MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 27-31 października 2025
Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:
Część decyzji fiskusa trafiła w próżnię? Zapadł przełomowy wyrok NSA
Dotychczas urząd skarbowy wybierał sobie, jakim kanałem doręczać pisma pełnomocnikom podatników. Nawet jeśli pełnomocnik chciał, żeby pisma dochodziły na adres e-Doręczeń lub ePUAP, urzędy doręczały je na konto w e-Urzędzie Skarbowym. Dlaczego to ważne?
Ponieważ błąd w doręczeniu może skutkować tym, że pismo w ogóle nie zostało doręczone, a skoro tak, to go w ogóle nie było. W efekcie np. podatnik nie musiał dopłacać podatku.
Tamę dotychczasowej praktyce organów podatkowych postawił Naczelny Sąd Administracyjny. NSA uznał bowiem, że organ podatkowy nie może sobie wybierać, na jaki adres do doręczeń elektronicznych wysłać pismo.
W tym kontekście Jakub Warnieło, starszy menedżer, doradca podatkowy, szef zespołu postępowań podatkowych i sądowych w MDDP, podkreśla, że:
„Warto teraz przeanalizować, czy w prowadzonych sprawach doręczenia były dokonane prawidłowo. Bo błąd w doręczeniu może oznaczać, że decyzja organu w ogóle nie weszła do obrotu prawnego”.
***
#WIĘCEJ w serwisie Business Insider >>
https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/blad-w-doreczeniu-podatkowym-wyrok-nsa-powinien-zmienic-praktyke-urzedow/rde5g4w.
Czy okresowy brak opłaty licencyjnej to nieodpłatne świadczenie
W dobie globalizacji i szybkiego postępu technologicznego własność intelektualna stała się jednym z najcenniejszych aktywów grup kapitałowych.
Sukces biznesowy wielu grup w dużej mierze opiera się na posiadaniu unikalnych wartości niematerialnych i prawnych, przez co transakcje licencyjne między podmiotami powiązanymi cieszą się popularnością. Jednak tematyka opłat licencyjnych przyciąga uwagę nie tylko samych grup, ale wzbudza czujność także organów podatkowych. Jak zatem zabezpieczyć się na wypadek sporów w transakcjach licencyjnych?
Na to pytanie odpowiadają ekspertki z zespołu cen transferowych MDDP – Agnieszka Krzyżaniak i Katarzyna Mazurkiewicz – które podkreślają, że:
„Kluczowym narzędziem zabezpieczenia transakcji licencyjnych w obszarze cen transferowych jest precyzyjna dokumentacja regulująca rozliczenia, w tym m.in. umowa.
Umowa powinna jasno definiować przedmiot licencji, a także odzwierciedlać wpływ transakcji na generowanie dochodów każdej ze stron oraz uwzględniać podział zysku zgodnie z rzeczywiście pełnionymi funkcjami przez strony. Istotne jest również posiadanie kompletnej dokumentacji cen transferowych, w tym szczegółowej analizy funkcji, aktywów i ryzyk uczestników transakcji. Podstawę stanowią też rzetelne analizy porównawcze potwierdzające rynkową wartość transakcji. Dla skutecznej obrony ważne jest, aby transakcje licencyjne były spójne z obowiązującą polityką cen transferowych grupy, co minimalizuje ryzyko zakwestionowania transakcji i sankcji podatkowych. Tylko tak kompleksowe podejście zapewni bezpieczeństwo w przypadku ewentualnej kontroli podatkowej”.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://pro.rp.pl/ceny-transferowe-obowiazki/art43216101-czy-okresowy-brak-oplaty-licencyjnej-to-nieodplatne-swiadczenie.
Kiedy można skorzystać z ulgi B+R w branży budowlanej
Przedsiębiorcy z sektora budowlanego mogą napotkać kilka specyficznych wyzwań w stosowaniu ulgi badawczo-rozwojowej (B+R). Wynikają one głównie z charakteru działalności budowlanej, która co do zasady bazuje na znanych technologiach, a nie na przełomowych innowacjach. Czy oznacza to, że ulga jest niedostępna dla tej branży? Nic bardziej mylnego.
Dynamiczna sytuacja rynkowa, zmiany w przepisach, wzrost kosztów materiałów budowlanych, i rosnące oczekiwania dotyczące zrównoważonego rozwoju sprawiają, że przedsiębiorcy z sektora budowlanego muszą nieustannie dostosowywać się do nowych warunków. Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań, czy eksperymentowanie z dotychczasowymi produktami umożliwia nie tylko „nadążenie” za rynkiem i wymogami, lecz także zastosowanie preferencji podatkowej.
W tym kontekście eksperci MDDP – Konrad Medoliński i Karolina Wereszczyńska – podkreślają, że:
„Dokumentacja jest niezbędnym elementem do bezpiecznego skorzystania z ulgi B+R. Przede wszystkim chodzi tu o wiarygodne wyodrębnienie kosztów kwalifikowanych w systemach księgowych i prowadzenie ewidencji czasu pracy osób zaangażowanych w działalność B+R.
W przypadku branży budowlanej kluczowe będą faktury dokumentujące zakup materiałów i surowców oraz właściwe przypisanie zużycia materiałów do konkretnych projektów. O ile zakup maszyny na potrzeby działalności B+R nie sprawia trudności w określeniu wysokości kosztów kwalifikowanych, o tyle np. określenie wartości zużytej energii elektrycznej wykorzystanej w ramach projektu B+R może wymagać dodatkowych działań”.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10564799,kiedy-mozna-skorzystac-z-ulgi-br-w-branzy-budowlanej.html.
Coraz trudniej o Wiążące Informacje Stawkowe
Skarbówka wydaje coraz mniej Wiążących Informacji Stawkowych, czyli decyzji określających m.in. właściwą stawkę VAT na dany towar czy usługę.
O ile w 2020 roku wydano ich 8,6 tys., to w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku było ich tylko 1,7 tys. Rośnie natomiast liczba odmów wydania WIS i pozostawienia wniosków bez rozpatrzenia. Eksperci zwracają uwagę, że trudności dotyczą zwłaszcza towarów czy usług złożonych. Zdarza się też, że fiskus odsyła podatnika po interpretację indywidualną. Według ekspertów to ograniczenie roli WIS.
Jak podkreśla Tomasz Michalik, partner, doradca podatkowy, szef zespołu VAT w MDDP:
„Obserwujemy bardzo wyraźną tendencję dotyczącą WIS-ów, związaną z niewydaniem informacji – czy to na skutek odmowy jej wydania, czy to poprzez pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia w związku z żądaniami informacji czy kolejnych próbek, których podatnicy nie przekazują o czasie albo są uważane za niewystarczające. O ile w pierwszym okresie WIS był instrumentem, który był naprawdę pomocny podatnikom, a organy – rozumiejąc jego przydatność – nie tworzyły trudności w jego wydawaniu, to w ostatnich latach można odnieść wrażenie, że KIS dużo wysiłku wkłada w to maksymalnie ograniczyć wydawanie WIS-ów. Mam tylko nadzieję, że Wiążąca Informacja Stawkowa za chwilę w ogóle nie zniknie z polskiego krajobrazu podatkowego w związku z tym, że jest coraz rzadziej wydawana. WIS jest w tym niepewnym świecie polskich podatków instrumentem bardzo potrzebnym i jego zastosowanie nie powinno być ograniczane”.
***
#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/ile-wydano-wiazacych-informacji-stawkowych-i-czy-latwo-je-uzyskac,535511.html.

