MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 3-7 listopada 2025
Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:
Coraz więcej firm ubezpiecza się od sporu z fiskusem
Wciąż wzrastająca liczba kontroli sprawia, że przedsiębiorcy szukają nowych sposobów, aby zagwarantować sobie bezpieczeństwo. W efekcie rośnie zainteresowanie ubezpieczeniami podatkowymi. Wszystkie firmy, niezależnie od wielkości, mogą wykupić polisę, dzięki której w sporze przed organami podatkowymi i sądami będą reprezentowani przez doradcę podatkowego. Na rynku dostępne są też polisy, które ubezpieczają konkretne, zidentyfikowane ryzyko podatkowe. Te polisy wykorzystywane są m.in. przy transakcjach i restrukturyzacjach.
„Z perspektywy doradcy podatkowego coraz wyraźniej widać, że przedsiębiorcy poszukują nowych sposobów zabezpieczenia się przed niepewnością podatkową. Częste zmiany przepisów, rozbieżne interpretacje organów i niejednolita praktyka orzecznicza sprawiają, że ryzyko sporu z fiskusem stało się nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. W tej sytuacji coraz większym zainteresowaniem cieszy się ubezpieczenie ryzyk podatkowych, rozwiązanie, które nie zastępuje dotychczasowych narzędzi, lecz stanowi ich cenne uzupełnienie” – podkreśla Dariusz Fistek, menedżer, doradca podatkowy w MDDP.
Nadal kluczowymi narzędziami ochrony są interpretacje indywidualne, opinie zabezpieczające (wydawane w kontekście klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania) oraz opinie o stosowaniu preferencji, dotyczące zastosowania preferencyjnej stawki podatku u źródła (WHT) lub zwolnienia z WHT przewidzianego w ustawie o CIT. Jednak w praktyce ich uzyskanie jest czasochłonne, a ich zakres ochrony w niektórych przypadkach może być podważany przez organy podatkowe. Alternatywą, po którą sięga coraz więcej firm, jest ubezpieczenie ryzyk podatkowych.
***
#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/czy-od-sporu-z-fiskusem-mozna-sie-ubezpieczyc,535751.html.
Podatek u źródła nie schodzi z sądowej wokandy
Polscy przedsiębiorcy, którzy wypłacają za granicę należności za niektóre usługi, mają coraz więcej wyzwań. Co rusz muszą tłumaczyć zagranicznemu kontrahentowi, dlaczego nawet 1/5 jego wynagrodzenia za usługi należy się polskiemu fiskusowi.
Problemy dotyczą m.in. płatności za pośrednictwo handlowe i za przechowywanie danych na obcym serwerze. Niedawno odniósł się do nich Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 30 października 2025 r. (sygn. akt II FSK 183/23) oraz 9 października 2025 r. (II FSK 112/23).
Od jakich należności wypłacanych zagranicznym kontrahentom jest podatek u źródła?
Wskazują na to art. 21 ust. 1 ustawy o CIT i art. 29 ust. 1 ustawy o PIT. Są to np. należności za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.
Konrad Medoliński, starszy menedżer, doradca podatkowy w MDDP, podkreśla, że:
Wprowadzenie do przepisów nieostrego kryterium opartego na podobieństwie – „świadczenia o podobnym charakterze” – stało się podatkową pułapką. Interpretowanie tego sformułowania jest wręcz uznaniowe, a polskiemu płatnikowi dochodzą kolejne obowiązki, których i tak przecież w zakresie podatku u źródła jest niemało. W pierwszej kolejności płatnik musi określić, czy usługa, którą kupuje, jest równorzędna do usług opodatkowanych u źródła, np. doradczych, badania rynku. Po drugie, musi ustalić, jakie faktycznie czynności wykonuje zagraniczny kontrahent w ramach świadczonej usługi. Jeżeli jakakolwiek z nich wchodzi w zakres katalogu art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, to istnieje duże ryzyko, że całość świadczenia zostanie uznana za podlegającą opodatkowaniu w Polsce. No i przede wszystkim kluczowe jest pozyskanie certyfikatów rezydencji od pośrednika. W tej sytuacji dzięki postanowieniu właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podatek źródła w Polsce najczęściej nie wystąpi.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/10575408,podatek-u-zrodla-nie-schodzi-z-sadowej-wokandy.html.
Czy opłaty w systemie kaucyjnym podlegają przepisom o cenach transferowych
Mimo że od wejścia w życie przepisów o systemie kaucyjnym minął już ponad miesiąc, przedsiębiorcy wciąż mają wątpliwości związane z rozliczeniem podatków dochodowych. W ostatnim czasie Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że rozliczanie opłat handling fee może podlegać obowiązkom wynikającym z przepisów o cenach transferowych.
