MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 4-8 sierpnia 2025
Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:
System kaucyjny – nowe wyzwania podatkowe dla firm
Mimo że 1 października 2025 r. jest ustawową datą wejścia w życie regulacji dotyczących systemu kaucyjnego, nie oznacza to że od tego momentu we wszystkich sklepach klienci kupią napoje po zapłaceniu kaucji, a w każdym z nich pojawią się wygodne recyklomaty. Uruchomienie systemu kaucyjnego wiąże się bowiem z wieloma przygotowaniami po stronie jego przyszłych uczestników. Część z nich dotyczy także obszaru podatkowego, w zakresie których nie brak wątpliwości. Choć Ministerstwo Finansów odniosło się do wielu z nich, ta odpowiedź dla przedsiębiorców pozostaje niewystarczająca.
Jak podkreślają Marek Przybylski i Łukasz Kumkowski, eksperci MDDP, system kaucyjny to nie tylko pobieranie kaucji przy sprzedaży napojów oraz jej zwracanie przy oddaniu opakowania w punkcie zbiórki. Jest to także – realizowana przez operatorów systemu kaucyjnego – selektywna zbiórka pustych opakowań, ich odbiór i transport do punktów przetwarzania, prowadzenie ewidencji dla celów środowiskowych czy pozyskiwanie środków na funkcjonowanie systemu kaucyjnego.
Zgodnie z nową regulacją, kaucja nie będzie opodatkowana w momencie jej pobierania. Także w momencie zwrotu kaucji w sklepie lub innym punkcie zwrotu opakowań z kwot zwracanych kaucji nie powinien być potrącany podatek. Dla wprowadzających napoje oraz podmiotów reprezentujących nowe przepisy wprowadzają jednak inne obowiązki podatkowe – rozliczanie podatku od niezwróconych opakowań i prowadzenie podatkowych ewidencji opakowań.
Z perspektywy podatku dochodowego kaucja stanowi kwotę pieniężną, zwracaną w momencie zwrotu odpowiednio opakowania objętego systemem kaucyjnym. To pozwala dowodzić, że podmiot ją pobierający nie uzyskuje trwałego przysporzenia. To, zdaniem Marka Przybylskiego i Łukasza Kumkowskiego wyklucza powstanie przychodu podatkowego. Do tej kwestii Ministerstwo Finansów nie odniosło się jednak w objaśnieniach.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >> https://pro.rp.pl/biznes/art42805091-system-kaucyjny-nowe-wyzwania-podatkowe-dla-firm
Najwięcej obaw budzą zmiany dotyczące przedawnień
Projekt nowelizacji ordynacji podatkowej budzi wiele wątpliwości wśród przedsiębiorców i ekspertów podatkowych. Mimo że wiele z zaproponowanych przepisów zyskało aprobatę, część z nich rodzi duże obawy.
Jedną z pozytywnych zmian jest usunięcie art. 70 par. 6 pkt 1 ordynacji podatkowej, na które podatnicy czekają od dawna. Przepis ten powoduje bowiem, że bieg terminu przedawnienia podatku ulega zawieszeniu w momencie wszczęcia postępowania karno-skarbowego. Jak podkreśla Jakub Warnieło, starszy menedżer, doradca podatkowy, szef zespołu postępowań podatkowych i sądowych w MDDP, ten zapis jest z jedną z przyczyn znaczącego obniżenia zaufania podatników do organów podatkowych, które można było zaobserwować w ostatnich latach:
„Jego uchylenie to jedyna droga do skończenia z nadużywaniem prawa przez organy podatkowe i instrumentalnego wykorzystywania postępowań do wydłużenia terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych”.
Ekspert MDDP zwraca uwagę także na inny element nowelizacji – uchylenie art. 44 par. 2 k.k.s. Ten przepis dotyczy karalności przestępstw skarbowych polegających na uszczupleniu należności publicznoprawnej. Obecnie sąd nie może nałożyć kary na sprawcę, gdy sama należność się przedawniła. Nowe przepisy zakładają jednak, że nawet gdy organy podatkowe nie ściągną już podatku, to sąd nadal będzie mógł ukarać podatnika za przestępstwo skarbowe.
