MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 13-17 października 2025
Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:
JPK_VAT zostanie dostosowany do KSeF. Będą nowe oznaczenia faktur. Jest projekt
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowujący JPK_VAT do KSeF. W części ewidencyjnej JPK pojawią się nowe oznaczenia faktur. Eksperci już dostrzegli problemy związane z tymi zmianami. Mają one zacząć obowiązywać od 1 lutego 2026 r.
Zmiany w JPK_VAT przewiduje projekt rozporządzenia ministra finansów i gospodarki. Wynika z niego zasadniczo, że podatnicy będą musieli podawać w ewidencji JPK_VAT (JPK_V7M i JPK_V7K) numer identyfikujący fakturę w KSeF, czyli tzw. numer KSeF. W przypadku, gdy fakturze nie został nadany taki numer, np. z powodu awarii KSeF, podatnik będzie musiał podać w ewidencji jedno z trzech nowych oznaczeń.
Zmiany te mają zacząć obowiązywać od 1 lutego 2026 r., czyli wraz z początkiem obowiązkowego KSeF.
Jakie są problemy z projektem rozporządzenia w sprawie JPK_VAT?
Krzysztof Jaros, radca prawny i menedżer w zespole VAT MDDP, zwraca uwagę, że nie będzie okresu przejściowego dla zmian w JPK_VAT. Nowe oznaczenia mają bowiem obowiązywać od 1 lutego 2026 r. – dla wszystkich podatników, niezależnie od tego, kiedy obejmie ich obowiązek wystawiania faktur w KSeF.
„Moim zdaniem zmiany w zaproponowanym kształcie to nadmierne obciążanie podatników, którzy i tak zmagają się z wdrożeniem KSeF, a otoczenie prawne i techniczne wciąż jest pełne luk” – podkreśla nasz ekspert.
***
#WIĘCEJ w serwisie Business Insider >>
https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/nowe-oznaczenia-faktur-w-jpk_vat-co-musisz-wiedziec-o-zmianach/yth5jce.
Objaśnienia na nowo
W lipcu 2025 roku Minister Finansów opublikował objaśnienia dotyczące zastosowania klauzuli rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła, co ma kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców, zwłaszcza w sektorze nieruchomości.
Objaśnienia te wyjaśniają definicję rzeczywistego właściciela, podkreślając znaczenie ekonomicznej kontroli nad środkami oraz wymogi dotyczące posiadania odpowiedniego substratu majątkowo-osobowego. Nowością jest także możliwość wykorzystania dzielonego substratu w grupach kapitałowych oraz akceptacja koncepcji look-through approach, co może zredukować ryzyko podatkowe dla firm działających w międzynarodowych strukturach holdingowych.
Objaśnienia te oferują przedsiębiorcom ochronę prawno-podatkową, zwiększając stabilność i przewidywalność stosowania przepisów.
***
#WIĘCEJ na ten temat w magazynie EurobuildCEE w artykule autorstwa Łukasza Kupienia – partnera, doradcy podatkowego w MDDP >>
https://eurobuildcee.com/magazine/3997-objasnienia-na-nowo.
/ Artykuł dostępny dla w prenumeracie /
Kiedy możliwe jest wznowienie postępowania podatkowego? Zapadła ważna uchwała NSA
Aby można było wznowić postępowanie zakończone ostateczną decyzją, konieczne są nowe dowody, ale wystarczy, żeby o istotnych dla sprawy okolicznościach nie wiedział fiskus. Podatnik mógł mieć o nich wiedzę – stwierdził NSA w uchwale.
Jakub Warnieło, starszy menedżer, doradca podatkowy, szef zespołu postępowań podatkowych i sądowych w MDDP, podkreśla, że:
„Uchwała NSA może mieć istotne znaczenie dla wszystkich podatników. W praktyce często zdarzają się sytuacje, w których podatnik posiadał dokumenty lub dowody, ale nie złożył ich w trakcie postępowania, bo np. nie zdawał sobie sprawy z ich znaczenia albo odkrył je dopiero po zakończeniu postępowania.
Rozstrzygnięcie NSA może również istotnie wpłynąć na praktykę organów podatkowych prowadzących kontrole oraz postępowania. Uchwała przypomina, że to organy pełnią rolę gospodarza postępowania i to na nich spoczywa obowiązek zebrania właściwego materiału dowodowego. Postępowanie dowodowe organu podatkowego musi być zatem prowadzone starannie, a podatnicy powinni mieć pełną informację, jakie dokumenty i dowody mogą mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia.
Literalne brzmienie przepisu jest w tym zakresie jednoznaczne i nie ma potrzeby odwoływania się do innych rodzajów wykładni, zwłaszcza gdy alternatywna interpretacja działałaby na niekorzyść podatnika”.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10493479,kiedy-mozliwe-jest-wznowienie-postepowania-podatkowego.html.