Według ekspertów resort powinien rozważyć wydanie objaśnień na temat rozliczania kaucji i opłat na gruncie przepisów o CIT i PIT.
Wiceminister Jarosław Neneman zaznaczył, że w ocenie MF nie ma potrzeby zmian w przepisach o cenach transferowych w związku z wprowadzeniem systemu kaucyjnego. Wynika to z faktu, że przepisy te odnoszą się całościowo do obrotu gospodarczego, a nie do poszczególnych branż czy specyficznych transakcji, czy opłat. Ewentualne analizy rozliczania tzw. handling fee w systemie kaucyjnym, w kontekście przepisów o cenach transferowych, będą możliwe dopiero po pozyskaniu danych o transakcjach kontrolowanych w tym zakresie. Natomiast system kaucyjny został wprowadzony od 1 października 2025 r., dlatego potencjalne transakcje dotyczące rozliczania tzw. handling fee zostaną zaraportowane, na gruncie przepisów o cenach transferowych, dopiero w 2026 r. (raportowanie TPR odbywa się w terminie do końca 11 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego). Jednocześnie ewentualne dane do analiz mogą być ograniczone (w przypadku jeżeli transakcje dot. handling fee będą korzystały np. ze zwolnienia dokumentacyjnego dla transakcji krajowych).
Marta Klepacz, partner w zespole cen transferowych, podkreśla, że:
„Warto też pamiętać, że regulacje o cenach transferowych obejmują nie tylko powiązania kapitałowe, lecz również powiązania osobowe oraz faktyczne. Chodzi tu m.in. o sytuacje, w których te same osoby zasiadają w organach zarządczych lub nadzorczych różnych spółek, o zależności rodzinne pomiędzy właścicielami, a także o przypadki, gdy jedna firma faktycznie wywiera istotny wpływ na decyzje biznesowe drugiej. Takie powiązania nie zawsze są oczywiste, ale w praktyce mogą wystąpić i mieć znaczący wpływ na obowiązki dotyczące cen transferowych. W konsekwencji nawet wtedy, gdy nie ma formalnego związku kapitałowego pomiędzy sklepem a operatorem systemu, relacje osobowe lub faktyczne mogą sprawić, że przepisy o cenach transferowych znajdą zastosowanie”.
***
#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/czy-oplaty-w-systemie-kaucyjnym-podlegaja-przepisom-o-cenach-transferowych,535693.html.
Fundacja rodzinna a ceny transferowe – „ukryte” ryzyko ukrytych zysków
Fundacje rodzinne, jako instytucje podmiotowo zwolnione z CIT, mogą być bardzo korzystnym narzędziem do gromadzenia i zarządzania majątkiem rodzinnym, a także do uporządkowania sukcesji biznesu. Nic zatem dziwnego, że budzą coraz większe zainteresowanie – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i opinii publicznej.
Co jednak mają ceny transferowe do fundacji rodzinnych? Więcej niż mogłoby się wydawać. W ramach fundacji często działają członkowie tej samej rodziny lub/i fundacja często posiada udziały w spółkach, co może generować powiązania w rozumieniu przepisów o cenach transferowych.
Co istotne, ustawa o fundacji rodzinnej definiuje powiązania kapitałowe szerzej niż ustawa o CIT – próg obniżono z 25 proc. do zaledwie 5 proc. W praktyce więc przepisy o cenach transferowych mogą obejmować znacznie szersze grono relacji i transakcji, niż się to na pierwszy rzut oka wydaje.
Aleksandra Markiewicz, starszy menedżer w zespole cen transferowych MDDP, podkreśla, że:
„Fundacja rodzinna może być bardzo skutecznym narzędziem zarządzania majątkiem i sukcesji. Jej prowadzenie wymaga jednak znacznie więcej niż tylko znajomości ustawy o fundacji rodzinnej. Każda relacja gospodarcza z beneficjentem, fundatorem czy podmiotem powiązanym powinna być analizowana także pod kątem cen transferowych.
Brak takiej analizy może prowadzić do poważnych konsekwencji – również podatkowych – i w skrajnych przypadkach zniweczyć korzyści z utworzenia fundacji.
