MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 20-24 października 2025
Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:
Polscy przedsiębiorcy nie są gotowi na KSeF
Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie już pierwszego lutego 2026 r. W związku z tym pojawiają się wątpliwości nie tylko ze strony przedsiębiorców oraz ze strony urzędów skarbowych, ale także ze strony księgowych.
Czego dotyczą te wątpliwości?
Na to pytania i wiele innych odpowiada Janina Fornalik – partner, doradca podatkowy w zespole VAT MDDP.
***
#WIĘCEJ w rozmowie na antenie biznes24.pl >>
https://biznes24.pl/polscy-przedsiebiorcy-nie-sa-gotowi-na-ksef-rozmowa/.
Zapraszamy także na stronę naszego rozwiązania >>
https://www.mddp.pl/ustrukturyzowane-faktury-elektroniczne-i-krajowy-system-e-faktur/.
Zatrudnienia fundatora – aspekty podatkowe
Celem fundacji rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz. Aby realizować cele przewidziane przez ustawodawcę, w szczególności gromadzenie mienia i zarządzanie nim, fundacja rodzinna może zatrudniać pracowników oraz zarząd, w tym fundatora.
Choć katalog działalności gospodarczej, którą może prowadzić fundacja rodzinna, jest ograniczony, nie ma szczególnych ograniczeń dotyczących sposobu, w jaki fundacja może organizować swoje przedsiębiorstwo. Jest to istotne, ponieważ fundacja, aby samodzielnie funkcjonować w obrocie gospodarczym, potrzebuje odpowiedniego substratu majątkowo-osobowego. Fundacja, podobnie jak każdy przedsiębiorca, ma możliwość zatrudniania wykwalifikowanych pracowników, korzystania z usług zewnętrznych dostawców oraz budowania kadry menedżerskiej. Innymi słowy, fundacja rodzinna może sięgać po wszystkie dostępne środki, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie i rozwój swojego przedsiębiorstwa.
W tym kontekście Anna Bergman, menedżer, adwokat w MDDP, podkreśla, że:
„Kluczowe jest to, że fundacja rodzinna, jako osoba prawna, może być pracodawcą w rozumieniu kodeksu pracy oraz może być stroną umów cywilnoprawnych. Ustawodawca nie przewidział w tym zakresie ograniczeń prawnych. Co więcej, pracownikami, zleceniobiorcami, współpracownikami czy menedżerami fundacji rodzinnej mogą być osoby powiązane z fundacją, w tym sam fundator oraz beneficjenci. W takiej sytuacji należy jednak zachować szczególną ostrożność”.
***
#WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >>
https://pro.rp.pl/pit-skala-podatkowa-a-podatek-liniowy/art43201961-zatrudnienie-fundatora-w-fundacji-rodzinnej-aspekty-podatkowe.
Trzy opcje dla JDG przed KSeF. Tak przygotujesz się na obowiązkowe e-faktury
Dla wielu przedsiębiorców prowadzących JDG wdrożenie KSeF oznaczać będzie duże zmiany w fakturowaniu. Skończy się excel i papierowe dokumenty. Obowiązkowe będą faktury ustrukturyzowane.
W tym kontekście Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy w zespole VAT MDDP, podkreśla, że: „Choć zmiany w obiegu fakturowym po wprowadzeniu KSeF będą cyfrową rewolucją w skali kraju, to dla małych firm nie wydaje się, aby skutkowały istotnymi trudnościami, choć pewne czynności dodatkowe trzeba będzie wykonać”.
Warto podkreślić, że mikroprzedsiębiorcy wbrew pozorom nie mają więcej czasu na przygotowania do KSeF.
„Jeśli obroty miesięczne przedsiębiorcy nie przekraczają 10 tys. zł brutto, to obowiązek wystawiania faktur w KSeF będzie odroczony do 1 stycznia 2027 r. Jednak od samego początku, tj. od 1 lutego 2026 r., mikroprzedsiębiorcy powinni odbierać faktury z KSeF. Chodzi o dokumenty wystawione dla nich przez duże firmy” – tłumaczy Janina nasza ekspertka. W praktyce mówimy o dostawcach prądu, energii, ciepła, usług telekomunikacyjnych czy internetu. Ich odbiorcami są również mikroprzedsiębiorcy.