Umowy na prowadzenie robót budowlanych – o co podatnicy pytają na szkoleniach?
Branża budowlana zmaga się z licznymi wyzwaniami podatkowymi, wśród których wątpliwości wzbudza tematyka umów na roboty budowlane. Pytania, które się pojawiają, dotyczą kar umownych, poręczeń udzielanych w grupach kapitałowych w kontekście m.in. cen transferowych czy kryteriów ESG w branży budowlanej.
Na liczne pytania i wątpliwości związane z tą tematyką odpowiadają eksperci MDDP – Katarzyna Kozakowska, Magdalena Dymkowska, Magdalena Krzemińska i Marta Olejniczak, którzy w ramach MDDP Platforma Wiedzy prowadzą warsztaty i szkolenia w tym zakresie.
- Świadczymy usługi generalnego wykonawstwa w zakresie wznoszenia budynków. Jedno z ostatnich zleceń zrealizowaliśmy z 2-miesiecznym opóźnieniem. Mimo, że po jego ukończeniu nie zidentyfikowano wad, w umowie zawartej ze zlecającym przewidziano karę umowną z tytułu nieukończenia prac we wskazanym terminie. Opóźnienie nie było zależne od nas, a wynikało z wydłużonego czasu dostawy materiałów budowlanych przez podwykonawcę (braki magazynowe). Czy w takiej sytuacji istnieje ryzyko zakwestionowania zapłaconej kary umownej jako kosztu podatkowego? Czy są jakieś sposoby na ograniczenie tego ryzyka przy kolejnych projektach?
- Nasza spółka budowlana planuje ubiegać się o kredyt bankowy na finansowanie inwestycji. Bank wymaga dodatkowego zabezpieczenia, dlatego udziałowiec – spółka matka – jest gotowy udzielić poręczenia. Czy taka czynność traktowana jest jako transakcja w rozumieniu przepisów o cenach transferowych i czy musimy rozważać obowiązki dokumentacyjne?
- W naszej grupie kapitałowej funkcjonuje zasada wzajemnego wsparcia – spółka matka często udziela poręczeń bez wynagrodzenia, traktując to jako element polityki wewnętrznej. Czy w takiej sytuacji, mimo że nie ma faktycznego przepływu środków, powstaje obowiązek dokumentacyjny w zakresie cen transferowych?
- Jakie jest obecnie znaczenie kryteriów ESG w branży budowlanej? W jaki sposób uwzględnić aspekty ESG w umowach na usługi budowlane?
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10491523,umowy-na-prowadzenie-robot-budowlanych-o-co-podatnicy-pytaja-na-szko.html.
Jak skutecznie skorzystać z ulgi B+R w sektorze produkcyjnym?
W branży produkcyjnej prace o charakterze badawczo-rozwojowym często są realizowane na styku działów inżynieryjnych, technologicznych i produkcyjnych, a nawet zakupów i sprzedaży. Projektowanie nowych wyrobów, opracowywanie prototypów, optymalizacja procesów technologicznych czy konstruowanie nowych maszyn – to działania, które mogą się kwalifikować do skorzystania z ulgi B+R.
Ulga B+R umożliwia odliczenie znacznej części wydatków poniesionych na rozwój – poprzez podwójne, a w niektórych przypadkach nawet potrójne odliczenie kosztów. Oznacza to, że określone wydatki można odliczyć zarówno jako koszty uzyskania przychodu, jak i dodatkowo – od podstawy opodatkowania.
Tymczasem większość przedsiębiorstw produkcyjnych prowadzi działania, które w pełni spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, a mimo to nie korzysta z dostępnych ulg podatkowych. W efekcie firmy te tracą realne oszczędności podatkowe, które mogłyby zostać przeznaczone na dalszy rozwój.
W tym kontekście Paweł Wyciślik podkreśla, że:
„Ulga B+R pozostaje jednym z najskuteczniejszych instrumentów podatkowych wspierających innowacyjność w sektorze produkcyjnym. Warunkiem jej skutecznego zastosowania jest tylko prawidłowe zidentyfikowanie projektów B+R, wyodrębnienie kosztów kwalifikowanych oraz prowadzenie rzetelnej dokumentacji.
Warto dodatkowo rozważyć wdrożenie ulgi w ramach szerszej strategii podatkowo-innowacyjnej, obejmującej również inne dostępne preferencje, takie jak ulga na prototyp, na robotyzację czy IP Box. Umiejętne łączenie tych legalnych instrumentów pozwala przedsiębiorstwom produkcyjnym budować spójną strategię podatkową wspierającą każdy etap procesu ich działalności – od koncepcji przez rozwój aż po komercjalizację i automatyzację produkcji”.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10491537,jak-skutecznie-skorzystac-z-ulgi-br-w-sektorze-produkcyjnym.html.

