Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego - wpływ na obowiązki w zakresie cen transferowych

Od momentu zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce, liczne przepisy i procedury związane z cenami transferowymi nabrały nowego wymiaru. We wcześniejszym wpisie z 20 czerwca 2023 roku nasi eksperci szczegółowo omówili wpływ tego wydarzenia na przedsiębiorców oraz ich prawa i obowiązki >> link.

W niniejszym alercie podatkowym skupiliśmy się na kluczowych zmianach dotyczących dokumentacji cen transferowych. Nowe wytyczne wprowadzają krótsze terminy sporządzania dokumentacji oraz nowe zasady podpisywania oświadczenia TP w kontekście formularza TPR. Warto zrozumieć, jak te zmiany wpłyną na procesy dokumentacyjne i jakie są ich implikacje dla współczesnych przedsiębiorstw.

1. Krótsze terminy i nowe wytyczne dla dokumentacji cen transferowych

Krótsze terminy na sporządzenie dokumentacji (lokalnej i grupowej) oraz złożenie informacji o cenach transferowych i oświadczenia o jej sporządzeniu (będącego od ubiegłego roku integralną częścią TPR).

Podczas trwania stanu epidemii i zagrożenia epidemiologicznego ustawa o COVID przedłużała terminy na wypełnienie obowiązków dokumentacyjnych i sprawozdawczych z zakresu cen transferowych do końca grudnia (jeżeli rok podatkowy pokrywał się z rokiem kalendarzowym).

W tym roku zgodnie z Ustawą o CIT:

  • dokumentację lokalną należy przygotować do końca października,
  • formularz TPR (zawierający oświadczenie) złożyć do końca listopada,
  • dokumentację grupową do końca grudnia.

 

2. Zwolnienie z oświadczenia o korekcie cen transferowych: nowe wytyczne i ograniczenia

Brak zwolnienia dla podatników dokonujących korekty cen transferowych z obowiązku posiadania oświadczenia, które potwierdza, że podmiot powiązany dokonał korekty w tej samej wysokości co podatnik.

Warto jednak pamiętać, że zwolnienie w zakresie konieczności posiadania oświadczenia dot. korekty cen transferowych ma zastosowanie w dwóch przypadkach, tj. jeżeli ta korekta była dokonywana:

  1. w momencie, w którym na całym terytorium Polski obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłoszone w związku z COVID-19;
  2. lub jest dokonywana za rok podatkowy, w którym taki stan obowiązywał.

Ministerstwo Finansów potwierdziło wprost w swoim komunikacie, że tę preferencję podatnicy mogą stosować jeszcze przy sporządzaniu dokumentacji cen transferowych za lata 2022–2023. Za przyszłe lata będzie to już niemożliwe. Niezależnie od tego, przypominamy, że od 1 stycznia 2022 r. oświadczenie podmiotu powiązanego może być zastąpione dowodem księgowym.

3. Ograniczenia w zwolnieniu z dokumentacji lokalnej a straty podatkowe – aktualne ramy i wyjątki

Obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. przepisy pozwalają na wyłączenie z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych tych transakcji, które są dokonywane pomiędzy podmiotami powiązanymi i które w danym roku podatkowym nie poniosły straty podatkowej oraz nie korzystały z określonych zwolnień z podatku dochodowego.

Dodatkowo ustawa covidowa przewidziała ułatwienie wskazujące, że zwolnienie mogło być stosowane nawet w przypadku poniesienia przez jeden z podmiotów straty. Ograniczeniem było kryterium czasu – trwania epidemii lub zagrożenia epidemiologicznego oraz warunek przychodowy – podmiot powiązany ze stratą miał uzyskać w danym roku łączne przychody niższe o co najmniej 50% od łącznych przychodów uzyskanych w analogicznym okresie bezpośrednio poprzedzającym ten rok.

Zgodnie jednak z wyżej już wspomnianym komunikatem Ministerstwa Finansów, uprawnienie to przysługuje nadal za 2022 r. i 2023 r. (w przypadku gdy rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym), a odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego w trakcie 2023 r. nie wpłynęło na prawo podatnika do skorzystania z niego ani za rok 2022 r., ani za 2023 r.

4. Zmiany w procedurze podpisywania oświadczenia TP i ich wpływ na podatników

Brak obowiązywania zwolnienia dotyczącego zawężenia kręgu osób uprawnionych do podpisania oświadczenia TP nie będzie miało dla podatników większego znaczenia.

Jest to spowodowane obowiązywaniem zupełnie nowych przepisów w tym zakresie. Od 1 stycznia 2022 r. oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych i o rynkowości transakcji stało się bowiem elementem informacji TPR (i stosowane jest zarówno w odniesieniu do dokumentacji cen transferowych za 2022 r. jak i za kolejne lata podatkowe). Przekazanie do organu formularza będzie więc równoznaczne ze złożeniem takiego oświadczenia.

Z kolei sam TPR będzie musiał zostać podpisany przez osobę, która pełni funkcje kierownika jednostki (członka zarządu lub innego organu zarządzającego) lub przez pełnomocnika – adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego lub biegłego rewidenta.

***

Zapraszamy do kontaktu, jeżeli nie wypełnili jeszcze Państwo obowiązków związanych ze sporządzeniem dokumentacji cen transferowych. Chętnie odciążymy Państwa w tym zakresie.

Marta Klepaczmarta.klepacz@mddp.pl

+48 533 889 036

 

Niniejszy Tax Alert nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego spółka akcyjna nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji zawartych w komunikacie bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii doradców prawnych lub podatkowych.