„Skoro Skarb Państwa nie ma już podstaw do dochodzenia zobowiązania, ponieważ wygasło ono na skutek przedawnienia, to nie ma żadnego uzasadnienia dla karania podatnika za ewentualne przestępstwo związane z tą należnością publicznoprawną” – dodaje Jakub Warnieło.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9856712,najwiecej-obaw-budza-zmiany-dotyczace-przedawnien.html.
Przedawnienie podatku w praktyce zniknie. Przedsiębiorcy nie będą spać spokojnie
Ministerstwo Finansów i Gospodarki zapowiedziało kompleksową reformę przedawnienia zobowiązań podatkowych. To kolejne podejście do rozwiązania problemu instrumentalnego wszczynania postępowań karnych skarbowych wyłącznie w celu zwieszenia biegu przedawnienia podatku.
Nowelizacja zakłada wykreślenie przepisu, który umożliwia zawieszenie biegu przedawnienia w takiej sytuacji. To rozwiązanie jest oczekiwane przez wielu przedsiębiorców, którzy dzięki temu mieli nadzieję na rozwiązanie problemu nadużyć ze strony organów podatkowych. Jednak w propozycjach znalazło się także wykreślenie art. 44 par. 2 k.k.s., który zabrania wszczynania sprawy karnej po przedawnieniu się podatku. To w praktyce oznacza, że po latach od przedawnienia się podatku fiskus razem z prokuraturą będzie mógł wnieść akt oskarżenia do sądu i dochodzić ukarania podatnika za przestępstwo skarbowe.
Jak wyjaśnia Jakub Warnieło, starszy menedżer, doradca podatkowy, szef zespołu postępowań podatkowych i sądowych w MDDP:
„Obecnie wszyscy wiedzą, że podatki przedawniają się po pięciu latach. Mniej więcej tyle czasu przedsiębiorcy trzymają wszelkie dokumenty związane z podatkami, rozliczenia, faktury, rachunki itp.”.
To oznacza, że podatnicy musieliby trzymać wszystkie dokumenty nawet sprzed wielu lat, aby uniknąć ewentualnych negatywnych skutków egzekwowania przedawnionych podatków.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Puls Biznesu >> https://www.pb.pl/przedawnienie-podatku-w-praktyce-zniknie-przedsiebiorcy-nie-beda-spac-spokojnie-1246373.
Sąd: małżonkowie mogą być jednym podatnikiem VAT. Trzeba zmienić przepisy
Wrocławski Sąd Administracyjny stwierdził, że małżonkowie pozostający we wspólności majątkowej, sprzedający nieruchomość wchodzącą w skład tej wspólności, powinni być traktowani jako jeden podatnik VAT. To istotne przełamanie dotychczasowej praktyki, w której każdy małżonek rejestrował się oddzielnie, aby rozliczyć VAT.
Marek Przybylski, menedżer, doradca podatkowy, radca prawny MDDP, komentuje:
„Po wyroku TSUE należy znowelizować przepisy ustawowe, tak, aby opisać wyraźnie przypadki sprzedaży nieruchomości przez małżeństwa i opodatkowanie VAT z tego tytułu. Zanim do nowelizacji dojdzie, minister finansów powinien jak najprędzej wydać interpretację ogólną, w której określiłby sposób rozliczeń podobnych transakcji w sposób najmniej uciążliwy dla sprzedawców, nabywców i urzędników skarbowych.”
