MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 7-11 lipca 2025
Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:
Są długo oczekiwane objaśnienia podatkowe. Firmy muszą zweryfikować swoje praktyki
Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwane objaśnienia podatkowe, które dotyczą jednej z kluczowych kwestii w zakresie podatku u źródła (WHT). Podatek ten stanowi kluczowy problem dla polskich firm, które wypłacają podmiotom zagranicznym dywidendy, odsetki lub należności licencyjne. Polskie firmy są płatnikami, co oznacza, że od wypłacanej należności zobowiązane są pobrać podatek i wpłacić go do urzędu skarbowego.
Jednak przepisy ustaw o CIT i PIT, a także niektóre umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują zwolnienie lub obniżone stawki w przypadkach, gdy spełnione zostaną określone warunki. Jeden z nich dotyczył wypłaty odsetek na rzecz „rzeczywistego właściciela”. W wydanych objaśnieniach, Minister Finansów wyjaśnił, jak należy rozumieć to kryterium.
„Wydane objaśnienia podatkowe to swoisty “przewodnik” po tym, jak Ministerstwo Finansów rozumie kryterium “rzeczywistego właściciela” dla celów rozliczania podatku u źródła” – przyznaje Bartosz Głowacki, partner, doradca podatkowy w MDDP.
Nasz ekspert dodaje, że objaśnienia stanowią dużą pomoc w interpretacji przepisów, ułatwiając ocenę czy i w jakim miejscu w strukturze występuje rzeczywisty właściciel płatności, uprawniony do zwolnienia czy obniżonej stawki podatku.
„Pozytywnie odbieram potwierdzenie oficjalnie po raz pierwszy możliwości stosowania koncepcji look-through approach, w sytuacji, w której formalny, bezpośredni odbiorca płatności nie jest jej rzeczywistym właścicielem, ale możliwe jest zidentyfikowanie takiego rzeczywistego właściciela wyżej w strukturze”.
Jak tłumaczy Bartosz Głowacki, objaśnienia pozwalają stosować tę koncepcję również w zakresie zwolnień partycypacyjnych dywidend lub odsetek i należności licencyjnych opartych o dyrektywy unijne. Kontrowersyjny może być jednak wymóg, by „przepływająca” między podmiotami płatność miała ten sam charakter.
***
#WIĘCEJ w Business Insider >> https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/minister-finansow-objasnil-podatek-u-zrodla-eksperci-widza-luki/l5xbwdd.
Trudne do wyceny wartości niematerialne – rola analizy DEMPE
Wartości niematerialne i prawne (IP), takie jak patenty, know-how czy prawa autorskie, coraz częściej stają się przedmiotem transakcji w grupach kapitałowych. Ich prawidłowa wycena na potrzeby cen transferowych jest jednak wyjątkowo wymagająca – zwłaszcza gdy aktywa te mają potencjał do generowania zysków w odległej przyszłości lub w warunkach wysokiej niepewności rynkowej. OECD rekomenduje w takich przypadkach zastosowanie analizy DEMPE, która pozwala precyzyjnie przypisać funkcje i ryzyka podmiotom uczestniczącym w procesie tworzenia i wykorzystywania wartości niematerialnych.
Jak zwracają uwagę Martyna Filipiak, menedżer MDDP i Martyna Leszczyńska, starszy konsultant MDDP:
“Organy podatkowe i sądy zwracają szczególną uwagę, czy sposób kalkulacji wynagrodzenia z tytułu udostępnienia wnip odzwierciedla rzeczywistą rolę podmiotów uczestniczących w transakcji.”
Metodyczne podejście do wyceny IP, oparte na DEMPE, pozwala nie tylko zmniejszyć ryzyko podatkowe, ale również zapewnia spójność w rozliczeniach grupowych. To szczególnie ważne w kontekście coraz bardziej zaawansowanych kontroli podatkowych i globalnych standardów compliance.
#WIĘCEJ w Rzeczpospolita >> https://pro.rp.pl/podatki-ksiegowosc-i-rachunkowosc/art42661861-trudne-do-wyceny-wartosci-niematerialne-rola-analizy-dempe
Firmy czekają na ostateczne przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Mają być gotowe w wakacje
Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, ostateczne przepisy dotyczące Krajowego Systemu e‑Faktur (KSeF) mają trafić do Sejmu już w lipcu – to kluczowy krok, by przedsiębiorcy mieli pełny obraz obowiązków wynikających z e-fakturowania poza dokumentacją techniczną, która już ujrzała światło dzienne. Choć obowiązek wystawiania e-faktur w KSeF ruszy od 1 lutego 2026 r. (dla największych firm) i od kwietnia 2026 r. (dla pozostałych), wprowadzenie jasnych ram prawnych jest kluczowe, by uniknąć chaosu organizacyjnego.
Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy MDDP, tłumaczy:
„Na razie cały czas bazujemy na projektowanych przepisach… te miesiące, które pozostały do wdrożenia obowiązkowego KSeF‑u, to nie jest długi czas na przygotowanie się firm.”
Barometr nastrojów wśród księgowych pokazuje obawy związane z brakiem jasnych wytycznych – zwłaszcza w obszarze integracji między systemami, procesu testowania API i zmian wewnętrznych procedur. Przedsiębiorcy powinni maksymalnie wykorzystać okres do wakacji na zaplanowanie wdrożenia – od oceny technologii, przez aktualizację procesów obiegu dokumentów, aż po przeszkolenie personelu.
