MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 17-21 listopada 2025
Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:
Informacja o cenach transferowych w cieniu zapowiadanych kontroli
Spółki, których rok podatkowy jest równy kalendarzowemu, muszą do 1 grudnia przesłać informację o cenach transferowych.
Co ważne, zapowiadana przez Ministerstwo Finansów intensyfikacja kontroli sprawia, że przedsiębiorcy muszą jeszcze uważniej podchodzić do kwestii rozliczeń z podmiotami powiązanymi oraz do przekazywanej organom informacji.
W tym kontekście Agnieszka Krzyżaniak, partner w zespole cen transferowych MDDP, podkreśla, że:
„Spółki powinny zwrócić szczególną uwagę na kwestie usług niematerialnych, ponieważ niewłaściwe udokumentowanie i brak dowodów potwierdzających nabycie tych usług może prowadzić do podważenia rozliczeń. Nie wystarczy tu sama faktura czy potwierdzenie zapłaty. Organ podatkowy może zastosować recharakteryzację transakcji z podmiotami powiązanymi, czyli narzędzie zmiany podatkowego traktowania transakcji. Wówczas spółka traci prawo do traktowania tych wydatków jako kosztów podatkowych”.
Przedsiębiorcy muszą też zwracać uwagę na tzw. transakcje wrażliwe na kontrole podatkowe. Przykładowo licencje mogą zostać uznane za usługi prawno-administracyjne, a cash pooling (pokrywaniu niedoborów pieniężnych jednej spółki z nadwyżek wypracowanych przez inną) za pożyczkę.
***
#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/informacja-o-cenach-transferowych-2025,535927.html.
KSeF: rewolucja spora, lecz mała świadomość przedsiębiorców
Krajowy System e-Faktur, który wchodzi od lutego, wchodzi w zasadzie dla dużych firm, ale małe też będą na niego wystawione, bo duże wystawią im w systemie faktury.
I im dłużej się nad tym zastanawiać i bardziej przechodzić do myślenia o tym, jak w praktyce będziemy z tym systemem pracowali, tym więcej pojawia się znaków zapytania i powodów do zdenerwowania.
***
#WIĘCEJ o KSeF w rozmowie z Janiną Fornalik na antenie biznes24.pl >>
https://biznes24.pl/ksef-rewolucja-spora-lecz-mala-swiadomosc-przedsiebiorcow-rozmowa/.
W związku nieformalnym jak w małżeństwie. Rząd tnie projekt, lecz ulgi podatkowe zostawia
Projekt ustawy o statusie osoby najbliższej w związku i umowie o wspólnym pożyciu niebawem ujrzy światło dzienne.
Trwają ostatnie szlify i wyliczenia finansowe do Oceny Skutków Regulacji. To właśnie one mogą mieć kluczowe znaczenie przy planie zrównania preferencji podatkowych osób w związkach nieformalnych z tymi, które przysługują małżeństwom. Zaprezentowany przez polityków projekt zakłada bowiem taką reformę.
Anna Misiak, partner, doradca podatkowy, szef zespołu podatków osobistych i doradztwa dla pracodawców w MDDP, przypomina, że:
„W kontekście podatkowym osoby żyjące w związkach partnerskich są obecnie traktowane tak, jakby należały do III grupy podatkowej. Po wejściu zmian w życie obejmie je zwolnienie od podatku od spadku i darowizn – takie jak w przypadku członków najbliższej rodziny (tzw. grupa „0”). To rozwiązanie postulowane od lat”.
To sprawia, że chociaż osoby w związkach partnerskich mieszkają razem i od lat współtworzą gospodarstwo domowe, nie są traktowane jak najbliższa rodzina na równi z małżeństwami. Fakt, że nie mogły do tej pory przekazywać sobie majątku bez podatku czy dziedziczyć po sobie, budził duże kontrowersje. Zdarza się, podobnie jak u małżonków, że dysproporcje w dochodach są znaczące albo że partnerzy wspólnie gromadzą przez lata spory majątek. Mimo to nie mogą bez podatku dziedziczyć ani przekazać sobie darowizny.
„Po śmierci jednego z partnerów drugi powinien mieć zabezpieczenie finansowe i korzystać z podobnych praw jak członkowie najbliższej rodziny, w tym małżonkowie. Prawa podatkowe wiążą się jednak również z obowiązkami – gwarantowanie określonych uprawnień pociąga za sobą także określone obowiązki, tak jak w przypadku małżonków” – podsumowuje nasza ekspertka.
***
#WIĘCEJ w serwisie XYZ.pl >>
https://xyz.pl/w-zwiazku-nieformalnym-jak-w-malzenstwie-rzad-tnie-projekt-lecz-ulgi-podatkowe-zostawia/.