Zmiana orzecznictwa TSUE oraz decyzje sądów administracyjnych otwierają nową drogę w rozliczeniach VAT przy transakcjach związanych ze wspólnością majątkową małżonków. W tej sytuacji minister finansów powinien jak najszybciej wydać odpowiednią interpretację, która wyjaśni procedury związane z wystawianiem faktur oraz ich obiegiem w kontekście wspólnego podatnika VAT.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >> https://www.rp.pl/podatki/art42817171-sad-malzonkowie-moga-byc-jednym-podatnikiem-vat-trzeba-zmienic-przepisy
Sankcje VAT. Fiskus musi najpierw zbadać, czy doszło do oszustwa
Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) potwierdził, że fiskus nie może nakładać sankcji VAT bez wcześniejszego zbadania, czy działania podatnika miały charakter oszustwa. Wyrok ten odnosi się do wytycznych Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który wskazał, że sankcja VAT nie powinna być stosowana automatycznie i musi być dostosowana do okoliczności sprawy.
Tomasz Michalik, partner, doradca podatkowy MDDP, komentuje:
“Kluczowym wnioskiem płynącym z wyroku NSA jest potwierdzenie możliwości zastosowania orzeczenia TSUE w sprawie C-935/19 do okresów poprzedzających wydanie tego rozstrzygnięcia. Nie ma w tym nic zaskakującego, trybunał uznał przecież, że polskie regulacje dotyczące dodatkowego zobowiązania podatkowego, czyli sankcji VAT, naruszały w ich ówczesnym kształcie przede wszystkim zasadę proporcjonalności. Dlatego dobrze, że NSA to potwierdził.”
Wyrok NSA potwierdza, że błędy podatników wynikające z nadmiaru obowiązków czy trudności związanych z pandemią COVID-19, nie muszą prowadzić do nałożenia sankcji, co jest pozytywną wiadomością dla podatników, którzy popełnili pomyłki, ale nie mieli zamiaru działać w sposób nieuczciwy.
Orzeczenie to stanowi ważny punkt odniesienia, przypominając o konieczności rzetelnego badania każdej sprawy przez organy podatkowe i unikania automatycznych sankcji.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Gazecie Prawej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9856836,sankcje-vat-fiskus-musi-najpierw-zbadac-czy-doszlo-do-oszustwa.html
Rozwód zwiększa obciążenia podatkowe osób tworzących fundację rodzinną
Przepisy o fundacji rodzinnej funkcjonują już od dwóch lat w polskim systemie prawnym i od tego czasu zyskały na popularności – zarejestrowano już ponad dwa tysiące podmiotów. Mimo że ta struktura niewątpliwie może być korzystnym rozwiązaniem w kontekście podatkowym, na realną oszczędność wpływa wiele czynników, w tym tych osobistych.
Wypłaty z fundacji dokonywane przez małżonków są co do zasady zwolnione z podatku, ponieważ mąż i żona należą do tzw. zerowej grupy podatkowej. Jednak w przypadku rozwodu, organy podatkowe wydają niekorzystne dla podatników interpretacje uznając, że po rozwodzie małżonkowie przestają być najbliższą rodziną. Fiskus tłumaczy, że na potrzeby zastosowania zwolnienia liczy się relacja fundatora z beneficjentem na dzień wypłaty świadczenia, a nie w momencie wnoszenia majątku do fundacji. To w praktyce oznacza, że od części wypłat trzeba zapłacić 15 proc. PIT.
Jak podkreśla Szymon Konieczny, menedżer, radca prawny w MDDP, przed założeniem fundacji rodzinnej warto przyjrzeć się ewentualnym skutkom prawnym i podatkowym:
„Bezpieczniejszym rozwiązaniem może być założenie przez małżonków odrębnych fundacji, co pozwoli zabezpieczyć fundatorów na wypadek ewentualnych zmian w życiu prywatnym” – dodaje ekspert.
***
#WIĘCEJ na stronie Polskiej Agencji Prasowej >> https://www.pap.pl/mediaroom/prawopl-rozwod-zwieksza-obciazenia-podatkowe-osob-tworzacych-fundacje-rodzinna.