***
#WIĘCEJ w serwisie Business Insider >>
https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/ksef-dla-jdg-jak-dostosowac-sie-do-nowych-wymagan-fakturowania/f0p8k19.
Kary w KSeF szybciej niżby się spodziewano
Kary za naruszenie przepisów o Krajowym Systemie e-Faktur mają wejść w życie dopiero od 2027 r., jednak „tylnymi drzwiami” będą nakładane już w 2026 r. Wystarczy, że sprzedawca po uzyskaniu numeru identyfikującego fakturę wystawioną wcześniej w trybie offline24 nie skoryguje ewidencji w JPK_VAT.
Taki może być skutek wejścia w życie opublikowanego niedawno projektu rozporządzenia ministra finansów i gospodarki. Już sam początek jego tytułu przyprawia doradców i księgowych o ból głowy – rozporządzenie w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie. Pierwotne jest rozporządzenie z 15 października 2019 r. (Dz.U. poz. 1988 ze zm.). Zmienianym – rozporządzenie z 29 grudnia 2023 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 13 ze zm.), które zmieniło to pierwotne.
„Może zamiast kolejnego rozporządzenia zmieniającego warto byłoby napisać nowe, czytelne rozporządzenie od zera?” – podkreśla Krzysztof Jaros, menedżer, radca prawny w zespole VAT MDDP.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10508643,sankcje-w-ksef-szybciej-nizby-sie-spodziewano.html.
Spory w branży budowlanej – z kontrahentami i fiskusem – o co podatnicy pytają na szkoleniach?
W sektorze budowlanym – obok tematyki umów na roboty budowlane, o których to pisaliśmy we wcześniejszym artykule – istotne jest zagadnienie dot. sporów związanych z realizacją robót budowlanych.
- Jakie potencjalne skutki może mieć wprowadzenie obowiązku sporządzania i przesyłania JPK-CIT?
- Czy branża budowlana jest uważana za branżę podwyższonego ryzyka i co to oznacza dla przedsiębiorców?
- Jakie obszary mogą być przedmiotem kontroli organów podatkowych w branży budowlanej?
Na liczne pytania i wątpliwości związane z tą tematyką odpowiadają eksperci MDDP – Katarzyna Kozakowska, Jakub Warnieło i Aleksandra Bulaszewska, którzy w ramach MDDP Platforma Wiedzy prowadzą warsztaty i szkolenia w tym zakresie. Pytania te i wątpliwości dotyczą następujących zagadnień:
NOWY OBOWIĄZEK – RAPORTOWANIE JPK CIT
Jesteśmy niemiecką firmą budowlaną, która prowadzi działalność w Polsce poprzez oddział. Nasze łączne przychody w 2024 r. wyniosły 200 mln euro, w tym 40 mln euro przychodów osiągnął oddział na terytorium Polski. Jakie potencjalne skutki dla naszej działalności może mieć wprowadzenie obowiązku sporządzania i przesyłania JPK-CIT i jak zabezpieczyć się przed negatywnymi konsekwencjami? Kiedy będziemy zobowiązani do przesłania JPK-CIT po raz pierwszy?
KONTROLA URZĘDU CELNO-SKARBOWEGO W PODATKU VAT
Nasza firma (spółka z o.o.) realizuje usługi budownictwa mieszkaniowego, które fakturujemy ze stawką 8%. Mieliśmy kontrolę z urzędu celno-skarbowego w podatku VAT. Urząd zakwestionował stawkę 8% na nasze usługi i stwierdził, że powinny być opodatkowane stawką 23%. Po kontroli skorygowaliśmy nasze rozliczenia zgodnie z ustaleniami. Okazało się jednak, że jest dużo przesłanek, żeby uznać, że ostatecznie nasze usługi mogą korzystać ze stawki 8%. Czy możemy skorygować rozliczenia z powrotem na stawkę 8%?
CIT-8 A CZYNNY ŻAL
Przeprowadziliśmy wewnętrzny audyt, podczas którego okazało się, że nie wysłaliśmy CIT-8 za 2022 r. Urząd skarbowy nigdy nas nie wezwał do złożenia zeznania. Co powinniśmy teraz zrobić? Czy powinniśmy złożyć czynny żal?