#WIĘCEJ w serwisie Newseria >> https://biznes.newseria.pl/news/firmy-czekaja-na,p1056823823
Fundacja rodzinna a działalność gospodarcza – granice zwolnienia z CIT
Odkąd obowiązują przepisy dotyczące fundacji rodzinnych, wydano liczne interpretacje indywidualne, zapadły wyroki sądów administracyjnych oraz pojawiły się opinie zabezpieczające. Taki stan rzeczy to wynik nie tylko niedookreślonego charakteru przepisów i płynącej z tego potrzeby ich doprecyzowania, ale także z wyjątkowej kreatywności fundatorów, którzy przez ostatnie dwa lata wykazali się inwencją w zakresie testowania granic tych konstrukcji.
Zgodnie z przepisami fundacja rodzinna to osoba prawna, której jedynym ustawowym celem jest gromadzenie majątku, zarządzanie nim w interesie beneficjentów i spełnianie na ich rzecz świadczeń. Mimo że ustawa reguluje ramy działania fundacji, w praktyce realizacja określonych w statucie celów może przybierać różne formy, co nie zawsze jest jednoznaczne z perspektywy prawnej i podatkowej.
W tym kontekście Bartosz Głowacki, partner, doradca podatkowy w MDDP tłumaczy, że fundacje rodzinne co do zasady objęte są zwolnieniem z CIT. Od tej reguły występują wyjątki, m.in. w zakresie podatku od przychodów z budynków czy tzw. ukrytych zysków. Zwolnienie nie obejmuje także dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez fundację, jeżeli wykracza poza dozwolony w ustawie zakres.
„Podjęcie przez fundację rodzinną innej działalności gospodarczej skutkuje opodatkowaniem dochodów osiągniętych z takiej działalności podatkiem dochodowym wg stawki 25 proc. W takim przypadku podstawę opodatkowania fundacji rodzinnej ustala się według zasad ogólnych. Przepisy nie przewidują tutaj żadnych specyficznych reguł”.
Co ważne, prowadzenie działalności nie jest ani jedynym ani koniecznym sposobem realizowania przez fundację jej celów statutowych. Jak dodaje nasz ekspert, w pierwszym okresie obowiązywania przepisów przyjmowano, że każda aktywność fundacji kwalifikowana była jako działalność. Dyskutowano jedynie na temat tego, czy jest ona dozwolona, i tym samym zwolniona z CIT, czy niedozwolona. „Całkowicie pomijano fakt, że fundacja rodzinna wcale nie musi prowadzić działalności gospodarczej, ale nadal może funkcjonować” – podkreśla Bartosz Głowacki.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >> https://pro.rp.pl/biznes/art42620241-fundacja-rodzinna-a-dzialalnosc-gospodarcza-granice-zwolnienia-z-cit.
Zmiany w naliczaniu odsetek wcale nie takie korzystne
Ministerstwo Finansów szykuje nowelizację ordynacji podatkowej, która miała oznaczać korzystne zmiany dla podatników. W pierwotnym projekcie znalazł się m.in. zapis, który zakładał, że za czas kontroli podatkowej lub celno-skarbowej trwającej ponad sześć miesięcy podatnicy nie muszą płacić odsetek za zwłokę. Co innego jednak wynika z projektu, który trafił teraz do Sejmu. Rząd zdecydował się bowiem na mniej korzystne rozwiązanie – odsetki mają nie być naliczane dopiero od siódmego miesiąca kontroli.
„Z dużej chmury mały deszcz” – podsumowuje Jakub Warnieło, starszy menedżer, doradca podatkowy, szef zespołu postępowań podatkowych i sądowych w MDDP. „Zmiany miały bowiem realnie poprawić sytuację podatników w trakcie kontroli, tymczasem ich praktyczny wymiar może okazać się niezbyt znaczący”.
Zaproponowany przepis mówi, że w przypadku kontroli trwającej siedem miesięcy, jedynie za ostatni z nich organ nie naliczy odsetek. Co więcej, w zakres sześciomiesięcznego terminu nie wejdą m.in. terminy przewidziane w przepisach na dokonanie określonych czynności czy okresy zawieszenia kontroli lub opóźnień z winy strony lub przyczyn niezależnych od organu.
„Organ nadal będzie mógł twierdzić, że opóźnienie powstało z niezależnych od niego przyczyn – wobec czego odsetki powinny naliczać się za cały okres kontroli”.
Ekspert podkreśla, że w praktyce znaczenie tych przepisów może okazać się niewielkie z uwagi na dość długi – sześciomiesięczny – okres. Z danych wynika bowiem, że kontrole podatkowe kończą się średnio w ciągu czterech miesięcy. W takich przypadkach nowe przepisy nie znajdą zastosowania. Większe znaczenie mogą mieć dla kontroli celno-skarbowych, których średni czas trwania przekracza sześć miesięcy, natomiast wynosi mniej niż rok (dane za 2024 r.).
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9835208,zmiany-w-naliczaniu-odsetek-wcale-nie-takie-korzystne.html.