Nowelizacja KSeF już uchwalona. Wciąż jednak budzi wątpliwości
Nowelizacja przepisów o Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) została uchwalona przez Sejm i czeka na podpis prezydenta. Choć przepisy są już znane, wciąż budzą kontrowersje, szczególnie w zakresie obowiązku wystawiania faktur w KSeF, który ma zostać stopniowo wprowadzony od lutego 2026 roku. Istnieje wiele pytań dotyczących m.in. limitu 10 tys. zł, od którego obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF będzie dotyczył najmniejszych przedsiębiorców.
Janina Fornalik, partner i doradca podatkowy MDDP, komentuje:
„Pojawiają się wątpliwości, czy po przekroczeniu progu 10 tys. zł podatnik będzie zobowiązany do wystawiania w KSeF wszystkich faktur, w tym B2C. Przy stosowaniu wykładni celowościowej można argumentować, że obowiązek dotyczy jedynie faktur B2B.”
Zmiany te mają na celu uszczelnienie systemu VAT, ale także wprowadzenie pełnej cyfryzacji fakturowania. Z perspektywy przedsiębiorców, kluczowe będzie odpowiednie dostosowanie systemów do nowych regulacji, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że nowe przepisy mogą prowadzić do wzrostu obciążeń administracyjnych, szczególnie w mniejszych firmach.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9855766,nowelizacja-ksef-juz-uchwalona-wciaz-jednak-budzi-watpliwosci.html
Zwolnienie dla infrastruktury kolejowej po wyroku Trybunału w Luksemburgu
29 kwietnia br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał długo oczekiwany wyrok w sprawie C-453/23 Prezydent Mielca. Sprawa bezpośrednio dotyczyła zwolnienia z podatku od nieruchomości w latach 2017-2021 w stosunku do prywatnych bocznic kolejowych. Jednak znaczenie wyroku jest dużo szersze i ma skutek dla aktualnego stanu prawnego, jak i różnych krajowych preferencji podatkowych.
W latach 2017-2021 zakres przedmiotowego zwolnienia był szeroki i obejmował wszystkie bocznice kolejowe, które były udostępniane (faktycznie) licencjonowanym przewoźnikom kolejowym, w tym prywatne bocznice kolejowe, np. zakładowe. Zwolnienie obejmowało też całe działki gruntów, na których znajdowała się infrastruktura kolejowa (zwłaszcza tory). Gminne organy podatkowe sprzeciwiały się takiej interpretacji, ale linia orzecznicza było jednoznacznie korzystna dla podatników. W efekcie od 2021 r. gminy zaczęły się powoływać na nowy niepodatkowy argument, który można uznać za „ostatnią deskę ratunku” przed utratą wpływów budżetowych. Gminy zaczęły uważać, że stosowanie zwolnienia prowadzi do udzielenia niedozwolonej pomocy publicznej, tj. że zwolnienie jest selektywne, gdyż preferuje wybraną grupę przedsiębiorców. Zagadnienie to stało się kontrowersyjne, w efekcie czego Naczelny Sąd Administracyjny skierował pytania prejudycjalne do TSUE.
Trybunał, w składzie Wielkiej Izby, wbrew stanowisku Prezydenta Mielca i Komisji Europejskiej, nie doszukał się w zwolnieniu cech selektywności, a to m.in. z uwagi na niedookreśloną i zróżnicowaną grupę odbiorców zwolnienia, jak również z uwagi na obiektywne kryteria jego stosowania.
W efekcie tego wyroku:
- podatnicy, którzy zdążyli skorzystać ze zwolnienia – nie mają już ryzyka zwrotu podatku jako pomocy publicznej;
- podatnicy, którzy złożyli korekty deklaracji i w związku z oczekiwaniem na wyrok TSUE mieli zawieszone postępowania – mogą liczyć na pozytywne rozstrzygnięcia spraw, w tym zwroty nadpłat;
- podatnicy, którzy spełniają warunki zwolnienia, ale efektywnie z niego nie skorzystali – mają jeszcze możliwość korekt deklaracji za lata 2020-2021 (wcześniejsze lata już się przedawniły).
