MDDP w mediach_Podsumowanie tygodnia

MDDP w mediach – podsumowanie tygodnia | 9-13 czerwca 2025

Zapraszamy do lektury artykułów, komentarzy i wywiadów z ekspertami MDDP. W tym tygodniu w prasie i serwisach internetowych ukazały się następujące artykuły:

Fiskus w natarciu. Kontroluje często, długo i głównie z zaskoczenia

Rosnące obowiązki fiskalne, niejasne przepisy i liczne zmiany – to tylko niektóre z wyzwań, z którymi zmaga się biznes w Polsce. Podatnicy coraz częściej trafiają na celownik fiskusa, a kontroli jest więcej i trwają dłużej. Takie m.in. wnioski płyną z raportu przygotowanego przez MDDP przy współpracy z Konfederacją Lewiatan.

Pierwsza część poświęcona jest kontrolom podatkowym i celno-skarbowym. Z analizy wynika, że w latach 2019-2024 w obszarze VAT, CIT, PIT i akcyzy wszczętych zostało 90 tys. kontroli podatkowych i około 27,5 tys. kontroli celno-skarbowych. Biorąc pod lupę poszczególne lata widać, że w 2024 r. było ich mniej w porównaniu np. z 2022 r. Autorzy podkreślają, że to może mieć związek z lepszym dostępem do informacji o podatnikach, dzięki czemu typowanie do kontroli jest znacznie skuteczniejsze. Co więcej, spadek liczby kontroli podatkowych na rzecz celno-skarbowych będzie utrzymywał się także w kolejnych latach, co wynika m.in. z zapowiedzi ministerstwa finansów.

Eksperci MDDP przeanalizowali również, który z wymienionych podatków jest tym najczęściej kontrolowanym. W ciągu ostatnich lat był to niezmiennie VAT, którego dotyczyło aż 61 proc. kontroli celno-skarbowych i 49 proc. podatkowych. Struktura podatków objętych kontrolami uległa zmianie, w szczególności w obszarze PIT, w przypadku którego zaobserwowano znaczny spadek ilości kontroli. Jednak, jak oceniają autorzy, nie wynika to prawdopodobnie z poprawy jakości rozliczeń PIT lub zmniejszenia nadzoru, a raczej optymalizacji ze strony skarbówki i przekierowania zainteresowania kontrolerów na bardziej dochodowe czy ryzykowne segmenty podatkowe.

Raport identyfikuje także kilka niepokojących trendów w działaniach organów podatkowych. Jednym z nich jest brak wcześniejszego zawiadomienia o kontroli. Z danych wynika, że od II kwartału 2022 r. do końca 2024 r. odsetek kontroli podatkowych, o których fiskus powiadomił kontrolowanego, wyniósł zaledwie 11,3 proc. Problemem jest również średni czas trwania kontroli, który nie mieści się w limitach ustanowionych w przepisach.

Czytaj #WIĘCEJ w dzienniku Rzeczpospolita >> https://pro.rp.pl/podatki/art42510551-fiskus-w-natarciu-kontroluje-czesto-dlugo-i-glownie-z-zaskoczenia,

Puls Biznesu >> https://www.pb.pl/skarbowka-agresywnie-trzepie-firmy-1243473,

i w serwisie Prawo.pl >> https://www.prawo.pl/podatki/kongres-lewiatana-coraz-wiecej-czynnosci-sprawdzajacych,533363.html.

Posłuchaj >> https://audycje.tokfm.pl/podcast/176839,-Fiskus-nigdy-nie-bedzie-partnerem-dla-przedsiebiorcow-Kontroluje-ich-czesto-i-dlugo

***

Autorami raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa. Niełatwe relacje podatników i organów podatkowych” są: Jakub Warnieło, Aleksandra Bulaszewska, Agnieszka Walska (MDDP) i Przemysław Pruszyński (Konfederacja Lewiatan), a komentarze przygotowali Justyna Bauta-Szostak, Monika Dziedzic, Agnieszka Kisielewska, Magdalena Marciniak, Tomasz Michalik i Anna Misiak.

Rekompensatami za drogi prąd firmy podzielą się z fiskusem

Firmy przemysłowe, które otrzymały rekompensaty za wzrost cen prądu i gazu, muszą doliczyć te środki do opodatkowanych przychodów – potwierdza projektowane podejście fiskusa. To oznacza, że rekompensata nie będzie zwolniona z podatku CIT, pomimo że pochodzi ze środków pomocowych.

Firmy, które otrzymały rekompensaty za gwałtowny wzrost kosztów prądu i gazu w związku z rosnącymi cenami uprawnień do emisji dwutlenku węgla, wystąpiły do Dyrektora KIS z wnioskiem o interpretację indywidualną, pytając, jak je prawidłowo rozliczyć podatkowo. Przedsiębiorcy mieli wątpliwości, czy taka pomoc publiczna powinna być traktowana jako przychód i tym samym opodatkowana CIT, czy też może nie być tak kwalifikowana. Stanowisko organów podatkowych, później podtrzymane przez NSA, było niekorzystne dla firm.

Paweł Wyciślik, starszy konsultant w MDDP zwracają uwagę na tę niekorzystną linię orzeczniczą:

„Opodatkowanie rekompensat istotnie zmniejsza ich skuteczność i być może, aby osiągnąć ten sam skutek realnego wsparcia, rekompensaty będą musiały być zwiększone”.