Czynności sprawdzające – zakres, procedury i skutki dla przedsiębiorców
Organy podatkowe dysponują wieloma narzędziami do weryfikacji, czy podatnicy prawidłowo wywiązują się ze swoich obowiązków. Dużym zainteresowaniem cieszą się ostatnio czynności sprawdzające, czyli najmniej sformalizowane procedury badania rozliczeń.
Jak wynika z raportu MDDP i Konfederacji Lewiatan pt. „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa. Niełatwe relacje podatników i organów podatkowych”, w Polsce co minutę „otwiera się” średnio ponad 20 czynności sprawdzających. Tylko w 2024 r. przeprowadzono ich ponad 2,1 mln (w obszarze VAT, PIT, CIT i akcyzy).
To najlepiej pokazuje, że czynności sprawdzające stały się podstawowym narzędziem weryfikacji rozliczeń podatników – prostszym i wygodniejszym dla organów niż kontrola czy postępowanie. Można je prowadzić wielokrotnie, wobec tego samego przedsiębiorcy i w tym samym zakresie, co daje administracji ogromną swobodę działania.
Z tego powodu warto wiedzieć, czym są czynności sprawdzające, jak może wyglądać ich przebieg i czego mogą dotyczyć. Z otrzymanych od Ministerstwa Finansów danych jednoznacznie wynika, że wcześniej czy później zetknie się z nimi każdy przedsiębiorca.
Eksperci MDDP z zespołu postępowań podatkowych i sądowych MDDP – Jakub Warnieło i Aleksandra Bulaszewska – podkreślają, że:
„Skala popularności czynności sprawdzających sprawia, że nie można ich ignorować. Oznacza to, że każdy przedsiębiorca powinien być odpowiednio przygotowany również na tę formę weryfikacji rozliczeń. Warto mieć na uwadze, że odpowiednie działanie na tym etapie może uchronić przed bardziej sformalizowaną kontrolą czy postępowaniem podatkowym w przyszłości. Z tego powodu warto zadbać o procedury i odpowiednie przeszkolenie pracowników. Każda informacja nieopatrznie przekazana organom podatkowym może zostać później wykorzystana przeciwko podatnikowi, dlatego warto działać z wyprzedzeniem”.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >>
https://pro.rp.pl/prawo-podatkowe/art43334301-czynnosci-sprawdzajace-zakres-procedury-i-skutki-dla-przedsiebiorcow.
Dokumentacja cen transferowych. Fiskus wszędzie widzi powiązania
Po raz kolejny NSA zakwestionował prezentowane przez fiskusa szerokie rozumienie terminu „podmioty powiązane”. Najnowszy wyrok dotyczył spółek, które zawarły umowę konsorcjum, wcześniejszy – podmiotów powiązanych ze Skarbem Państwa.
Z sądowych orzeczeń wynika jasno, że ani spółki tworzące konsorcjum, ani podmioty, które są powiązane ze Skarbem Państwa, nie muszą sporządzać lokalnej dokumentacji cen transferowych. Ustawodawca wcale tego od nich nie wymaga.
„Zamiast zachęcać do przejrzystych relacji i inwestycji, fiskus wysyła przedsiębiorcom sygnał, że każda współpraca może się skończyć dodatkowymi obowiązkami i ryzykiem sankcji. Dobrze, że sądy powstrzymały taką wykładnię. Wyroki sądów przywracają zdrowy rozsądek w stosowaniu przepisów o cenach transferowych” – komentuje Adrian Mroziewski, partner w zespole cen transferowych MDDP.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/cit/artykuly/10586150,dokumentacja-cen-transferowych-fiskus-wszedzie-widzi-powiazania.html.
Czy warto przekazać nieruchomość do fundacji rodzinnej
Panuje przekonanie, że fundacja rodzinna nie płaci podatków i w związku z tym posiadanie przez nią nieruchomości jest powszechne. Czy jednak rzeczywiście tak jest?
Justyna Bauta-Szostak, partner, doradca podatkowy, radca prawny w MDDP, zwraca uwagę, że:
„Fundacja rodzinna może posiadać w swoim majątku nieruchomości i zarządzać nimi na rzecz beneficjentów, jednak każdy sposób wykorzystania lub dysponowania nieruchomościami wiąże się z odmiennymi konsekwencjami podatkowymi”.