***
#WIĘCEJ w artykule Rafała Krana z zespołu nieruchomości MDDP na łamach Raportu Kolejowego >>
https://izbakolei.pl/3d-flip-book/rk_03_2025/.
Fiskus dociśnie firmy. Ile podatków może wyciągnąć z kontroli cen transferowych?
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa planują zintensyfikować działania w obszarze cen transferowych, koncentrując się na przeciwdziałaniu transferowi zysków za granicę i agresywnym schematom optymalizacji. Zapowiedzi obejmują powołanie centralnego centrum kompetencji w ramach małopolskiego UCS, lepszą koordynację kontroli oraz rozwój narzędzi analitycznych i wymiany wiedzy z administracjami zagranicznymi. Eksperci przewidują, że zmiany przełożą się zarówno na wzrost liczby kontroli, jak i ich większą kompleksowość.
Magdalena Marciniak, partner, doradca podatkowy, szefowa Zespołu Cen Transferowych MDDP, komentuje:
„Już dziś kontrole cen transferowych to jedne z najbardziej skomplikowanych i wymagających merytorycznie kontroli. Teraz podatnicy muszą przygotować się, że będzie jeszcze trudniej.”
Zdaniem ekspertki, firmy powinny spodziewać się także kontroli jednoczesnych z udziałem administracji podatkowych z innych krajów, a także pytań o uzasadnienie gospodarcze transakcji, rynkowość rozliczeń i wpływ czynników makroekonomicznych na modele cen transferowych. Wymaga to od podatników nie tylko rzetelnej dokumentacji, ale też gotowości do obrony swoich modeli w warunkach coraz bardziej szczegółowej analizy organów.
***
#WIĘCEJ w serwisie Business Insider >> https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/ceny-transferowe-pod-lupa-kas-jakie-zmiany-czekaja-firmy-w-polsce/n3cvghc
Zakaz odliczania VAT przez branżę turystyczną sprzeczny z prawem UE
Naczelny Sąd Administracyjny po raz kolejny potwierdził, że polskie przepisy zakazujące odliczenia VAT od usług gastronomicznych i noclegowych nabywanych przez podmioty świadczące usługi turystyki są niezgodne z prawem unijnym. Uchylony w 2008 r. art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o VAT dawał takie prawo, jeśli usługi te były elementem opodatkowanej usługi turystyki na zasadach innych niż marża. Zdaniem sądu, jego usunięcie naruszyło klauzulę standstill wynikającą z dyrektywy VAT, która zakazuje pogarszania sytuacji podatników po akcesji do UE.
Paweł Goś, partner, doradca podatkowy MDDP komentuje:
„Trybunał już ponad sześć lat temu, a polskie sądy jeszcze wcześniej wskazywały, że wprowadzone 1 grudnia 2008 r. ograniczenie prawa do odliczenia VAT dla podmiotów świadczących usługi turystyki jest niezgodne z prawem unijnym. Organy podatkowe doskonale znają te rozstrzygnięcia, jednak (…) wciąż pomijają fundamentalne zasady wykładni unijnego systemu VAT.”
Ekspert podkreśla, że dopóki ustawodawca nie przywróci uchylonego przepisu lub minister finansów nie wyda jednoznacznych objaśnień podatkowych, organy podatkowe będą nadal odmawiać stosowania się do orzeczeń TSUE, mimo że powinny respektować unijny i krajowy dorobek orzeczniczy.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9854226,zakaz-odliczania-vat-przez-branze-turystyczna-sprzeczny-z-prawem-ue.html
Według Ministerstwa Finansów nowe przepisy o Krajowym Systemie e-Faktur są wystarczająco precyzyjne
Ministerstwo Finansów zapowiada kolejne zmiany w przepisach dotyczących Krajowego Systemu e‑Faktur (KSeF), które mają doprecyzować wątpliwe kwestie i ułatwić podatnikom przygotowanie się do wdrożenia systemu. Planowane jest m.in. uszczegółowienie zasad korzystania z trybu offline, doprecyzowanie momentu uznania faktury za wystawioną oraz dopracowanie rozwiązań technicznych umożliwiających wysyłkę załączników. Resort zapewnia, że celem jest zapewnienie większej przejrzystości i ograniczenie ryzyka błędów w pierwszych miesiącach obowiązkowego KSeF.
Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy MDDP, komentuje:
„Moim zdaniem obecne brzmienie przepisów budzi wątpliwości w dwóch aspektach. Jedna kwestia dotyczy tego, czy po przekroczeniu progu 10 tys. zł podatnik będzie zobowiązany do wystawiania w KSeF wszystkich faktur, w tym B2C (…). Druga wątpliwość wiąże się z ustaleniem, czy do limitu 10 tys. zł wliczane są tylko faktury B2B czy również B2C (…). Warto byłoby poprawić przepisy w tym zakresie jeszcze przed ich ostatecznym uchwaleniem.”
Eksperci podkreślają, że mimo zapowiedzi resortu przedsiębiorcy powinni już teraz rozpocząć działania przygotowawcze – od analizy procesów fakturowania, przez testy integracji z KSeF, aż po szkolenia pracowników – tak, aby uniknąć ryzyka zakłóceń w rozliczeniach od 2026 r.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Gazecie Prawnej >> https://www.gazetaprawna.pl/biuro-rachunkowe/artykuly/9854499,wedlug-ministerstwa-finansow-nowe-przepisy-o-krajowym-systemie-e-faktu.html
Na co uważać przy reorganizacji z udziałem ZCP
Transakcje z udziałem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) to złożone operacje gospodarcze, które – poza skutkami w VAT czy CIT – mogą wiązać się z istotnymi obowiązkami w obszarze cen transferowych. Przeniesienie ZCP pomiędzy podmiotami powiązanymi często obejmuje nie tylko aktywa materialne, ale także wartości niematerialne, funkcje operacyjne czy relacje z klientami. To powoduje, że każda taka operacja powinna być traktowana jak istotna transakcja kontrolowana, wymagająca rzetelnej analizy rynkowości, przygotowania dokumentacji i oceny ewentualnego obowiązku zapłaty tzw. exit fee.
Agnieszka Krzyżaniak, partner w Zespole Cen Transferowych MDDP, podkreśla:
„Kluczowe jest odpowiednie udokumentowanie intencji gospodarczych reorganizacji, wykazanie korzyści ekonomicznych oraz transparentne i spójne przedstawienie wpływu transakcji na profil działalności i rentowność podmiotów powiązanych.”
Ekspertka zwraca uwagę, że w świetle coraz bardziej rygorystycznej praktyki kontrolnej organów podatkowych rzetelne przygotowanie reorganizacji z udziałem ZCP – zarówno od strony merytorycznej, jak i dokumentacyjnej – staje się warunkiem koniecznym do zabezpieczenia pozycji podatnika i uniknięcia sporów z fiskusem.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >> https://pro.rp.pl/cit/art42777521-na-co-uwazac-przy-reorganizacji-z-udzialem-zcp
Fundacja rodzinna tylko na całe życie – po rozwodzie wyższe podatki
Od dwóch lat, czyli od momentu wejścia w życie ustawy o fundacji rodzinnej, taka struktura jest chętnie wybierana przez podatników – w tym czasie zarejestrowano już ponad 2 tysiące podmiotów. Jednocześnie z założeniem fundacji rodzinnej wiąże się wiele wątpliwości podatkowych, na które zwracają uwagę eksperci. To, czy założenie jej będzie korzystne, zależy od wielu czynników, także tych osobistych. Organy podatkowe w interpretacjach wskazują, że rozwód fundatorów może niekorzystnie wpłynąć na ich finanse.