BRANŻA BUDOWLANA BRANŻĄ PODWYŻSZONEGO RYZYKA – CO TO OZNACZA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW?
Czy to prawda, że branża budowlana jest uważana za branżę podwyższonego ryzyka i co to dla nas oznacza?
DOWODY W KONTROLI URZĘDU CELNO-SKARBOWEGO
Mamy kontrolę urzędu celno-skarbowego prowadzoną przez organ podatkowy z drugiego końca Polski. Urząd sprawdza te same transakcje (usługi montażu), które już były przedmiotem kontroli wobec naszego kontrahenta. Zapytaliśmy kontrahenta o wynik tych postępowań i dostaliśmy informację, że urząd nie zakwestionował jego rozliczeń. Czy możemy poprosić urząd celno-skarbowy o uwzględnienie tych dokumentów?
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10497212,spory-w-branzy-budowlanej-z-kontrahentami-i-fiskusem-o-co-podatnicy.html.
Zapraszamy również do lektury pierwszej części tego artykułu pt.: „Umowy na prowadzenie robót budowlanych – o co podatnicy pytają na szkoleniach?” >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10491523,umowy-na-prowadzenie-robot-budowlanych-o-co-podatnicy-pytaja-na-szko.html.
Wprowadzanie opłat licencyjnych między podmiotami powiązanymi: jak uniknąć pułapek?
W dobie globalizacji i szybkiego postępu technologicznego własność intelektualna stała się jednym z najcenniejszych aktywów grup kapitałowych. Sukces biznesowy wielu grup w dużej mierze opiera się na posiadaniu unikalnych wartości niematerialnych i prawnych, przez co transakcje licencyjne między podmiotami powiązanymi cieszą się popularnością.
Jednak tematyka opłat licencyjnych przyciąga uwagę nie tylko samych grup, ale wzbudza czujność także organów podatkowych. Potwierdza to najnowsze orzecznictwo podatkowe.
Jakie wnioski można wyciągnąć z ostatnio wydanych decyzji?
Licencje są częstym przedmiotem sporów ze względu na swój niematerialny charakter, trudny do zmierzenia i właściwej oceny. Znaki towarowe, nazwy handlowe, patenty, know-how, oprogramowanie czy baza klientów – to tylko niektóre z przykładów aktywów niematerialnych mogących stanowić przedmiot licencji między podmiotami powiązanymi. Katalog ten jest otwarty, a różnorodność form, jakie mogą przyjmować takie aktywa sprawia, że nie sposób jednoznacznie uchwycić ich niematerialnego charakteru. Utrudnienia w zdefiniowaniu niematerialności przedmiotu licencji komplikują na przykład prawidłowe oszacowanie rynkowej wartości opłat licencyjnych. Co prawda, lokalna praktyka oraz międzynarodowe wytyczne dostarczają podatnikom pewnych wskazówek, jednak w kontekście trudnego do uchwycenia charakteru aktywów niematerialnych narzędzia te mogą nie być wystarczające.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej w artykule Agnieszki Krzyżaniak i Katarzyny Mazurkiewicz z zespołu cen transferowych MDDP >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10497133,wprowadzanie-oplat-licencyjnych-miedzy-podmiotami-powiazanymi.html.
Nie tylko KSeF, ale duże zmiany w JPK VAT – ministerstwo zaskoczyło podatników
Poza przygotowaniem do KSeF, przedsiębiorcy będą musieli w ciągu trzech miesięcy wdrożyć duże zmiany w raportowaniu JPK VAT. Takie skutki będzie miał przedstawiony w ubiegłym tygodniu projekt Ministerstwa Finansów.
Eksperci podkreślają, że wbrew uzasadnieniu do projektu, nie będzie to tylko dostosowanie do KSeF, ale duża i kosztowna modyfikacja. Nawet małe firmy, które będą wystawiać faktury w KSeF od 2027 r. będą musiały przystosować JPK VAT od 1 lutego 2026 r.
Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy w zespole VAT MDDP, zaznacza, że będą to bardzo duże zmiany. To nadmierne obciążenie podatników w czasie, gdy intensywnie pracują nad wdrożeniem KSeF oraz w niepewnym otoczeniu prawnym, ponieważ nie ma jeszcze ostatecznej wersji rozporządzeń wykonawczych do KSeF.