Zarówno wynajem, udostępnianie, jak i sprzedaż nieruchomości mogą spowodować obowiązek zapłaty CIT lub PIT, jeśli uznane zostaną za działalność wykraczającą poza dozwolony zakres. Dodatkowo, w sytuacji gdy fundator korzysta z nieruchomości należącej do fundacji, pojawiają się dodatkowe obciążenia podatkowe, których nie ma przy posiadaniu nieruchomości na własność. Fundacja – jako osoba prawna – może także płacić wyższy podatek od nieruchomości niż osoba fizyczna.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >>
https://pro.rp.pl/cit-rozliczenia/art43334211-czy-warto-przekazac-nieruchomosc-do-fundacji-rodzinnej.
W branży medycznej i farmaceutycznej ulga B+R powinna być standardem
Rosnące wymagania regulacyjne, presja na jakość i bezpieczeństwo oraz dynamiczny rozwój technologii sprawiają, że firmy medyczne i farmaceutyczne nieustannie prowadzą prace nad nowymi rozwiązaniami. W praktyce oznacza to nie tylko tworzenie innowacyjnych leków, ale także ulepszanie receptur, optymalizację procesów czy wdrażanie automatyzacji. Wszystkie te działania mogą spełniać przesłanki działalności B+R, co otwiera drogę do skorzystania z preferencji podatkowej.
„Aby dane prace mogły zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową, muszą mieć charakter twórczy i systematyczny. Twórczość nie zawsze oznacza przełomowe odkrycia – wystarczy, że przedsięwzięcie ma element innowacyjności z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa” – podkreślają eksperci MDDP – Bartosz Głowacki oraz Jakub Sobczak.
Ulga B+R umożliwia dodatkowe odliczenie kosztów ponoszonych na działalność badawczo-rozwojową, takich jak wynagrodzenia pracowników, materiały do testów czy wydatki na ochronę własności intelektualnej. To realne wsparcie dla firm, które inwestują w rozwój – niezależnie od tego, czy tworzą nowe produkty, czy usprawniają istniejące procesy. Kluczowe jest jednak rzetelne dokumentowanie projektów i kosztów, aby bezpiecznie korzystać z preferencji i maksymalizować korzyści podatkowe.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/cit/artykuly/10584248,w-branzy-medycznej-i-farmaceutycznej-ulga-br-powinna-byc-standardem.html.
Cash pooling: kiedy pojawia się ryzyko podatkowe
Cash pooling może być skutecznym i bezpiecznym narzędziem zarządzania płynnością, ale tylko wtedy, gdy jego funkcjonowanie jest przemyślane, monitorowane i odpowiednio udokumentowane. Ryzyka podatkowe w zakresie cen transferowych w tym mechanizmie pojawiają się przede wszystkim w sytuacjach, gdy przepływy finansowe nie odzwierciedlają rzeczywistych potrzeb uczestników lub gdy brakuje jasnego podziału ról i przypisania ryzyk.
Z perspektywy podatkowej warto przyjrzeć się proporcjonalności podziału korzyści i ryzyk oraz ekonomicznemu uzasadnieniu każdej decyzji finansowej. W praktyce oznacza to, że nawet mechanizm działający poprawnie z punktu widzenia biznesowego może wzbudzić wątpliwości organów podatkowych, jeśli nie będzie przejrzysty i właściwie udokumentowany. Dodatkowo brak jasnych zasad może prowadzić do nieporozumień między spółkami w grupie i utrudniać wewnętrzne decyzje finansowe.
W tym kontekście Agnieszka Krzyżaniak i Berenika Kulej – ekspertki z zespołu cen transferowych MDDP – wskazują, że:
„Transakcje cash poolingu stały się standardem w rozliczeniach grup kapitałowych. Z perspektywy cen transferowych to nie tylko rozliczenie w zakresie alokacji nadwyżek lub niedoborów środków finansowych przez uczestników systemu, ale również system podziału określonych funkcji i ryzyk między uczestnikami a liderem, które mają nieodzowny wpływ na sposób wynagradzania w transakcji”.
Na co powinni zwracać uwagę uczestnicy i liderzy grup, aby rozliczenia w ramach systemu cash-poolingu nie wzbudziły zastrzeżeń organów podatkowych?
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10584236,cash-pooling-kiedy-pojawia-sie-ryzyko-podatkowe.html.
Krajowy System e-Faktur skomplikuje zasady odliczania VAT
Dyrektor KIS potwierdza, że będzie można odliczać podatek naliczony z faktury wystawionej wbrew obowiązkowi poza Krajowym Systemem e-Faktur. To jednak oznacza, że szybciej będzie mógł odliczyć VAT ten, kto dostanie fakturę poza KSeF, niż ten, kto dostanie ją w formacie ustrukturyzowanym.
