MDDP w mediach_Podsumowanie tygodnia

MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 30 czerwca – 4 lipca 2025

Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:

Każda firma musi się tym zająć. Im później, tym będzie trudniej. Chodzi o faktury

Ministerstwo Finansów opublikowało dokumentację FA(3) – wzór faktury ustrukturyzowanej – i API KSeF 2.0, co stanowi ważny krok w kierunku obowiązkowego e-fakturowania. Od 30 września 2025 r. firmy będą mogły testować interfejs API, a od 1 lutego 2026 r. nastąpi stopniowe uruchamianie KSeF – najpierw dla dużych przedsiębiorstw, a od kwietnia dla pozostałych podmiotów. Nawet najmniejsze firmy powinny zacząć działania, bo bez integracji z KSeF nie będzie możliwe prawidłowe wystawianie ani odbieranie faktur w przyszłości.

Krzysztof Jaros, menedżer, radca prawny MDDP, komentuje:

„Opublikowany pakiet dokumentów technicznych i materiałów informacyjnych wskazuje na zaawansowanie prac resortu finansów, a tym samym jest to wyraźny sygnał, że planowany termin wdrożenia obowiązkowego KSeF powinien zostać dotrzymany.”

To nie tylko zmiana technologiczna, ale fundamentalna modyfikacja procesów – wymagająca integracji systemów IT, przeszkolenia personelu i weryfikacji procedur w całej organizacji. Warto rozpocząć przygotowania już dziś, by zapewnić zgodność operacyjną i uniknąć zakłóceń w obiegu dokumentów od 2026 r.

***

#WIĘCEJ w Business Insider >> https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/ksef-20-sa-kluczowe-dokumenty-do-fakturowania-to-musisz-wiedziec/px3dx4g

Kontrola w firmie – łatwiej będzie skorygować deklaracje

Nowelizacja ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT wprowadza korzystne zmiany dla podatników. Od 1 października 2025 r. będą oni mogli złożyć tzw. deklarację pierwotną, jeśli nie została ona uprzednio złożona – zarówno po wszczęciu kontroli celno-skarbowej, jak i po jej zakończeniu. Nowe regulacje przewidują również możliwość złożenia korekty deklaracji, która częściowo uwzględnia nieprawidłowości stwierdzone podczas takiej kontroli.

Jakub Warnieło, starszy menedżer, doradca podatkowy i szef zespołu postępowań podatkowych i sądowych w MDDP, zwraca uwagę, że nowelizacja rozwiązuje wiele dotychczasowych problemów podatników. Obecnie często dochodzi do sytuacji, w których podatnicy przez przeoczenie nie składają deklaracji podatkowej, co szybko skutkuje wszczęciem kontroli. Zgodnie z nowymi przepisami będą oni mieli 14 dni na złożenie deklaracji pierwotnej, co pozwoli na zakończenie kontroli już na tym etapie.

„Umożliwienie złożenia pierwotnej deklaracji po wszczęciu kontroli celno-skarbowej będzie również ograniczało ryzyko związane z dodatkowym zobowiązaniem podatkowym. W takim przypadku bowiem ewentualna dodatkowa sankcja VAT będzie mogła wynieść maksymalnie 15 proc., a nie 20 proc. jak dotychczas” – wyjaśnia nasz ekspert.

W tym kontekście bardzo istotny jest też przepis, który umożliwia przedsiębiorcom uwzględnienie w korekcie deklaracji jedynie części nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli:

„Obecnie przepisy są zerojedynkowe – albo podatnik zgadza się z całością ustaleń kontroli, albo wszczynane jest postępowanie podatkowe, którego przedmiotem jest całość zobowiązania. Po nowelizacji organy podatkowe będą mogły zaakceptować taką pierwotną deklarację lub korektę, która częściowo uwzględnia ustalenia kontroli. Dzięki temu dalsze badanie rozliczeń w ramach postępowania podatkowego powinno być ograniczone tylko do tych elementów, które nie zostały uwzględnione po kontroli”.

