiany, cyklicznie przedłuża termin płatności podatku. To rozwiązanie doraźne, które nie rozwiązuje podstawowego problemu legislacyjnego.
Dobrze więc, że WSA w Warszawie zwrócił się do TSUE z pytaniami prejudycjalnymi dotyczącymi kilku ważnych aspektów konstrukcji exit tax w Polsce. Co prawda orzeczenie TSUE nie zmieni przepisów, ale może znacząco wpłynąć na praktykę stosowania prawa przez organy podatkowe, zwłaszcza że w tej kwestii wykazują się one wyjątkową konsekwencją w interpretowaniu wątpliwości prawnych na niekorzyść podatników.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9813724,polski-exit-tax-trafil-do-tsue.html.
Podatek od rent. Planowane przepisy budzą wątpliwości
3 czerwca Sejm zajął się zmianą przepisów o podatku od powtarzających się świadczeń (np. rent). To reakcja na niedawną uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego. Nie ma jednak pewności, jaki efekt przyniosą działania.
Przypomnijmy, że mowa o projekcie nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn. 3 czerwca odbyło się pierwsze czytanie w Sejmie. Projekt ten zakłada zmiany w ustalaniu – dla celów podatku od spadków i darowizn – wartości nieodpłatnych powtarzających się świadczeń. Chodzi m.in. o renty, ale nie te z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, tylko wypłacane na podstawie art. 903 kodeksu cywilnego.
Część ekspertów podatkowych uważa, że projekt ten zmierza w dobrym kierunku, zakłada bardziej elastyczny i sprawiedliwy system opodatkowania powtarzających się świadczeń. Inni są zdania, że będzie wręcz odwrotnie – nastąpi powrót do zasad sprzed uchwały NSA, czyli opodatkowania „z góry” świadczeń, które nigdy mogą nie zostać w całości wypłacone. A wtedy wrócą spory z fiskusem i niewykluczone, że będzie potrzebna kolejna uchwała sądu.
Kluczowa uchwała NSA w sprawie podatku od świadczeń
Chodzi o uchwałę z 31 marca 2025 r. (sygn. akt III FPS 5/24). NSA orzekł, że ponieważ umowa renty ma charakter losowy i wygasa w chwili śmierci osoby otrzymującej te świadczenia, to fiskus nie może z góry żądać podatku od umówionych świadczeń. W momencie podpisania umowy renty nie można bowiem przewidzieć, czy w trakcie jej realizacji jedna ze stron nie umrze. Dlatego podatek od spadków i darowizn płaci się w miarę otrzymywania kolejnych świadczeń.
Powrót do starych zasad jednorazowego ustalenia wartości renty i wydania decyzji podatkowej
Na planowany powrót do jednorazowego ustalenia wartości renty i wydania decyzji podatkowej obejmującej całość świadczenia już na etapie jego ustanowienia zwraca uwagę Rafał Sidorowicz – starszy menedżer, doradca podatkowy w zespole podatków osobistych i doradztwa dla pracodawców MDDP.
„Z jednej strony takie rozwiązanie niewątpliwie upraszcza proces podatkowy i może zwiększyć przewidywalność systemu. Ale z drugiej budzi pytania o proporcjonalność i sprawiedliwość opodatkowania – zwłaszcza w kontekście osób, które otrzymują rentę jako formę zabezpieczenia w trudniejszej sytuacji życiowej” – podkreśla nasz ekspert.
Dodaje, że obciążenie podatkowe na wczesnym etapie, dotyczące świadczeń, które mogą nigdy nie zostać w całości wypłacone, może być dla nich istotnym wyzwaniem.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9813045,podatek-od-rent-planowane-przepisy-budza-watpliwosci.html.
Zmiany w KSeF już po konsultacjach. Sprawdź, co czeka podatników
Ministerstwo Finansów zakończyło konsultacje dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), wprowadzając szereg zmian mających na celu ułatwienie przedsiębiorcom dostosowania się do nowych wymogów.
Nowy harmonogram wdrożenia:
Od 1 lutego 2026 r. obowiązek korzystania z KSeF obejmie przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (z VAT) w 2024 r. przekroczyła 200 mln zł.
Od 1 kwietnia 2026 r. system stanie się obowiązkowy dla pozostałych podatników.
Mikroprzedsiębiorcy, których miesięczna wartość sprzedaży nie przekracza 10 tys. zł, będą mogli korzystać z dotychczasowych metod fakturowania do końca 2026 r.
Ułatwienia dla przedsiębiorców:
Zniesiono wymóg, aby wartość pojedynczej faktury mikroprzedsiębiorcy nie przekraczała 450 zł.