1 lutego 2026 r., wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur, wielu nabywców stanie przed pytaniem: czy można odliczyć podatek naliczony, gdy faktura zostanie wystawiona w jakiejkolwiek formie, czy dopiero gdy zostanie wystawiona przy użyciu KSeF i zostanie jej przydzielony numer identyfikujący w tym systemie. Interpretacje dyrektora KIS, choć korzystne, jeszcze bardziej utrudniają odpowiedź.
Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy w zespole VAT MDDP, zwraca uwagę, że:
„Przepisy ustawy o VAT uzależniają realizację prawa do odliczenia VAT od otrzymania faktury przez nabywcę. Jednocześnie w związku z wprowadzeniem KSeF dodano szczególne zasady dotyczące momentu otrzymania faktury – należy zaznaczyć, że dotyczą one jedynie faktur ustrukturyzowanych wystawionych w KSeF (art. 106na ust. 3 i 4) oraz wystawionych w trybie offline24 i przesłanych do KSeF (art. 106nda ust. 11).
Moim zdaniem przepisy te odzwierciedlają zamysł Ministerstwa Finansów, aby wprowadzenie centralnego systemu e-fakturowania skutkowało w zasadzie całkowicie elektronicznym obiegiem faktur między podatnikami. To da organom administracji skarbowej dostęp do ogromnej bazy danych i możliwość ich weryfikacji w powiązaniu z raportowaniem JPK, a w efekcie ma prowadzić do uszczelnienia systemu podatkowego”.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10585265,krajowy-system-e-faktur-skomplikuje-zasady-odliczania-vat.html.
Nadchodzi fala zmian w podatkach – firmy czeka ciężki koniec roku
Z początkiem stycznia 2026 r. wchodzi w życie szereg zmian, w tym obowiązek raportowania JPK CIT dla kolejnych grup oraz obligatoryjny KSeF. Coraz powszechniejsze będzie też wykorzystanie sztucznej inteligencji. Dodatkowym wyzwaniem staje się jednak rozrzucenie zmian w szeregu różnych projektach ustaw, na różnym etapie legislacyjnym, uchwalanych na ostatnią chwilę. Przedsiębiorcy rozpoczynają przygotowania, często nie mając pewności, które z przepisów wejdą w życie.
Natomiast koniec 2025 r. to okres przygotowania systemów finansowo-księgowych do nowych wymogów. Niewątpliwie największą zmianą, która obejmie co do zasady wszystkich przedsiębiorców, jest wdrożenie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur. Od 1 lutego 2026 r. faktury w KSeF będą wystawiać największe firmy (o wartości sprzedaży za 2024 r. przekraczającej 200 mln zł wraz z podatkiem). Od 1 kwietnia 2026 r. obowiązek będzie dotyczył pozostałych przedsiębiorców. Ale jest też wyjątek. W przypadku drobnych przedsiębiorców, u których wartość faktur wystawionych w danym miesiącu nie przekracza 10 tys. zł brutto, termin zostanie odroczony do 1 stycznia 2027 r.
„Terminy 1 lutego i 1 kwietnia będą dotyczyć wystawiania faktur. Jednak jeśli chodzi o odbiór faktur w KSeF, to wszyscy podatnicy muszą być przygotowani do ich odbierania w tym samym terminie – już od 1 lutego 2026 r. – zauważa Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy w zespole VAT MDDP.
***
#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/jakie-zmiany-podatkowe-wejda-w-zycie-w-2026,535848.html.
Poligon doświadczalny dla KSeF już otwarty
W sobotę ruszyły testy e-faktur z autentycznymi danymi przedsiębiorców. To kolejny etap przygotowań do wdrożenia KSeF.
Działający od soboty dla przedsiębiorców poligon doświadczalny dla e-fakturowania jest oficjalnie nazywany „uruchomieniem Aplikacji Podatnika KSeF 2.0 na środowisku przedprodukcyjnym”. To niezbyt zrozumiałe poza światem informatycznym sformułowanie oznacza w praktyce nowy etap testów Krajowego Systemu e-Faktur.
Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy w zespole VAT MDDP, podnosi, że warto skorzystać z próbnej opcji KSeF:
„W przypadku małych firm może być to w ogóle sprawdzenie takiej możliwości z Aplikacją Podatnika. Dla tych większych, szykujących się już od dłuższego czasu do uruchomienia systemu, najważniejsze może się okazać przetestowanie połączenia ich wewnętrznych systemów fakturowania z tym systemem, a w tym celu konieczne jest wygenerowanie certyfikatów lub tokenów”.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >>
https://archiwum.rp.pl/artykul/1543889-Poligon-doswiadczalny-dla-KSeF-juz-otwarty.html.