***

#WIĘCEJ na Prawo.pl >> https://www.prawo.pl/podatki/kontrola-w-firmie-a-korekta-deklaracji,533681.html.

Nasi sąsiedzi podwyższają podatki, Polska czeka na KSeF

W odpowiedzi na rosnące potrzeby budżetowe, liczne kraje Europy Środkowo‑Wschodniej, jak Słowacja, Estonia, Litwa czy Bułgaria,  zdecydowały się na podwyższenie stawek VAT i innych podatków, uwzględniając m.in. rosnące wydatki na obronność lub redukcję deficytu budżetowego.

Tymczasem Polska, choć tymczasowo odroczyła wdrożenie Krajowego Systemu e‑Faktur (KSeF), konsekwentnie przygotowuje się do cyfrowej rewolucji w obszarze B2B. Plan przewiduje stopniowe objęcie obowiązkiem KSeF: od 1 lutego 2026 r. największe przedsiębiorstwa, od 1 kwietnia 2026 r. kolejne podmioty, a mikrofirmy — od 1 stycznia 2027 r.

Tomasz Michalik, partner, doradca podatkowy MDDP, zauważa:

„Najprostszą metodą zwiększenia, zwłaszcza w krótkim okresie, fiskalnych przychodów budżetowych jest podwyższenie stawek VAT – i nie jest żadną niespodzianką to, że ten proces obserwujemy teraz w działaniach niektórych państw członkowskich UE.” 

Wprowadzenie KSeF stanowi dla Polski alternatywę, technologiczną zamiast fiskalnej, w celu uszczelnienia systemu VAT bez bezpośredniego podnoszenia stawek podatkowych. Dlatego przygotowania do KSeF są równie istotne co reakcja innych krajów na wyzwania budżetowe.

***

#WIĘCEJ w Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9831853,nasi-sasiedzi-podwyzszaja-podatki-polska-czeka-na-ksef.html

Czy rozliczenia w kryptowalutach mogą utrudnić odliczanie VAT?

Przedsiębiorcy, w szczególności w branży IT, coraz częściej decydują się na rozliczenia z wykorzystaniem kryptowalut. Przepisy podatkowe jednak nie zawsze nadążają za tego typu nowoczesnymi rozwiązaniami, co widoczne jest m.in. w kontekście VAT. System podatkowy zakłada, że sama płatność nie stanowi czynności opodatkowanej – opodatkowaniu podlega bowiem dostawa towaru lub świadczenie usługi, a nie przelew bankowy czy gotówka.

Jak podkreśla Klaudyna Matusiak-Frey, menedżer, doradca podatkowy w MDDP, sytuacja komplikuje się w przypadku, gdy używamy kryptowaluty jako środka płatniczego. Wydaje się, że taka forma zapłaty nie powinna generować dodatkowych obowiązków podatkowych, jednak organy podatkowe prezentują inne podejście, klasyfikujące ją jako odrębną usługę.

Mimo że firma regulująca w ten sposób należność staje się usługodawcą, zgodnie z wyrokiem TSUE taka usługa będzie zwolniona z VAT. Trybunał rozstrzygnął w wyroku, że wymiana kryptowalut na tradycyjne waluty oraz tradycyjnych walut na kryptowaluty za wynagrodzeniem może podlegać zwolnieniu z VAT, analogicznie do transakcji obejmujących waluty takie jak euro czy złoty.

„Powyższy wyrok jest niezwykle ważny, bowiem w normalnych okolicznościach takie zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do transakcji dotyczących walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, a kryptowaluty prawnymi środkami płatniczymi (na razie) nie są” – wyjaśnia ekspertka MDDP.

Wątpliwości przedsiębiorców korzystających z kryptowalut dotyczą jednak nie tylko zwolnienia płatności z VAT. Przewalutowanie walut wirtualnych również niesie za sobą konsekwencje podatkowe, o których warto pamiętać. Precyzyjne przyporządkowanie wydatków powinno być szczególnie istotne dla tych przedsiębiorców, którzy wykonują zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i zwolnione.