W przypadku wypłat z fundacji, małżonkowie korzystają z pełnego zwolnienia z podatku, z uwagi na to, że należą do tzw. zerowej grupy podatkowej. Do niej zaliczani są nie tylko małżonkowie, ale także rodzeństwo, rodzice i dzieci. Po rozwodzie jednak małżonkowie przestają być dla siebie najbliższą rodziną, co, zdaniem organów podatkowych, wyklucza pełne zwolnienie z podatku i w praktyce oznacza konieczność zapłacenia 15 proc. PIT od części wypłat.
Szymon Konieczny, menedżer, radca podatkowy w MDDP, wyjaśnia, że tylko jeśli fundatorzy są w związku małżeńskim, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, dla każdego z nich wynosi 100 proc. i cała kwota wypłacanego przez fundację świadczenia jest zwolniona z PIT. Zdaniem fiskusa, w przypadku rozwodu sytuacja wygląda jednak inaczej:
„Planując powołanie fundacji, szczególnie wspólnie z małżonkiem, warto przemyśleć konsekwencje prawne i podatkowe, nie tylko w kontekście aktualnej sytuacji rodzinnej, ale również potencjalnych zmian. Bezpieczniejszym rozwiązaniem może być założenie przez małżonków odrębnych fundacji, co pozwoli zabezpieczyć fundatorów na wypadek ewentualnych zmian w życiu prywatnym” – dodaje ekspert MDDP.
***
#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >> https://www.prawo.pl/podatki/fundacja-rodzinna-tylko-na-cale-zycie-po-rozwodzie-wyzsze-podatki,534242.html.
Co wyjaśniają objaśnienia w sprawie podatku u źródła
Kiedy w 2019 roku wprowadzono system „pay and refund” w podatku u źródła rozpoczęła się rewolucja. Podatnicy zostali obowiązani do poboru podatku przy płatnościach powyżej 2 mln zł rocznie i szczególnego badania kontrahentów przy wypłatach za granicę. Od tego czasu rozumienie i stosowanie przepisów dotyczących WHT było bardzo różne, skutkując licznymi sporami z organami podatkowymi i tym samym zmniejszając zainteresowanie firm do prowadzenia działalności w Polsce. Po wejściu w życie regulacji zaczęto bowiem weryfikować w kontrolach i postępowaniach płatności zagraniczne, często kwestionując status rzeczywistego właściciela podmiotu powiązanego.
W odpowiedzi na wątpliwości podatników Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe, w których podjęło próbę odpowiedzi na pytania przedsiębiorców dotyczących klauzuli rzeczywistego właściciela. Jak podkreślają Justyna Bauta-Szostak i Gniewomir Parzyjagła, eksperci MDDP, mimo że dokument nie jest w wielu przypadkach wystarczająco precyzyjny, warto przyjrzeć się swoim bieżącym sprawom, aby sprawdzić, które zapisy w nim się znajdujące mogą być przydatne. Co ważne, przepisy ordynacji podatkowej przyznają podatnikom, którzy zastosowali się do objaśnień, ochronę podatkową zbliżoną do tej wynikającej z interpretacji indywidualnej.
Aby odbiorca płatności mógł być uznany za jej rzeczywistego właściciela, powinien posiadać ekonomiczne władztwo nad daną płatnością, a także prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą:
„Przede wszystkim należy weryfikować, czy podmiot, który otrzymuje płatność, samodzielnie podejmuje decyzję o wykorzystaniu otrzymanych środków. W tym przypadku pomocne będzie pozyskanie od tego podmiotu informacji i dowodów dotyczących na przykład reinwestowania środków otrzymywanych z polskiej spółki” – tłumaczą eksperci MDDP.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >> https://pro.rp.pl/biznes/art42764091-co-wyjasniaja-objasnienia-w-sprawie-podatku-u-zrodla.