„Zmiany w JPK VAT to kolejne zmiany w systemach, które firmy muszą wdrożyć w tak krótkim czasie. Nowe oznaczenia trzeba będzie stosować nie tylko w raportowaniu od strony sprzedaży, ale również od strony zakupu, co stanowić będzie istotne utrudnienie. Co więcej, wymóg ten będzie dotyczył wszystkich przedsiębiorców już od 1 lutego 2026 r. To oznacza, że nawet mniejsze podmioty, które będą miały obowiązek wystawiania faktur w KSeF od 1 kwietnia 2026 r. lub od 1 stycznia 2027 r. będą musiały wdrożyć zmiany w JPK VAT od 1 lutego 2026 r., by oznaczać faktury zakupowe. Jednocześnie wymóg podawania numeru KSeF w przelewach, przy płatności za faktury zakupowe, został wcześniej odroczony do 1 stycznia 2027 r. Wydaje się więc, że zmiany proponowane w rozporządzeniu są nieprzemyślane i niedostosowane do pozostałych przepisów w zakresie KSeF. Poza tym okres trzech miesięcy może być niewystarczający na wdrożenie zmian w systemach JPK VAT, zwłaszcza w przypadku firm należących do dużych grup kapitałowych, gdzie zmiany w systemach wymagają zaangażowania zagranicznych zespołów informatycznych. Ministerstwo Finansów powinno rozważyć, po pierwsze odroczenie terminu obowiązywania rozporządzenia do 1 stycznia 2027 r., a po drugie – rezygnację z wymogu oznaczania numerem KSeF faktur zakupowych” – zauważa nasza ekspertka.
***
#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >>
https://www.prawo.pl/podatki/ksef-wprowadzi-duze-zmiany-w-jpk-vat,535432.html.
Dostosowanie do KSeF. Fiskus sam już nie nadąża za zmianami
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie…
Tak zaczyna się tytuł nowego, planowanego aktu prawnego, którego projekt trafił do konsultacji. Natomiast problemem jest nie tylko jego tytuł. Kłopot polega na tym, że za zmianami nie nadąża sam resort finansów.
Nowe rozporządzenie ma zmienić poprzednie – z 29 grudnia 2023 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 13 ze zm.), które z kolei zmieniło rozporządzenie z 15 października 2019 r. (Dz.U. poz. 1988 ze zm.). Przy czym będzie to już druga zmiana aktu prawnego wydanego 29 grudnia 2023 r. Poprzednia była z 25 czerwca 2024 r. (Dz.U. poz. 947).
W opublikowanym właśnie projekcie resort finansów chce zmienić datę w przepisie dotyczącym paragonów fiskalnych uznanych za faktury, czyli wystawionych na kwotę nieprzekraczającą 450 zł albo kwoty 100 euro. Słowa „Do dnia 31 grudnia 2024 r.” mają zostać zamienione na „Do dnia 31 grudnia 2026 r.”. Zmiana ma nastąpić w par. 2 rozporządzenia z 29 grudnia 2023 r.
Kłopot polega jednak na tym, że w przepisie tym nie ma już daty 31 grudnia 2024 r. Jest inna – 31 lipca 2026 r. Zmieniono ją rozporządzeniem z 25 czerwca 2024 r. Wtedy to – jak zauważa Krzysztof Jaros, menedżer, radca prawny w zespole VAT MDDP – w par. 2 rozporządzenia z 29 grudnia 2023 r. wyrazy „Do dnia 31 grudnia 2024 r.” zastąpiono wyrazami „Do dnia 31 lipca 2026 r.”.
Zmiana ta obowiązuje już od dłuższego czasu (weszła w życie 1 lipca 2024 r.). Jeżeli więc teraz miałaby nastąpić kolejna, to słowami „Do dnia 31 grudnia 2026 r.” należałoby zastąpić „Do dnia 31 lipca 2026 r.”, a nie „Do dnia 31 grudnia 2024 r.”.
***
#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >>
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/10508765,dostosowanie-do-ksef-fiskus-sam-juz-nie-nadaza-za-zmianami.html.