Ponieważ przepisy o fundacjach rodzinnych są wciąż nowe, a linia interpretacyjna dopiero się kształtuje, warto już dziś wdrożyć wewnętrzne procedury dotyczące cen transferowych i regularnie weryfikować transakcje pod kątem ukrytych zysków. Lepiej zrobić to samodzielnie – zanim zrobi to za nas fiskus”.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >>
https://pro.rp.pl/cit-zasady-ogolne/art43275441-fundacja-rodzinna-a-ceny-transferowe-ukryte-ryzyko-ukrytych-zyskow
KSeF coraz bliżej – ministerstwo uruchamia kolejny etap
Z początkiem listopada Ministerstwo Finansów uruchomiło Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) w Krajowym Systemie e-Faktur. Podatnicy mogą już wystąpić o certyfikat wystawcy faktur, co od 1 lutego 2026 r., pozwoli na uwierzytelnianie danych w Krajowym Systemie e-Faktur i wystawianie faktur. W praktyce przedsiębiorcy zgłaszają szereg związanych z tym pytań.
Uruchomienie MCU to kolejny krok w pracach nad wdrożeniem obligatoryjnego KSeF. Certyfikat pozwoli od 1 lutego 2026 r. na uwierzytelnianie w systemie KSeF, potwierdzenie tożsamości wystawcy faktury, wystawianie faktur w trybie offline oraz generowanie kodu QR potwierdzającego autentyczność faktury.
Następnym etapem wdrożenia obligatoryjnego KSeF ma być udostępnienie 3 listopada aplikacji podatnika KSeF 2.0 na środowisku testowym, co umożliwi testowanie KSeF z wykorzystaniem fikcyjnych danych. Z kolei testowe faktury będzie można wystawiać od 15 listopada, kiedy ma być udostępniona aplikacja podatnika KSeF 2.0 na środowisku przedprodukcyjnym.
W tym kontekście Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy w zespole VAT MDDP, podkreśla, że:
„Uzyskanie certyfikatu KSeF to kolejny ważny krok we wdrożeniu obligatoryjnego KSeF. Jednak w przypadku osób prawnych, np. spółek, może to być bardziej skomplikowane niż w przypadku osób fizycznych. Moim zdaniem znacznie lepszą metodą na uzyskanie certyfikatu jest uwierzytelnienie się za pomocą firmowej pieczęci elektronicznej z NIP, ponieważ wówczas certyfikat zawiera dane firmy, nie osoby fizycznej. To oznacza, że np. przy wysyłce faktur do KSeF widoczne będą te dane”.
***
#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/ksef-coraz-blizej-ministerstwo-uruchamia-kolejny-etap,535651.html.
Raportowanie JPK CIT – o co podatnicy pytają na szkoleniach?
Najwięksi podatnicy CIT już w marcu 2026 r. po raz pierwszy prześlą pliki JPK CIT do organów skarbowych. W rezultacie organy podatkowe otrzymają szczegółowe dane finansowe, które będą podstawą do typowania podmiotów i obszarów do kontroli podatkowych, obejmujących nie tylko rozliczenia z zakresu CIT, ale również PIT (np. umowy B2B), cen transferowych czy też podatku od nieruchomości.
W rezultacie weryfikacja danych oraz prawidłowe ich zmapowanie będzie kluczowe dla ograniczenia ryzyka wystąpienia nieprawidłowości, a także konsekwencji podatkowych związanych z ewentualnymi kontrolami podatkowymi.
W kontekście nowego obowiązku, jakim jest raportowanie JPK CIT, eksperci MDDP – którzy na co dzień w ramach MDDP Platforma Wiedzy prowadzą praktyczne szkolenia i warsztaty w tym zakresie – odpowiadają na wiele problematycznych pytań z tego obszaru, które są następujące:
JPK_ST_KR
- Jakie środki trwałe należy raportować zgodnie ze schemą JPK_ST_KR? Czy dla wszystkich środków trwałych trzeba przekazywać ten sam zakres informacji?
- Której ewidencji środków trwałych dotyczy schema JPK_ST_KR? Podatkowej czy bilansowej?
- Czym różni się w schemie JPK_ST_KR zaktualizowana wartość początkowa (podatkowa w polu E_13 i bilansowa w polu E_22) od zmiany wartości początkowej (podatkowej w polu E_15 i bilansowa w polu E_24)?
- W naszej organizacji nie były przygotowywane dokumenty OT dla nowych środków trwałych. Czy mamy problem w kontekście schemy JPK_ST_KR?
- Czy schema JPK_ST_KR może być przedmiotem analizy przez gminne organy podatkowe na potrzeby podatku od nieruchomości?
- Realizujemy inwestycje polegające na budowie budynków biurowych i magazynowych. Jak rozliczyć takie kompleksowe inwestycje, aby móc je precyzyjnie wykazać w JPK_ST_KR?
- Prowadzimy hotel. Jednorodne składniki majątkowe, np. łóżka i inne wyposażenie pokoi, pokazujemy w ewidencji środków trwałych w jednej pozycji. Czy jest to poprawne z punktu widzenia JPK_ST_KR?