Wprowadzono możliwość wystawiania faktur w trybie offline oraz offline24, niezależnie od awarii systemu.
Do końca 2026 r. nabywcy nie będą musieli podawać numeru KSeF przy opłacaniu e-faktur, nawet przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności.
Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy MDDP, komentuje: „Z projektu został usunięty warunek, który pozwalał korzystać z trybu offline24 tylko podatnikom, jeżeli wymaga tego specyfika ich działalności. Dzięki temu nie będą oni musieli tłumaczyć się fiskusowi, dlaczego z niego skorzystali. Istnieje natomiast wątpliwość, w jakich przypadkach podatnik będzie mógł poza KSeF przekazywać takie faktury nabywcy. Z uzasadnienia do projektu wynika, że nie ma takiej możliwości w przypadku krajowych odbiorców B2B, ale projektowane przepisy tego nie zabraniają.”
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9813662,zmiany-w-ksef-juz-po-konsultacjach-sprawdz-co-sie-zmieni.html
Fundacja rodzinna. Podatek od samochodów i nieruchomości? Na to uważaj
Fundacja rodzinna może stanowić efektywny instrument służący zabezpieczeniu majątku, zaplanowaniu sukcesji bądź ciągłości biznesu. Dochody z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, jednak głównym celem jej powstania nie mogą być korzyści podatkowe. Odkąd więc weszła w życie ustawa o fundacji rodzinnej, podatnicy zadają fiskusowi pytanie – gdzie jest granica dozwolonego zakresu działalności? Każde jej przekroczenie skutkuje bowiem opodatkowaniem dochodu według stawki 25%.
Bartosz Głowacki, partner, doradca podatkowy w MDDP, wyjaśnia, że po wejściu w życie ustawy często przyjmowano, że cokolwiek fundacja zrobi, jest to działalność gospodarcza, jednak to nie zawsze jest prawda. Dopóki bowiem fundacja nie działa we własnym imieniu w sposób wskazujący na zorganizowanie, ciągłość i na zarobkowe cele, to może dokonywać rozmaitych czynności, które są zwolnione z CIT.
Z perspektywy fundacji rodzinnej, obszarem ryzyka bywają nieruchomości. Zgodnie z ustawą, fundacja może osiągać przychody ze zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Interpretacja tych przepisów budzi jednak wątpliwości. Co więcej, fundatorzy często zastanawiają się, czy warto wnieść do fundacji nieruchomość, w której mieszkają – „Po pierwsze, fundacja zapłaci podatek od nieruchomości według stawek właściwych dla działalności gospodarczej, czyli ok. 30 razy wyższych niż dla osób fizycznych. Po drugie, jeśli fundator lub jego rodzina chcą nadal mieszkać w domu lub mieszkaniu, to fundacja będzie musiała pobrać 15 proc. CIT” – tłumaczy Justyna Bauta-Szostak, partner, doradca podatkowy, radca prawny w MDDP.
Inny obszar, który budzi wątpliwości to kwestia opodatkowania świadczeń z fundacji do fundatorów-beneficjentów po rozwodzie. Szymon Konieczny, menedżer, radca prawny w MDDP, wyjaśnia, że:
„Mimo że fundacja dalej istnieje, a grono beneficjentów się nie zmienia, byli (już) małżonkowie tracą względem siebie status osób najbliższych dla celów podatkowych, a w konsekwencji od części wypłat trzeba zapłacić 15 proc. PIT”.
***
#WIĘCEJ w serwisie Business Insider >> https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/fundacja-rodzinna-jak-fiskus-podchodzi-do-aut-nieruchomosci-i-aktywow/fdx6fx7,
oraz Onet.pl >> https://www.onet.pl/informacje/businessinsider/fundacja-rodzinna-jak-fiskus-podchodzi-do-aut-nieruchomosci-i-aktywow/fdx6fx7,211f4564.
***
Dwa lata działania fundacji rodzinnych – możliwości i wyzwania podatkowe
Eksperci MDDP przygotowali raport, który stanowi kompleksowy przegląd najciekawszych i najważniejszych zagadnień podatkowych związanych z funkcjonowaniem fundacji rodzinnej jako nowego instrumentu sukcesji. Ostatnie dwa lata, w ciągu których obowiązują te przepisy były czasem intensywnego rozwoju, ale także wielu interpretacyjnych trudności.
Zachęcamy do pobrania naszego raportu!