„Z pozoru techniczne niuanse, takie jak interpretacja pojęcia „pomocniczości” czy sposób traktowania kryptowalut przez organy podatkowe, mogą zaważyć na tym, czy transakcja będzie podatkowo neutralna” – dodaje Klaudyna Matusiak-Frey.

***

#WIĘCEJ na portalu CEO >> https://ceo.com.pl/czy-rozliczenia-w-kryptowalutach-moga-utrudnic-odliczanie-vat-50867.

***

Zagadnienia te, wraz z innymi podatkowymi wyzwaniami związanymi z wykorzystaniem kryptowalut w działalności, będą przedmiotem najbliższego spotkania online organizowanego przez ekspertów MDDP

Zapraszamy!

Szczegóły i rejestracja >> https://www.mddp.pl/opodatkowanie-dzialalnosci-z-wykorzystaniem-kryptoaktywow/.

Prace nad KSeF przyspieszają, czas na działania przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów potwierdziło kluczowe terminy wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania e-faktur obejmie największe firmy (sprzedaż powyżej 200 mln zł w 2024 r.), od 1 kwietnia dalsze firmy, a mikroprzedsiębiorcy otrzymają więcej czasu na dostosowanie się do nowych standardów. W projekcie przewidziano także stałe tryby pracy offline oraz możliwość dołączania załączników do faktur, jednak budzą one wiele pytań proceduralnych.

Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy MDDP, zwraca uwagę:

„Przedsiębiorcy muszą wziąć pod uwagę, że w załącznikach będzie można zamieścić tylko określone dane, zgodne ze schemą, co do zasady dotyczące elementów obowiązkowych faktury, nie może to być dowolny zakres danych. Załącznik nie będzie mógł zawierać np. zakresu i specyfikacji czasu wykonanych prac czy protokołu odbioru. W tym zakresie firmy będą musiały obsłużyć wysyłkę załączników poza KSeF”

Zmiany wprowadzą rewolucję w obiegu faktur, ale przede wszystkim oznaczają konieczność gruntownego przygotowania systemów i procesów wewnętrznych — zarówno tych technicznych, jak i organizacyjnych. Warto już dziś zacząć aktualizację procedur i przeprowadzić pilotażowe działania, aby przygotować się na pełną cyfryzację fakturowania.

***
#WIĘCEJ na prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/wdrozenie-ksef-terminy-i-wyzwania,533631.html

Czy podatnicy poradzili sobie ze zmianami w podatku od nieruchomości?

Minął trudny dla wielu podatników okres związany z najgłębszą w ostatnich latach zmianą przepisów, które regulują podatek od nieruchomości. Od początku 2025 roku definicje budowli, budynku i obiektu budowlanego na potrzeby opodatkowania nie są tożsame z tymi zawartymi w ustawie prawo budowlane. Przypomnijmy, że to „oderwanie” regulacji podatkowych od prawa budowlanego może mieć dalekosiężne konsekwencje dla przedsiębiorców.

Dłuższy niż zazwyczaj czas na złożenie deklaracji za 2025 rok (tj. do 31 marca 2025 br.) dał podatnikom szansę na rozpoznanie, jakie obiekty należy wykazać w deklaracji na podatek od nieruchomości w świetle tych zmian. Było to zdecydowanie potrzebne, ponieważ nowe regulacje wcale nie uczyniły zasad opodatkowania bardziej przystępnymi niż wcześniej. Nie będzie błędem stwierdzenie, że stopień skomplikowania przepisów podatkowych wzrósł. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w dalszym ciągu posługuje się otwartymi kategoriami, które wymagają często uwzględnienia wiedzy technicznej i określenia funkcji danego obiektu. Szczególnie problematyczne jest ustalenie charakteru budowlanego i ewentualna kwalifikacja do opodatkowania w przypadku instalacji i urządzeń technicznych.