FUNDACJE RODZINNE A RAPORTOWANIE JPK CIT
- Czy Fundacje Rodzinne są zobowiązane do raportowania JPK CIT?
JPK_KR_PD
- Czy węzeł „Kontrahent” w ramach w struktury JPK_KR_PD jest obowiązkowy?
- Czy kwoty wpisane w polach od K_1 do K_8 węzła „RPD” powinny się uzgadniać do sald kont oznaczonych znacznikami podatkowymi w polu S_12_3 węzła „ZOIS”?
- Czym się różnią znaczniki podatkowe PD1, PD1_1, PD1_2, PD1_3, nadawane w polu S_12_3 węzła „ZOIS”?
- Czy wszystkie konta pozabilansowe powinny mieć nadane znaczniki w polu S_12_1?
- W jakich przypadkach należy uzupełnić znacznik w polu S_12_2 węzła „ZOIS”?
- Czy w przypadku kontrahentów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w polu T_3 węzła „Kontrahent” należy wpisać numer PESEL?
- Jaki numer kontrahenta należy wpisać w polu D_3 węzła „Dziennik” oraz w polu T_1 węzła „Kontrahent” w przypadku dokumentu zbiorczego?
- Czy wszystkie transakcje w węźle „ZOIS” należy wykazywać w podziale na transakcje z podmiotami powiązanymi i niepowiązanymi.
DANE W JPK CIT A KONTROLE I CZYNNOŚCI SPRAWDZAJĄCE DOTYCZĄCE CEN TRANSFEROWYCH
- W jaki sposób organy podatkowe będą wykorzystywać dane z JPK CIT? Czy dane te mogą mieć jakieś realne przełożenie na praktykę kontroli w Polsce?
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej w artykule autorstwa Rafała Krana, Anny Zielony i Agnieszki Walskiej >>
https://www.gazetaprawna.pl/biuro-rachunkowe/artykuly/10571076,raportowanie-jpk_cit-o-co-podatnicy-pytaja-na-szkoleniach.html.
Zapraszamy również na warsztaty z wdrożenia JPK CIT na konkretnych przykładach z uwzględnieniem zagadnień problematycznych >>
https://www.mddp.pl/od-teorii-do-praktyki-warsztaty-z-wdrozenia-jpk-cit-na-konkretnych-przykladach-z-uwzglednieniem-zagadnien-problematycznych/
Nie ma pewności, czy zmiany w ordynacji podatkowej przyniosą korzyści podatnikom
Od 4 listopada 2025 r. wchodzą w życie dwie nowelizacje ordynacji podatkowej, które mają wpłynąć korzystnie na sytuację podatników.
Pierwsza zmiana dotyczy odsetek od zaległości – jeśli kontrola podatkowa lub celno-skarbowa trwa dłużej niż 6 miesięcy, odsetki nie będą naliczane za okres po tym terminie (art. 54 §1 pkt 7c). Przepisy obejmą także kontrole wszczęte w ciągu 6 miesięcy przed wejściem w życie nowelizacji. Wyjątki obejmują opóźnienia z winy podatnika lub z przyczyn niezależnych od organu.
Jak zauważa Jakub Warnieło, starszy menedżer, doradca podatkowy, szef zespołu postępowań podatkowych i sądowych w MDDP:
,,I właśnie ten ostatni wyjątek może się okazać furtką do nadużyć. Organy podatkowe już teraz często tłumaczą przewlekłość postępowań tym, że winne są okoliczności od nich niezależne, przez co podatnicy płacą odsetki mimo ewidentnych opóźnień urzędu”.
Druga zmiana rozszerza zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika na niedające się usunąć wątpliwości faktyczne w postępowaniach wszczętych z urzędu (art. 122 §2). Nowa regulacja będzie także stosowana przy czynnościach sprawdzających, kontroli podatkowej oraz kontroli celno-skarbowej. W niektórych przypadkach powołanie się na tę zmianę może okazać się problematyczne, ponieważ dotyczy ona wyłącznie postępowań wszczynanych z urzędu. Wątpliwości nie będą rozstrzygane na korzyść podatnika, jeśli sprzeciwia się temu ważny interes publiczny lub istotny interes państwa.
W tym kontekście nasz ekspert, podkreśla, że:
„To pojęcia bardzo pojemne, nieostre i podatne na dowolną interpretację. Nietrudno przewidzieć, że będą one często wykorzystywane jako wygodny argument, by odmówić podatnikowi ochrony”.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10572249,nie-ma-pewnosci-czy-zmiany-w-ordynacji-podatkowej-przyniosa-korzysci.html.