Dofinansowanie do praktyk absolwenckich. Część trzeba oddać państwu
Przysługujące pracodawcom od 1 czerwca 2025 r. dofinansowanie do praktyk absolwenckich będzie dla pracodawców przychodem, od którego trzeba zapłacić podatek dochodowy. W przepisach nie przewidziano bowiem zwolnienia.
Tak wynika z informacji Ministerstwa Finansów zamieszczonej 23 maja br. w bazie EUREKA (ID 640403). Natomiast zastrzeżono w niej też, że każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie.
Problem dotyczy nowego rozwiązania, wprowadzonego 1 czerwca 2025 r. ustawą z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach do przepisów o praktykach absolwenckich.
Zgodnie z nimi pracodawcy, który zawrze umowę z praktykantem, przysługuje dofinansowanie – ze środków Funduszu Pracy – z tytułu kosztów praktyki w wysokości 250 zł za każdy pełny miesiąc. Warunkiem jest realizowanie jej w wymiarze co najmniej 120 godzin miesięcznie (art. 7a ustawy o praktykach absolwenckich). Nowe rozwiązanie ma umożliwić niepełnoletnim absolwentom branżowej szkoły I stopnia wykonywanie (w formie praktyk) wyuczonego zawodu do momentu uzyskania przez nich pełnoletniości, co jest uznawane za spełnienie przez te osoby obowiązku nauki. Potwierdziła to wiceminister edukacji narodowej.
Jak podkreśla Anna Misiak, Partner, Doradca podatkowy, Szef Zespołu Podatków Osobistych i Doradztwa dla Pracodawców w MDDP:
„Nowe rozwiązanie ma zachęcić do stworzenia miejsc, w których uczeń może odbyć praktykę, w drodze dofinansowywania takich miejsc pracy u przedsiębiorców. Jest to krok w dobrym kierunku. Jednak skoro dofinansowanie ma zachęcić do tworzenia miejsc pracy, nie powinno być opodatkowanym przychodem przedsiębiorcy, tak jak jest obecnie. Powinno być neutralne podatkowo.
Brak jednak wyraźnego przepisu potwierdzającego takie wyłączenie, co też potwierdza Ministerstwo Finansów. Warto byłoby pomyśleć o dodatkowym doprecyzowaniu tej kwestii. W czasach pandemii COVID-19 został wprowadzony przepis, który wprost stanowił, że przychód z tytułu świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy nie jest dla przedsiębiorcy przychodem w rozumieniu przepisów o PIT i o CIT. Z tym że ten przepis dotyczył świadczeń wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Można by się zastanowić, czy w tym przypadku nie da się zastosować zwolnienia odnoszącego się do dotacji”.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9812271,dofinansowanie-do-praktyk-absolwenckich-czesc-trzeba-oddac-panstwu.html.
Dla fiskusa nie każde dziecko spełnia… definicję dziecka
Osobom wychowującym dzieci przysługuje kilka preferencji podatkowych, dzięki którym mogą znacząco zaoszczędzić na PIT. Kwota odliczeń zależy co do zasady od liczby pociech w rodzinie. Należy jednak uważać, ponieważ nie na każde dziecko przysługuje ulga. Wystarczy np., że rodzic lub pełnoletni potomek przekroczy ustawowy limit dochodów choćby o złotówkę, by fiskus zażądał zwrotu odliczeń.
Międzynarodowy Dzień Dziecka to okazja, by przyjrzeć się, jakie prezenty przewidziała dla rodzin skarbówka. Polski system podatkowy daje kilka ulg rodzicom, dzięki którym mogą znacznie obniżyć swój podatek. Ale jest też zwolnienie z daniny dla pracujących dzieci.
System podatkowy wspiera samotnych rodziców, którzy płacą podatek w podwójnej wysokości od połowy dochodów. Jednak w przypadku rodziców wychowujących pełnoletnie uczące się dziecko do 25 r. roku życia również obowiązuje limit zarobków dziecka – 22 546,92 zł. Inny problem polega na tym, że stanowisko fiskusa w sprawie stosowania tej preferencji jest bardzo niejednolite.
Jak zaznacza Anna Misiak, Partner, Doradca podatkowy, Szef Zespołu Podatków Osobistych i Doradztwa dla Pracodawców w MDDP, mimo że nowelizacja z 2022 r. miała uszczelnić przepisy dotyczące samotnego wychowywania dzieci, to nie zlikwidowała pola do interpretacji tych przepisów przez organy podatkowe. „To często od urzędników zależy, czy dana sytuacja zostanie uznana za samotne wychowywanie dziecka, czy też nie – podkreśla nasza ekspertka.
***
#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/definicja-dziecka-w-podatkach-komu-przysluguja-ulgi,533171.html.