Na podstawie ustaleń z przeglądów podatkowych należy stwierdzić, że podstawowymi źródłami rozbieżności, jakie występują u przedsiębiorców, jest z jednej strony wysoki stopień skomplikowania przepisów podatkowych, a z drugiej strony nieefektywne systemy przepływu informacji wewnątrz firm. Prowadzi to w wielu przypadkach do zaniżania wysokości zobowiązania podatkowego, co w obliczu działań samorządowych organów podatkowych w postaci czynności sprawdzających może zakończyć się konieczności uregulowania zaległości wraz z odsetkami. Jest także grupa przedsiębiorców, która zgłasza do opodatkowania zbyt wiele obiektów lub zawyża ich podstawę opodatkowania (powierzchnię lub wartość), a to prowadzi do niepotrzebnego zawyżania wysokości rat podatkowych.

W tym kontekście Łukasz Szatkowski, menedżer w zespole nieruchomości MDDP, zauważa, że: „Nowe regulacje dotyczące podatku od nieruchomości nadal generują liczne pytania i wątpliwości nie tylko po stronie podatników, ale też samych organów podatkowych. Ponieważ rzeczywistość gospodarcza jest skomplikowana, to skrajne tezy o konieczności opodatkowania np. wind czy wszystkich typów zbiorników nie powinny być przez podatników przyjmowane bezkrytycznie. Do prawidłowego rozliczenia podatku od nieruchomości niezbędna jest dogłębna analiza przepisów i kwalifikacja podatkowa poszczególnych składników majątku, co samodzielnie dla podatników często jest zbyt dużym wyzwaniem”.

***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >>
https://pro.rp.pl/podatki-ksiegowosc-i-rachunkowosc/art42607271-czy-podatnicy-poradzili-sobie-ze-zmianami-w-podatku-od-nieruchomosci.

Przełom dla OZE! Fiskus odpuszcza limity kosztów finansowania dłużnego – pod jakimi warunkami?

Fiskus zmienił stanowisko w sprawie limitu kosztów finansowania dłużnego dla projektów OZE – do tej pory farmy wiatrowe i instalacje fotowoltaiczne nie mogły korzystać z wyłączenia z limitowania. Pomimo że takie inwestycje formalnie kwalifikowały się jako długoterminowe projekty infrastruktury publicznej, organy podatkowe utożsamiały pojęcia „interes publiczny” z „celem publicznym”, co w praktyce hamowało rozwój branży.

Od niedawna stanowisko Dyrektora KIS uległo zmianie, głównie za sprawą orzeczeń WSA i NSA, które podkreślały, że oba pojęcia powinny być interpretowane autonomicznie. Kluczowe w tym kontekście stały się korzyści społeczne i strategiczne, które płyną z inwestycji w odnawialne źródła energii. Takie projekty nie tylko przyczyniają się do zmniejszenia udziału węgla i gazu w miksie energetycznym, ale także mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Jak wskazuje Sebastian Serowik, menedżer, doradca podatkowy w MDDP, dla firm z sektora OZE zmiana podejścia fiskusa oznacza zmniejszenie obciążeń podatkowych:

„Przedsiębiorstwa z sektora OZE mogą uniknąć negatywnych skutków limitowania kosztów finansowania dłużnego. Inwestorzy, którzy dotychczas ograniczali koszty finansowe zgodnie z wcześniejszymi interpretacjami, mogą teraz rozważyć wnioski o zwrot nadpłaconego CIT. Mogą także wystąpić o korzystne interpretacje podatkowe, zabezpieczając swoją pozycję na przyszłość. Potencjalne kwoty oszczędności mogą być materialne i istotnie wpłynąć na rentowność prowadzonych projektów”.

***

#WIĘCEJ na portalu Globenergia >> https://globenergia.pl/przelom-dla-oze-fiskus-odpuszcza-limity-kosztow-finansowania-dluznego-pod-jakimi-warunkami/.