#WIĘCEJ w serwisie Prawo.pl >> https://www.prawo.pl/podatki/rekompensatami-za-drogi-prad-firmy-podziela-sie-z-fiskusem,533401.html.  

Czy spółka wykonująca zadania własne samorządu, płaci VAT?

Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował, że nie podejmie uchwały w sprawie, czy spółka wykonująca zadania własne samorządu (np. promocja, obsługa funduszy) powinna być objęta VAT jako podatnik, czy działa jako organ władzy publicznej. W tej sprawie kluczowe są indywidualne okoliczności: nawet pełne zaangażowanie samorządu nie przesądza o wyłączeniu z VAT.

Jak podkreśla Janina Fornalik, partner, doradca podatkowy MDDP:

„Szkoda, że NSA nie podjął uchwały. Kwestia jest istotna dla wielu spółek komunalnych realizujących działania własne jednostki samorządu terytorialnego i dobrze byłoby, gdyby została rozstrzygnięta ostatecznie w formie uchwały.”

***

#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9817797,czy-spolka-wykonujaca-zadania-wlasne-samorzadu-placi-vat.html

KSeF. Tryb offline jest potrzebny, ale już wywołuje pytania

Ministerstwo Finansów planuje w ramach nowelizacji wdrożenie dwóch stałych trybów offline w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), każdy w trzech wariantach – nie tylko na wypadek awarii, ale także jako opcja dobrowolna niezależnie od działania systemu.

Choć rozwiązanie ma ułatwić fakturowanie, eksperci zwracają uwagę na liczne wątpliwości związane ze skutecznymi procedurami przekazywania e-faktur wystawionych poza systemem. Nowe tryby obejmują m.in. „offline24”, który pozwala na rozliczenie faktury w innym dniu, jeśli wartość jest taka sama, ale bez wielu technicznych wyjaśnień ze strony MF.

Krzysztof Jaros, menedżer, radca prawny MDDP zauważa:

Z uzasadnienia do projektu nowelizacji wynika, że faktury wystawione w takim trybie między polskimi podatnikami VAT powinny być przekazywane wyłącznie przez KSeF, czyli bez możliwości wręczenia ich „do ręki” czy przesłania w formacie PDF.”

Na szczególną uwagę zasługuje kwestia certyfikatu zawartego w kodzie QR – dostępnego dopiero od listopada 2025 r. – co może budzić problemy proceduralne, jeżeli podatnik nie zdąży zgłosić się po niego na czas.

***

#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/9817082,ksef-tryb-offline-jest-potrzebny-ale-juz-wywoluje-pytania.html 

Fundacje rodzinne. Czas na podsumowanie, kto i kiedy płaci podatek dochodowy

Fundacja rodzinna funkcjonuje w polskim systemie podatkowym od dwóch lat i od tego czasu jej działalność stanowi źródło wyzwań, z którymi mierzą się nie tylko fundatorzy i beneficjenci, lecz także same fundacje. Zgodnie z przepisami ustawy o CIT, fundacje rodzinne zasadniczo są zwolnione z podatku dochodowego, jednak od tej zasady przewidziane są wyjątki. Te najważniejsze z nich to przekazywanie świadczeń na rzecz beneficjentów (15 proc. CIT) i dochody z działalności gospodarczej, które wykraczają poza dozwolony zakres (25 proc. CIT).

Bartosz Głowacki, Anna Bergman Szymon Konieczny wskazują te sytuacje, w których należy uważać na obowiązki podatkowe. Eksperci MDDP zwracają m.in. uwagę na ryzyko związane z ukrytym zyskiem. W przypadku spółek powszechnie stosowanym i elastycznym narzędziem poprawy płynności finansowej, niewymagającym trwałego zaangażowania kapitału, jest finansowanie dłużne udzielane przez właścicieli – na przykład w formie pożyczki. Fundacja rodzinna działa jednak w oparciu o odmienny cel oraz specyficzne uwarunkowania prawne i podatkowe, przez co zastosowanie takiego mechanizmu może skutkować powstaniem obowiązku podatkowego, a nawet generować istotne ryzyka prawne.

Innym przypadkiem, który może budzić wątpliwości, jest działalność inwestycyjna prowadzona przez fundację rodzinną. Co do zasady, może ona inwestować, także poza granicami kraju, jednak wyłącznie w ramach działalności dozwolonej. Na przykład, ustawodawca dopuścił możliwość przystąpienia fundacji rodzinnej do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze.

„Jeśli fundacja rodzinna inwestuje w zagraniczne spółki, to dochody z takiej działalności powinny być w Polsce zwolnione z CIT. Wątpliwości budzi jednak to, jakie cechy musi mieć zagraniczny podmiot, aby można go było uznać za „podobny” do polskiej spółki handlowej. Przepisy tego nie definiują” – tłumaczą eksperci.

***

#WIĘCEJ w Dzienniku Gazecie Prawnej >> https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9817477,fundacje-rodzinne-czas-na-podsumowanie-kto-i-kiedy-placi-podatek-doc.html.

***

#jeszczeWIĘCEJ o fundacji rodzinnej w kontekście podatkowym w najnowszym raporcie „Dwa lata działania fundacji rodzinnych. Możliwości i wyzwania podatkowe”, przygotowanym przez ekspertów MDDP.